Емоційний вибір українців може шкодити їхнім економічним інтересам – експерти
Схильність українців голосувати емоціями сприяє популярності віртуальних політиків, чий образ сконструйований медійно, а погляди і програмні завдання розмиті. Наслідки такого голосування можуть згодом приносити розчарування.
Про це йшлося під час прес-конференції "Ноу-хау виборів-2019: обіцянки, маніпуляції, психологічні атаки на виборця", яка відбулася 27 березня, в прес-центрі інформагентства "Інтерфакс-Україна" з ініціативи ГО "Український Центр суспільного розвитку".
За словами керівника політико-правових програм "Українського Центру суспільного розвитку" Ігоря Рейтеровича, специфікою виборів-2019 може стати розбіжність між соціологічними рейтингами кандидатів та підсумками голосування.
"Якщо у Петра Порошенка та Юлії Тимошенко є дисциплінований ядерний електорат, то перед штабом Зеленського стоїть ключове завдання – мобілізувати своїх симпатиків, серед яких багато молоді, прийти на дільниці. У підсумку реальний результат волевиявлення може стати великим сюрпризом для всіх", - вважає Рейтерович.
Експерт-політолог "Українського Центру суспільного розвитку" Ярослав Телешун вказує, що меседжі трійки лідерів кампанії стосуються 5 головних проблем України: війни, бідності, міграції, корупції та забезпечення прав і свобод. При цьому деякі обіцянки опозиційних кандидатів виходять далеко за рамки повноважень Президента або прямо суперечать міжнародним угодам, які взяла на себе Україна.
"Популізм – як спосіб протиставлення народних мас політичним елітам – найбільш успішно застосував саме штаб Зеленського. При цьому ідея народної програми, яку пишуть виборці, не завадила штабу запозичувати успішно апробовані програмні меседжі інших кандидатів. І присутність цих відомих тез – щодо припинення війни чи боротьби з бідністю – робить Зеленського умовно новим кандидатом", - вказує політолог.
За його словами, проблемою Володимира Зеленського є те, що його антирейтинг, починаючи з січня, зріс із 5% до 17%, а це свідчить, що тактика його кампанії не в усьому є виграшною – час працює проти його перемоги.
Якщо технології кампаній Петра Порошенка та Юлії Тимошенко є класичними і передбачають достатньо прямого спілкування з виборцем, то кампанія Володимира Зеленського є своєрідним ноу-хау для України, - вважає експерт "Українського Центру суспільного розвитку" з питань інформаційних та іміджевих технологій Тетяна Ілюк.
"Вперше в історії України кампанія кандидата в президенти іде "по хайпу". Спираючись на можливості медіа-холдингу Ігоря Коломойського, був створений яскравий віртуальний образ. При цьому на телебаченні було показано лише кілька інтерв’ю кандидата, і ті в записі. Змістовна складова його кампанії і реальна команда залишаються практично невідомими суспільству", - говорить експерт.
Вибори спричинили відверту інформаційну війну власників ЗМІ, і журналістам не вдалося уникнути упередженої подачі інформації, вважає Тетяна Ілюк.
"Ключовими за впливом на виборців є канали телебачення, з аудиторією, яка охоплює 74% громадян України. Як показує соціологія, лідером серед них залишається канал "1+1" якому довіряють 24,2%, тобто кожен четвертий українець. Це дає широкі можливості для збурення емоцій виборців і маніпуляції громадською думкою. Закликаємо журналістів сприяти свідомому вибору громадян", - каже Тетяна Ілюк.
Політолог Ігор Рейтерович нагадав, що у всьому світі 90% виборців схильні голосувати емоціями, і лише 10% - вивчають програми і голосують раціонально.
"Більшість людей голосують серцем, тобто інтуїтивно. А таке голосування, давши короткочасне психологічне задоволення від перемоги свого кандидата, може згодом обернутися розчаруванням і навіть негативно вплинути на фінансове благополуччя самих громадян. Українці повинні зрозуміти цінність раціонального вибору", - підсумував Ігор Рейтерович.