20:04 18.10.2016

В.Омелян: Я проти підвищення залізничних тарифів до очищення "Укрзалізниці"

Ексклюзивне інтерв'ю міністра інфраструктури України Володимира Омеляна агентству "Інтерфакс-Україна" (частина 1)

Запитання: Наближаються інфраструктурні дні в парламенті. Розкажіть, коли вони плануються, і які законопроекти будуть винесені на розгляд ВР?

Відповідь: Ми планували інфраструктурний тиждень на жовтень, за останньою інформацією з Верховної Ради, очікуємо, що це буде в листопаді, я б дуже хотів, 3 листопада, щоб не затягувати.

У нас близько 20 законопроектів, з яких, я вважаю, мінімум, 10 є дійсно ключовими для галузі. Це комплекс питань з автодорожнього будівництва, децентралізації "Укравтодору", створення дорожнього фонду, впровадження толінгу для автомобілів з іноземною реєстрацією, передусім великотоннажних, штрафи за перевантаження. Також це комплекс питань щодо внутрішніх водних шляхів. Якщо нам вдасться ухвалити цей перелік законів, я думаю, ми зробимо значний прорив і суттєво полегшимо перевезення вантажів внутрішніми водними шляхами, що, в свою чергу, розвантажить українські дороги, полегшить роботу "Укрзалізниці", яка перебуває в не найкращому стані.

Це також будуть питання, які йдуть назустріч суспільству, це питання електронного квитка, закон про таксі. Сподіваємося також доопрацювати та внести закон про парковку.

Хотів би окремо відзначити закон про залізничний транспорт: якщо ми його проголосуємо, це буде прорив для "Укрзалізниці", для комфорту, безпеки, якості для пасажирів залізничного транспорту, а також для вантажних компаній, у яких буде хороший вибір на ринкових умовах і швидкість доставки.

Запитання: Отже, основний, за обсягом галузі, законопроект про залізничний транспорт. Які його основні новели? Що змінилося порівняно з попередніми версіями документа?

Відповідь: Це те, що ми відкриваємо доступ приватним операторам до тяги, тобто власники локомотивів можуть повноцінно працювати на "Укрзалізниці". Залізнична інфраструктура, у будь-якому разі, залишається у власності держави, "Укрзалізниця" і держава отримують справедливий тариф за користування інфраструктурою, це можливість для державно-приватного партнерства.

Також це можливість введення комфортних зручних поїздів, оскільки є компанії, які готові працювати на українському ринку в контексті пасажирських перевезень, ми бачимо, що попит великий і завантаження поїздів буває понад 80%. Це суттєвий крок вперед для всієї галузі, ми залучимо обіговий капітал, інвестиції. "Укрзалізниці" буде нелегко, але буде створюватися конкурентне середовище, і вона повинна вижити за рахунок цього.

Запитання: Говорячи про пасажирські перевезення, ви маєте на увазі зацікавленість приватних операторів?

Відповідь: Так, ми аналізували ситуацію в європейських країнах, їхній позитивний досвід. Ті оператори, які з'являлися на окремих рейсах, брали один-два напрямки і були ефективнішими за державні, надаючи кращі послуги за меншу ціну. У випадку України, я не думаю, що ціна буде меншою, але послуги вочевидь будуть кращими, шляхом закупівлі нових поїздів, сучасних, комфортних, де не треба боротися з туалетами і вікнами.

Запитання: З яких країн можуть прийти такі компанії?

Відповідь: Думаю, що тут може бути синергія приватного українського капіталу і іноземного, це вирішить ринок.

Запитання: Як вирішуватиметься питання з монетизацією пільг, і чи залишилася вона у законопроекті?

Відповідь: З монетизацією пільг у нас окремий головний біль і я хочу, щоб трохи стабілізувалася робота на залізниці, щоб ми провели окремі зустрічі з областями, губернаторами, проговорили це питання. Якщо ми хочемо мати якісне сполучення електричками, підвезення до великих міст-хабів, ми повинні спільно працювати над цим. Не може бути такої ситуації, коли мери містечок або районів не погоджують підвищення тарифів, тому що це заважатиме їхньому політичному іміджу.

Будемо говорити відверто, в такій ситуації електрички просто зникнуть у найближчі роки, як клас.

Запитання: На вашу думку, чи буде ухвалено цей законопроект, адже він зумовить багато змін на ринку, які не всім сподобаються?

Відповідь: Ми хочемо, щоб він був проголосований, мені не хотілося б проводити 10 інфраструктурних днів у парламенті. У нас має бути пакет законів. За нашими підрахунками, якщо ми протягуємо його повністю, плюс закон про концесії, ми можемо сміливо говорити, що через певний період часу, коли закони вступлять в силу і працюватимуть, це плюс $10 млрд інвестицій, це мінімум 100 тис. нових робочих місць тощо. Це речі, які впливають на зростання економіки, добробут населення.

Запитання: Поговоримо також про залізниці без прив’язки до законопроекту. Які основні проблеми ви вбачаєте у роботі галузі на сьогодні?

Відповідь: "Укрзалізниця" – це напіввійськова структура, в якій дуже високий внутрішній дух людей, які звикли отримувати команди. Тут потрібно показати, що управлінська структура жорстка, але вона працює ефективно. У неї є бачення, і ті, хто віддає команди, обізнаний з ситуацією до деталей. З цим є певна проблема на сьогодні, типова в тому випадку, коли ми досвід європейських компаній переносимо на український ґрунт, з надією, що у нас бездоганно працюють антикорупційні органи, що є чітка державна вертикаль. Але коли він працює не зовсім правильно, європейський досвід не дає необхідного ефекту.

Це розуміє і керівництво "Укрзалізниці", найближчим часом воно внесе певні корективи в свій операційний план, і ми зможемо отримати результат.

Запитання: Чи дає собі раду із покладеними на нього завданнями глава "Укрзалізниці"? Що ви вимагаєте від нього найближчим часом?

Відповідь: Йому дуже складно. Він старається. Ті завдання, що ми окреслили перед ним, це чітке бачення роботи на коротку перспективу, плюс стратегічне бачення на роки. До кінця ми цього ще не отримали, але ми спільно над цим працюємо, реагуючи у форматі пожежної команди, на ті чи інші поточні виклики. На жаль, певний період було згаяно, а "Укрзалізниця" така структура, де потрібно постійно бути напоготові.

Я сподіваюся, що ми стабілізуємо ситуацію, ми спілкуємося з бізнесом, проводимо зустрічі з асоціаціями експортерів, зерновиків, металургів, регулярно зустрічаємося з керівництвом "Укрзалізниці" для того, щоб було відчуття реальності.

Стратегічні речі, які я вимагаю, і які безпосередньо впливають на економічну ситуацію в Україні, це п'ятирічний план модернізації інфраструктури, локомотивної тяги, вагонного парку, пасажирських поїздів. Це не лише питання самої "Укрзалізниці", це потрібно і бізнесу, який також робить прогнози для свого розвитку. Не може бути такого, щоб "Укрзалізниця" жила сама по собі, все це має безпосередній вплив на економіку країни, про це відверто говорить бізнес, який має ускладнення з перевезеннями, про це відверто говоримо ми, це розуміє "Укрзалізниця".

Запитання: Нещодавно Войцех Балчун розповів про факти якоїсь "епідемії панкреатиту" в "Укрзалізниці", масового переховування на лікарняних осіб-кандидатів на звільнення. Чи може міністерство допомогти в цій ситуації?

Відповідь: Міністерство дає карт-бланш на будь-які кадрові призначення або звільнення. Жодного права вето з нашого боку немає, як немає його і з боку наглядової ради "Укрзалізниці". Всі негідні люди можуть бути звільнені в одну секунду і, насправді, за бажання, це можна робити. Формально можна робити це до нескінченності, вести судові тяжби, але є багато інших бюрократичних хитрощів, як призначити потрібну людину або як змусити змінюватися цю систему.

Питання тут в новому якісному наповненні "Укрзалізниці", і тут я звертаю увагу, що це мають бути найкращі менеджери в Україні, які працюють з "Укрзалізницею". Це те, що зробив Ігор Смілянський в "Укрпошті", він зібрав команду всіх зірок і, думаю, "Укрпошта" в найближчі півроку дасть сильний результат.

"Укрзалізниця" повинна піти цим шляхом, у нас не може бути людей-no-name, або людей за рекомендаціями, це повинні бути професіонали, які давно працюють у відповідних сферах: юридичній, аудиторській, залізничній, логістичній, маркетинговій. Я б хотів, щоб це були українці.

Крім того, у нас є потреба звернути увагу на середню ланку залізничників, вона не так корумпована, як верхівка, це люди, які мотивовані, готові працювати, і вміють працювати, їм не потрібно багато часу на адаптацію, лише повноваження і прозора політика керівництва "Укрзалізниці".

Між тим, кого б не призначили, це не є 100-відсотковою гарантією успіху. Ми завжди очікуємо супергероїв, які з першого дня змінять країну, але таких не буває. Бувають і помилки в кадровій політиці, буває, що випускник кращих університетів з досвідом роботи у світових компаніях виявляється абсолютно непридатним для "Укрзалізниці".

Запитання: У вантажоперевезеннях, як ви оцінюєте ситуацію, і як вирішуватимуться проблеми нестачі рухомого складу?

Відповідь: Коротко – це безлад. Це проблема, в першу чергу, управлінського характеру. По-друге, не менш важлива проблема морального зношення всієї інфраструктури та рухомого складу. Третє – несприятливий збіг обставин. Ми пізно почали накопичувати вугілля на складах, це забрало частину локомотивної тяги, це збіглося зі зростанням обсягів будівництва і ремонту доріг, через що зросла потреба в перевезеннях низькорентабельних вантажів, таких, як щебінь. Це також збіглося з піком перевезень зернових, хоч це і було прогнозовано, і, безумовно, хронічне питання, кожен керівник "Укрзалізниці", вступаючи на посаду, зустрічається з саботажем нижчого рівня структури, а також олігархів, "смотрящих", які крутяться навколо. Вони не хочуть змін, вони хочуть, щоб все було, як колись, і будь-яку реформу розцінюють як схему, альтернативну їхньому заробітку. На це потрібен час. У будь-якому разі, питання вантажоперевезень вирішуватимуть.

Запитання: Чи буде все ж таки підвищення тарифів на залізничні перевезення наступного року, чи ні?

Відповідь: Я проти підвищення тарифів до очищення "Укрзалізниці". Я хочу бачити ефективну та прозору структуру, і тоді ми зможемо говорити з суспільством про те, що собівартість така, ціна така, хочете мати комфортні поїзди із кондиціонерами, wi-fi? – Це коштує от стільки. Ви готові платити більше? – Ми це зробимо.

В іншому разі, без реального розуміння структури тарифу, без розуміння собівартості перевезень, без наведення порядку, особливо в корупційній частини, підвищувати тарифи некоректно стосовно бізнесу. Ми ще не створили додаткового продукту якості, з яким маємо право вимагати більше грошей.

РЕКЛАМА

SOCIAL

РЕКЛАМА
РЕКЛАМА
РЕКЛАМА
РЕКЛАМА
РЕКЛАМА
РЕКЛАМА
РЕКЛАМА
РЕКЛАМА
РЕКЛАМА
РЕКЛАМА
ПОГОДА
РЕКЛАМА