Ринок ягід в Україні далекий від насичення - експерти
Київ. 1 липня. ІНТЕРФАКС-УКРАЇНА - Ринок ягід в Україні, що демонструє зростання останні п'ять років на 7-12% щороку, досі залишається ненасиченим, оскільки попит на ягоди перевищує їх реальну пропозицію, вважають профільні експерти.
"На сьогодні площа посівів лохини становить 800-1000 га, для насичення ринку України необхідно щонайменше 6-8 тис. га", - зазначила директор ТОВ "Брусвяна" Ліліана Дмитрієва на прес-конференції в інформаційному агентстві "Інтерфакс-Україна" в середу.
За словами приватного підприємця Павла Збинського, який вирощує лохину на присадибній ділянці, лохина високогірна є найперспективнішою культурою. "Ціна збуту - від $3/кг до $10/кг, окупність проекту з вирощування становить чотири роки", - зазначив він.
Директор розплідника "Брусвяна" Володимир Дмитрієв також пояснив зростання популярності лохини її транспортабельністю: охолоджена ягода може зберігатися від семи днів до місяця.
Л.Дмитрієва додала, що 51% лохини продають для "свіжого споживання", а 49% спрямовують на заморожування та переробку.
Культури малини та смородини також показують непогане зростання останні п'ять років, тоді як полуниця менш приваблива, зазначили учасники конференції.
За їхніми даними, посівні площі під ягідними культурами в країні у 2013 році становили 22 тис. га, а більш пізньої статистики у них немає.
Водночас учасники конференції зазначили, що незважаючи на перспективність ринку зростання ягідного бізнесу в 2015 році уповільниться через нестабільну політико-економічну ситуацію в країні та призупинення нових проектів із вирощування ягід.
"Ягода - дорогий продукт. Його споживання наразі сконцентроване в Києві та інших великих містах. Раніше основними районами для збуту ягід також були Крим і схід України. Більшість виробників розміщується в Житомирі, Рівному, Волинській і Київській областях", - пояснила Л.Дмитрієва.
Окрім того, як зазначили учасники конференції, зростання ягідного бізнесу обмежене проблемами, з якими він стикається на етапі укрупнення: брак фінансування, адміністративні та податкові обмеження, необхідність сертифікації продукції та патентування сортів, проблеми транспортування, відсутність широкої роздрібної торгівлі, а також неможливість переробки великих обсягів ягід.
За словами Л.Дмитрієвої, в цій ситуації доцільно нарощувати експорт, де Україна вже добилася виходу на третє місце на світовому ринку постачань заморожених ягід. Найбільш перспективними країнами для експорту ягід є країни Азії та Близького Сходу, тоді як ринки більшості країн Європи вже насичені великими та налагодженими постачаннями з Польщі, Литви та інших країн.
Основними проблемами для постачання ягід до країн Європи учасники прес-конференції назвали різницю в якості та необхідність сертифікації продукції за європейськими стандартами.
Л.Дмитрієва також повідомила, що 10 липня у Бучі поблизу Києва відбудеться конференція з обговорення перспектив розвитку ягідного бізнесу та проблем, що стоять перед ним, на якій очікується до 5 тис. учасників.