ХАРП вважає дискримінаційними умови тендерів "ЗЕРЗ" на підшипники
Харківський підшипниковий завод (ХАРП), виробник підшипників за повним циклом, що входить до індустріальної групи "УПЕК", вважає дискримінаційними умови тендерів Запорізького електровозоремонтного заводу (ЗЕРЗ) на закупівлю підшипників, повідомляється на сайті підприємства.
"Основна проблема - це умови формування в тендері ціни, розрахунків і термінів поставки. Навіть якщо український виробник пропонує найвигіднішу ціну, він може програти тендер через незгоду на оплату протягом 90 робочих днів (а це 130 календарних) або через невідповідність термінів поставки, практично неможливих для виконання в умовах війни", - зазначають у пресслужбі.
Водночас нагадують, що виробничий цикл українських підшипників мінімум 50-60 календарних днів, тоді як тендерні умови часто вимагають постачання протягом п'яти днів, що може забезпечити або постачальник імпортних підшипників, або підприємство, що збирає підшипники з імпортних деталей, яке до того ж, на відміну від ХАРП, заздалегідь має в своєму розпорядженні інформацію про потреби й строки постачання.
Крім цього, умови договору, запропонованого "ЗЕРЗ", передбачають можливість затримки оплати на 90 робочих днів у разі неповідомлення про час прибуття товару, що є значним ризиком для постачальників в умовах воєнного стану.
Крім того, наголошується, що "ЗЕРЗ" продовжує оголошувати тендери на закупівлю підшипників, де в одному лоті об'єднано підшипники, що випускаються ХАРП, з тими, що не випускаються, що створює дискримінаційні умови і відсікає ХАРП від участі в тендерах.
Агентству "Інтерфакс-Україна" у пресслужбі заводу додали, що за січень-серпень 2024 року "ЗЕРЗ" придбав підшипників на суму майже 33,5 млн грн і очікується підписання договору ще на 6,1 млн грн.
"При цьому на деякі підшипники вартість завищена майже на 190%, тобто можна уявити, скільки переплачує «ЗЕРЗ» за придбання китайських підшипників, або ж зібраних із китайських запчастин", - зазначили у пресслужбі.
ХАРП спеціалізується на виробництві кулькових підшипників загальнопромислового призначення і роликових підшипників для залізничного транспорту. Його продукція також використовується в автомобільній, гірничодобувній та електротехнічній промисловості, металургії.
Згідно з останніми даними, які має у своєму розпорядженні ресурс Clarity Project, у 2022 році завод отримав 561 млн грн збитку - удвічі більше, ніж роком раніше, за падіння виручки вдвічі - до 176,5 млн грн. Даних про поточну фінансову ситуацію на підприємстві агентство не має.
За даними держреєстру судових рішень, у березні 2023 року було порушено справу про банкрутство АТ "ХАРП" за заявою ПрАТ "Харківенергозбут", заборгованість перед яким перевищила 26 млн грн.
УПЕК - приватна компанія, що спеціалізується на машинобудівному бізнесі. Кінцевим бенефіціаром є ексдепутат Верховної Ради (8 скликання) Анатолій Гіршфельд.
"ЗЕРЗ" входить до структури АТ "Укрзалізниця".