17:20 18.07.2024

Стратегия морской безопасности Украины - это взгляд президента на то, как обеспечить безопасность в Черном, Азовском морях и Керченском проливе – директор Института национальной безопасности

4 мин читать
Стратегия морской безопасности Украины - это взгляд президента на то, как обеспечить безопасность в Черном, Азовском морях и Керченском проливе – директор Института национальной безопасности

Эксклюзивное блиц-интервью Богдана Устименко - одного из разработчиков Стратегии морской безопасности Украины 

(на языке оригинала)

Текст: Алена Манжело


- Президент підписав указ, яким ввів у дію рішення РНБО щодо Стратегії морської безпеки України. Який документ ми як держава мали в цій сфері перед тим?

- У нас була Морська доктрина України, яка була схожа на Морську доктрину Росії, навіть за назвою. Цей документ не містив конкретних механізмів контролю за його виконанням в цілому, не відповідав сучасному безпековому середовищу. А ми чітко усвідомлюємо, що наша держава почала боротьбу за виживання. Українські сили безпеки та оборони фактично стримують російську орду на морі, і в принципі дуже успішно. Я вам хочу сказати: український досвід вже використовується в навчальних посібниках провідних морських держав світу. Вони навчаються на набутому нами унікальному досвіді.


- Наразі варто розглядати нову стратегію як такий собі дороговказ?

- Стратегія є політичним документом. По суті, це - погляд президента на таку важливу складову національної безпеки, як морська безпека. Безумовно, ми не можемо розглядати морську безпеку як щось окреме, це одна із сфер національної безпеки. Стратегія за своєю суттю є документом стратегічного планування, який визначає напрями забезпечення безпеки в Чорному і Азовському морях, в Керченській протоці.

Вона ідентифікує загрози морській безпеці, а також ставить важливі завдання всьому державному апарату. Адже саме президент є керівником сектору безпеки та оборони. І це його конституційна компетенція - визначати стратегічні завдання.

Документ є знаковим і надважливим для нашої держави, оскільки фактично є першим такого масштабу після початку збройної агресії рф.

Окрім того, Стратегія фактично визначає державну політику України. Вона стосується не лише морської безпеки, а й значною мірою зовнішньополітичних векторів.

Стратегія повністю відповідає усім міжнародним стандартам, оскільки ми використовували приписи міжнародного морського права, документи Організації Об'єднаних Націй, концепції, що містяться в морських стратегіях Великої Британії, США. Ми екстраполювали досвід у цій сфері Іспанії, Нової Зеландії, інших держав. Попри те, що фінальний документ невеликий за обсягом, для його підготовки було виконано величезну роботу, опрацьовано багато матеріалів.

Проект документу демонструвався партнерським державам і отримав дуже схвальні відгуки, зокрема від Військово-морського флоту США, Міністерства оборони Британії, а також від наших сусідів з Румунії, які є нашими ключовими союзниками в регіоні. Документів подібного високого рівня поки що не мають інші чорноморські держави.


- Яких практичних кроків ви очікуєте від реалізації Стратегії морської безпеки?

- Наступним кроком, який допоможе втілити стратегію в життя, буде план її реалізації. Робота над ним уже розпочалася. Більше того, низку кроків вже зроблено на випередження урядом і профільними відомствами, насамперед Міністерством оборони. Втім, для запровадження сталих змін потрібно буде ще розробити низку нормативно-правових актів, законів.


- Яких саме?

- Я не можу вам сказати, тому що деякі з них ще перебувають на розгляді компетентних державних органів. Я не є розпорядником цієї інформації, тому не можу її озвучувати.


- Чи правильно я розумію, що переважно йдеться про безпекові рішення, які непрямо, але впливатимуть на судноплавство, роботу портів?

- Безумовно, головний фокус – безпековий. Але я хотів би зазначити: морська безпека як система складається з трьох дуже великих елементів. Перший – військовий, другий – економічний/торговельний, третій – правоохоронний. Якщо випадає будь-який з цих трьох елементів, морську безпеку забезпечити неможливо. Тому Стратегія базується на міжвідомчому, загальнодержавному підході. Фактично до її реалізації буде залучено переважну більшість міністерств, правоохоронні органи, розвідки і навіть морський бізнес. Документ закладає основи всеохоплюючого, системного підходу.

Дуже важливо, що він містить критерії оцінки. У попередніх документах вони не були чітко окреслені. Тут чітко описано, в яких напрямах повинен працювати державний апарат, яким чином відбуватиметься контроль за виконанням. Все це і строки виконання буде контролюватися Радою національної безпеки та оборони, а також Кабінетом міністрів. Фактично кожен орган державної влади матиме свої завдання, які буде виконувати.

Тобто, з одного боку Стратегія - це політичний документ, а з іншого - вона дуже практичний інструмент, оскільки передбачає загальні механізми контролю, визначає більшість критеріїв, за якими будуть відстежуватися виконання завдань і ефективність їх виконання.


- У якій якості ви брали участь в роботі над документом?

- Мої шановні колеги та я є недержавними експертами, котрих було безпосередньо залучено до роботи над Стратегією морської безпеки. Під час підготовки документу застосовувався американський/західний підхід, коли державний апарат залучає аналітичні центри або окремих недержавних експертів і виходить успішний симбіоз.

Звичайно ж, я не можу не відзначити велику роботу над документом державного апарату. Особливо хотілося б подякувати колективам Офісу президента, апарату РНБО та Міністерства оборони за те, що вони відпрацювали документ на дуже високому рівні. Чули те, що ми, недержавні експерти, говоримо. Це було дуже важливо.

Вважаю, що це дуже успішний приклад спільної роботи державного апарату та недержавних експертів. І це треба розвивати.

ЕЩЕ ПО ТЕМЕ:

РЕКЛАМА

ПОСЛЕДНЕЕ

Мы планируем расширить портфель коммерческой недвижимости – "Интергал-Буд"

Мы уже под наблюдением видеокамер, поэтому должна быть ответственность за использование информации

Строим планы на зиму, исходя из худшего сценария - CEO "Датагруп-Воля"

Гуманитарный координатор ООН Браун, завершающая миссию в Украине: Потребности людей увеличиваются, войну нормализовать нельзя

Все больше украинцев позволяют себе отдых за рубежом – руководитель Product Marketing в Join UP! Катерина Артюх

Национальная транспортная модель может помочь принять решение по программе восстановления, которая изменит транспортную систему Украины – глава проекта ЕС

Мы восстановились на максимально возможных уровнях – президент "Киевстара" о результатах II кв.-2024

После приобретения lifecell буду требовать возвращения из-за границы только сотрудников топ-уровня - CEO “Датагруп-Воля”

Совладелец группы компаний NOVA Климов: В развитие международной сети мы вкладываем примерно EUR1-2 млн в месяц

Самое интересное только начинается - глава правления СК "ПЗУ Украина"

РЕКЛАМА
РЕКЛАМА
РЕКЛАМА
РЕКЛАМА

UKR.NET- новости со всей Украины

РЕКЛАМА