ЄС зацiкавлений у тристороннiй моделi консорцiуму з управлiння ГТС України - Еттiнгер
Європейський Союз зацiкавлений у тристороннiй моделi консорцiуму з управлiння газотранспортною системою (ГТС) України, повiдомив комiсар ЄС з питань енергетики Гюнтер Еттiнгер.
"Ми можемо запропонувати Українi тристороннiй консорцiум, до складу якого увiйшли б росiйський учасник, НАК "Нафтогаз України" з української сторони та європейський бiзнес", - сказав вiн в iнтерв'ю газетi "Коммерсант Украина", оприлюдненому в понедiлок.
За його словами, з європейської сторони в консорцiумi можуть узяти участь не лише газовi компанiї, а й фiнансовi установи.
"Iдеться не тiльки про учасникiв газового ринку. Можливо, в ньому вiзьмуть участь фiнансовi установи, банки, страховi компанiї. Це наша пропозицiя, наша iдея. I якщо ваш уряд погодиться, ми станемо арбiтром у переговорах iз цього питання з європейською газовою промисловiстю i, можливо, з представниками фiнансового сектора. Але якщо з вашого боку не буде рiшення про пiдтримку такого формату, то ми не проявлятимемо подальшої активностi", - зазначив вiн.
Г.Еттiнгер також повiдомив, що ЄС не бачить перешкод i в разi ухвалення Києвом рiшення про створення двостороннього консорцiуму тiльки з РФ, але за умови дотримання чинних у ЄС правил, оскiльки Україна є членом Європейського енергетичного спiвтовариства (ЄЕС).
"Це право вашого уряду - вирiшувати, в чиїй власностi буде ГТС, хто отримає можливiсть оперативного управлiння нею. Якщо Київ вирiшить, що ця роль має належати "Газпрому" - чом би й нi? "Газпром" бере участь також в iнших трубопровiдних проектах, зокрема на територiї ЄС. Але в цьому випадку "Газпром" має прийняти правила, якi дiють у ЄЕС, i Україна як член спiльноти зобов'язана враховувати це", - наголосив єврокомiсар.
Вiн нагадав, що Україна взяла на себе зобов'язання виконати умови "третього енергопакета" в частинi доступу третiх сторiн до ГТС.
"Ваша газотранспортна система - найважливiша в Європi, але для її пiдтримки та вiдновлення потрiбнi чималi iнвестицiї. Проте пiд час пошуку цих грошей потрiбно враховувати зобов'язання України перед ЄЕС, зокрема щодо забезпечення доступу третiх сторiн до ГТС. Це правило стає особливо важливим з огляду на перспективи промислового видобутку сланцевого газу, а також можливу потребу в реверсному прокачуваннi європейського газу. Ранiше ваша ГТС була переважно транзитною системою, яка прокачувала росiйський газ на Захiд, тепер вона поступово перетворюється на гнучку iнфраструктуру", - резюмував Г.Еттiнгер.
Ранiше президент України Вiктор Янукович повiдомив, що Київ, як i ранiше, зацiкавлений у тристоронньому форматi спiвпрацi в управлiннi та модернiзацiї газотранспортної системи країни. За його словами, Україна розглядає можливiсть передання ГТС в оренду для забезпечення необхiдних засобiв її модернiзацiї, утримання в належному технiчному станi та отримання гарантiй обсягiв транзиту.
Систему магiстральних газопроводiв i 12 пiдземних сховищ газу країни експлуатує ПАТ "Укртрансгаз". Пропускна спроможнiсть ГТС України на входi становить 288 млрд куб. м, на виходi - 178,5 млрд куб. м, зокрема до країн Європи - 142,5 млрд куб. м, Молдови - 3,5 млрд куб. м. Загальна протяжнiсть газопроводiв, якi експлуатує компанiя, становить 38,6 тис. км, зокрема магiстральних газопроводiв - 22,2 тис. км, газопроводiв-вiдводiв - 16,4 тис. км.
Компанiя Baker Tilly вже виконала оцiнку ГТС "Укртрансгазу", зокрема пiдземних сховищ газу й об'єктiв iнфраструктури, однак її результати досi не оприлюднено. Українська влада ранiше заявляла, що вважає оптимальним створення тристороннього консорцiуму з паритетною участю росiйських i європейських компанiй, що дасть змогу залучити кошти в модернiзацiю системи, пiдвищити її надiйнiсть i пропускну спроможнiсть.