19:09
23.11.2013
Гальмування євроінтеграції ускладнить для України завдання залучення фінансування - експерти
Київ. 23 листопада. IНТЕРФАКС-УКРАЇНА - Гальмування євроінтеграції ускладнює для України завдання залучення фінансування, а також формує передумови для посилення політичного та економічного впливу Росії.
Таку думку висловили економічні експерти в п'ятницю під час прес-конференції в рамках проекту агентства "Інтерфакс-Україна", "Думки".
Президент Центру економічного розвитку Олександр Пасхавер зазначив, що різка зміна зовнішнього курсу сигналізує глобальним кредиторам про слабкість української держави і непродуманість зовнішньої політики України.
"Відповідно, це має призвести до подорожчання кредитів", - констатував він.
На думку директора Інституту економічних досліджень і політичних консультацій Ігоря Бураковського, зупинення в євроінтеграції віддаляє перспективу відновлення фінансування країни з боку Міжнародного валютного фонду (МВФ).
"Можемо відновити наше співробітництво (із МВФ - ІФ) не раніше ніж за шість місяців 2014 року", - сказав він.
При цьому І.Бураковський підрахував, що у 2014 році Україна матиме потребу в $17,4 млрд зовнішнього фінансування: $9 млрд - для розрахунків із російськими партнерами, $3,6 млрд - МВФ, $2,1 млрд - для виплат за єврооблігаціями.
"2014 рік буде для України надзвичайно складним... Економічні проблеми країни тільки зростатимуть", - вважає директор Інституту економічних досліджень.
У зв'язку з цим І.Бураковський не виключив, що за певного розвитку ситуації уряд України все таки може піти на підвищення тарифів для населення, на якому наполягає МВФ - відповідні зобов'язання перед Фондом раніше вже сформувала нинішня влада.
О.Пасхавер також вважає, що якщо ситуація буде погіршуватися, то електоральні цілі можуть відійти на другий план.
Виконавчий директор Фонду Блейзера Олег Устенко наголосив, що співпраця з МВФ залишається актуальним питанням для України незалежно від підписання угоди про асоціацію з ЄС: вимоги Фонду до України залишаються незмінними, зокрема, про гнучкий курс і скорочення бюджетного дефіциту.
"Гроші пахнуть. Для України в реальності краще отримати гроші, які йдуть від МВФ. Для дуже багатьох кредиторів та інвесторів, що працюють в Україні, на ринках, в економіках ЄС запах цих грошей набагато кращий за запах будь-яких інших", - сказав він.
О.Устенко також нагадав, що відсутність фінансування програми з МВФ ускладнює для України процес залучення коштів у цілої низки міжнародних фінансових організацій, зокрема, Світового банку, а також веде до подальшого зростання вартості ринкових залучень на зовнішньому ринку.
При цьому, на його думку, здобуття Україною фінансування з боку Китаю, Японії або Бразилії малоймовірно.
"Альтернативою (МВФ - ІФ) залишається Росія. Але тут виникає питання - Україна хотіла б отримати гроші від Російської Федерації. При всій можливій дешевизні цих грошей, договір із Російською Федерацією, може виявитися не суто кредитним договором. Там може бути якась частина політичних вимог (не вигідних Україні - ІФ)", - зазначив О.Устенко.
"Думаю, позиція Росії буде абсолютно зрозумілою і чітко прагматичною. Частково гроші, частково - інвестиційний пакет, тобто входження російського капіталу на певні українські підприємства... і чіткіші гарантії (з боку України - ІФ)", - сказав І.Бураковський щодо російського вектору.
Говорячи про суть таких гарантій, він висловив припущення, що це можуть бути певні політичні умови або певні персони, які мають з'явитися в українській владній верхівці.
І.Бураковський також зазначив, що Росія може надати знижки, але не піде на перегляд базового газового контракту, який залишиться інструментом впливу на Україну.
Говорячи про китайські кредити, він зазначив, що такі кошти може бути надано для закупівлі китайських товарів/робочої сили, або з метою отримання контролю над ресурсами.
"Тоді українська земля і деякі інші речі стають тим активом, який може бути предметом певних політико-економічних угод (з Китаєм - ІФ)", - пояснив директор Інституту економічних досліджень.
На його думку, зупинення євроінтеграційного процесу обмежує простір для маневру для українського уряду.
При цьому, І.Бураковський вважає, що Україна не матиме можливості отримати необхідне фінансування з одного джерела: влада діятиме в режимі пожежогасіння.
О.Пасхавер наголосив на важливості оцінки кредиторів країни з точки зору якості їх впливу на національну економіку.
При цьому він висловив думку, що неформальні умови фінансування з боку Росії можуть бути ключовими і їх необхідно також оцінити.
"Вони можуть бути значно дорожчими за сам кредит", - сказав О.Пасхавер.
Говорячи про реакцію на відмову від євроінтеграції, він зазначив, що США і ЄС навряд чи змінять ставлення до України, але дуже ймовірно вони змінять політику щодо уряду України.
"У них дуже багатий набір форм висловлення свого невдоволення", - зазначив президент Центру економічного розвитку.
Крім того, на думку О.Пасхавера, роздратування громадян України такою різкою зміною зовнішньої політики матиме непередбачувану реакцію.
"Сам пірует, можна було інакше це робити, він непродуманий з точки зору соціальної політики. Він може викликати непередбачені соціальні реакції, і це теж дорого коштує. Тому що соціальна нестійкість це теж подорожчання кредитів. Я не сумніваюся, що свопи обов'язково підуть вгору", - пояснив він.
Крім того, експерт констатував, що проведення реформ в Україні неможливо в умовах відсутності довіри громадян до уряду, але політика отримання довіри, суперечить особистим інтересам влади.
"Її (проблему суперечності цілей - ІФ) не можна вирішити в такій ситуації", - вважає О.Пасхавер.
У свою чергу, І.Бураковський зазначив, що відмова від євроінтеграції завдасть удару по політичним союзникам України в Європі, які сприяли підписанню угоди про асоціацію з ЄС.
Як повідомлялося, Кабінет Міністрів України розпорядився призупинити процес підготовки до укладення угоди про асоціацію між Україною та Євросоюзом: рішення закріплене розпорядженням уряду від 21 листопада (№905-р).