Україні потрібно рухатися в бік зниження портових зборів – виконувач обов’язків голови АМПУ
Україні необхідно продовжити зниження портових зборів, заявив в інтерв'ю агентству "Інтерфакс-Україна" виконувач обов’язків голови Адміністрації морських портів України (АМПУ) Райвіс Вецкаганс.
"Зниження портових зборів можливо і, гадаю, Україні потрібно рухатися в цьому напрямі... Важливо, щоб портові збори стали для держави не лише джерелом наповнення бюджету, а й ефективним маркетинговим інструментом", - сказав він, при цьому наголосивши, що Україна - частина великих міжнародних транспортних коридорів, тому має використовувати такі інструменти у конкурентній боротьбі.
"Наприклад, Суецький канал змінює розмір зборів раз у квартал залежно від котирувань основних груп товарів. Це дає змогу зробити логістику максимально привабливою для вантажовласників і збільшити кількість суднопроходів. Такі самі можливості мають бути і в українських портів", - вважає виконувач обов’язків голови АМПУ.
Крім того, на думку Вецкаганса, уряд має вирішити, за рахунок чого фінансувати підтримку портової інфраструктури, і надати можливість диверсифікувати ці витрати за рахунок передання причалів в оренду або концесію приватному бізнесу з обов'язковою умовою інвестування в їхній ремонт і модернізацію.
Він також вважає за необхідне затвердити межі портів і акваторій та визначитися з джерелами фінансування підтримки і розвитку внутрішніх водних шляхів.
Водночас, за словами Вецкаганса, поточна дивідендна політика не дасть можливості знизити портові збори.
"Час припинити метання - 75%, 50%, 90% - і на законодавчому рівні встановити розмір дивідендів. Але при цьому потрібно розуміти: якщо не знизити розмір дивідендів, рівень портових зборів доведеться не знижувати, а підвищувати. Інакше інфраструктура просто розвалиться", - наголосив він.
Водночас, за словами Вецкаганса, канальний збір та вартість лоцманських послуг можна знизити вже зараз - АМПУ готує такі пропозиції.
Раніше в АМПУ зазначали, що зниження портових зборів в Україні є можливим при ставці дивідендів не вище за 30%.
Кабмін з 1 січня 2019 року підвищив до 90% із 75% частку прибутку, яку мають перераховувати до бюджету державні унітарні підприємства та їхні об'єднання. Крім того, скасовано пільги зі сплати до бюджету частини чистого прибутку та дивідендів для декількох суб'єктів, зокрема для АМПУ та Міжнародного аеропорту "Бориспіль".