10:53 13.05.2019

Гройсман: центристська позиція – найбільш правильна для держави

14 хв читати

Ексклюзивне інтерв'ю прем'єр-міністра України Володимира Гройсмана агентству "Інтерфакс-Україна"

Пройшли президентські вибори. Про що, на вашу думку, свідчать їх результати? Які висновки для себе зробили ви стосовно того, чому саме так, а не інакше?

Для мене дуже важливо, що вибори були дійсно вільними. Друге – вони засвідчили велику активність, а це означає, що людям не байдужа їх держава. І третє – я вважаю, що громадяни очікують швидших змін у їхньому житті, і це питання ставиться по праву. Треба швидше. Я це розумію, хоча реальність трошки інша, але треба докладати зусиль, чого б це не вартувало, щоб у наступній каденції ми швидше дали нову якість життя. Я думаю, що ми дуже близько підійшли до таких можливостей.

За результатами виборів ми бачимо і регіональні розбіжності. Різні кандидати набрали різні голоси на півдні, сході, заході та в центрі. Що, з вашої точки зору, може об’єднати країну?

Якість життя. Якість життя від заходу до сходу. Якість життя і свобода – все, більше нічого. Ці дві речі потрібно дати. Людям потрібно забезпечити безпеку всередині країни, і це можливо, ми багато чого зробили для цього як уряд. Людям необхідно дати хорошу медицину, зараз ми займаємося першим рівнем, а наступного року перейдемо на лікарні другого рівня, ми там наведемо порядок, і люди будуть відчувати, що ситуація змінюється. Треба далі впроваджувати "Нову українську школу", доступність дитячих садочків, хорошу професійно-технічну освіту. Що стосується бізнес-клімату, ми повністю перезавантажимо податкову службу, вона не буде каральною. Ми постійно змінюємо регуляції, що дозволяє бізнесу бути більш вільним. Звісно, нам потрібно пожвавлювати економіку, і ми розуміємо, що для цього необхідно.

Ви вже не раз констатували, що йдете на чергові вибори до Верховної Ради. Чи можна сьогодні сказати, якою буде ваша політична сила, хто ввійде до її складу і хто може бути вашими партнерами?

В принципі, я ще два роки тому говорив про те, що я буду брати участь у парламентських виборах. Для чого? Не для того, щоб просто брати участь у виборах або отримати мандат, мене це жодним чином не мотивує. Мене мотивує інше. Я вважаю, що через прийняття правильних рішень, через їх реалізацію, можливо кардинально змінювати ситуацію в країні. Для цього потрібно декілька критичних речей: розуміння процесів, досвід і мандат довіри, який дає можливість реалізувати ідеї. Зрозуміло, що через присутність у парламенті можна формувати виконавчу владу і більшість під ідеї.

Що люди хочуть взагалі від влади? Люди хочуть стабільності, економічного зростання і загального благополуччя в країні. Що люди очікують від мене? Вони очікують, що нашій команді вдасться створити умови, за яких ці речі стануть досяжними. Що стосується формату участі у виборах, то дуже скоро прийде час, коли я про нього скажу. Але це має бути дуже чіткий, прагматичний і здатний формат. Це мають бути люди, у яких є нове сучасне мислення, відповідний досвід і розуміння, яким чином впроваджувати ідеї в життя. А консультації ведуться. Є пропозиції і від президента, ми також багато говоримо про це з моїм колегою Арсенієм Яценюком. Взагалі, наскільки я знаю, багато різних політичних гравців між собою говорять. Є ті, з ким я не обговорюю ці теми.

Наприклад? З ким ви точно не будете готові об'єднуватися для походу на вибори чи після них, під час формування коаліції?

Я хочу реалізувати себе в житті і зробити це можу через конкретні досягнення. Я вважаю, що нам потрібно швидко вирішити глобально одну проблему – це зміна якості життя українських громадян. Де ми бачимо еталон цієї якості? В Європі. Це означає, що європейська і євроатлантична інтеграція для мене є важливим пріоритетом. Тому все, що не суперечить моїм поглядам, в тому числі моральним, допустимо, у мене немає проблеми спілкуватися з такими людьми. Але мені ніколи не буде по дорозі з популістами.

Все ж, кого буде об’єднувати ваша команда?

У мене мають бути однодумці не тільки в уряді та парламенті, які приймають і голосують, але і на місцях, хто точно так само розуміє ідеї реформ. І тому ми дійсно зараз збираємо команду по всій країні: на рівні громад, міст, на рівні районів і областей. Збираємо тих людей, які мають здорові думки і розуміють, як їх впроваджувати. Я вважаю, що така команда, яка може генерувати ідеї і впроваджувати їх, має бути успішною.

Як можна охарактеризувати тих, кого ви збираєте? Це "нові обличчя" чи це "люди з досвідом"?

Це "справжні обличчя", це люди, які мають відповідний досвід і мають розуміння процесів.

А яка ідеологічна основа вашої майбутньої політичної сили?

Центристська. Я все-таки вважаю, що центр для мене є найбільш зрозумілим, і я думаю, що він є більш правильним для самої держави.

Ви прораховуєте для себе варіант дострокових виборів, чи вважаєте, що це неможливо?

Тут є багато питань, які залежать не від нас, на які ми не впливаємо. Право на дочасний розпуск парламенту є лише у президента, а чи скористається він ним, ми не знаємо. Я дивлюся на період між президентськими і парламентськими виборами як на час, за який можливо прийняти ще певні важливі рішення з точки зору макроекономічної стабільності і фінансового зростання. Є системні речі. Я вважаю, що потрібно змінювати закон про вибори на систему з відкритими списками. Я впевнений, що це правильно, але треба визначити, чи встигаємо ми його прийняти і реалізувати, щоб не було хаосу на виборчій кампанії. Бо ключове питання – щоб вибори були демократичними і вільними.

Що стосується дострокових виборів. Я вважаю, що потрібно формувати і берегти певні канони. Якщо визначено, що вибори в жовтні, то який сенс їх переводити на кінець липня? Чи щось суттєво зміниться? Мені важко давати такі оцінки. Якби вибори були через рік, а уряд не зміг би працювати, тоді це б було доцільно. А зараз я такої доцільності не бачу, і певні юристи говорять, що це і юридично не зовсім правильно. Але це питання парламенту і президента.

А що з фінансуванням дострокових виборів, проблем не буде?

Ми виконаємо закон. На мій погляд, чергові вибори – це нормально, а дострокові вибори повинні мати під собою підстави і юридичне рішення парламенту і президента. І у варіанті дострокових, і чергових виборів приблизно однаковий період часу мій уряд буде працювати. Але дострокові вибори стабільності не додають.

Ви плануєте йти з посади на період передвиборчої кампанії? Якщо ні, то чи не вбачаєте в цьому конфлікт інтересів?

Ми проаналізуємо, і я буду діяти так, як визначено законом. Кампанія кампанією, але держава – це набагато важливіше. Я краще буду брати менше участі в передвиборній кампанії і робити все для того, щоб в країні була стабільність, ніж навпаки. Я буду знаходити здоровий баланс, але головне, щоб не було порушень закону, і я це чітко розумію.

Таке саме ставлення буде і щодо інших членів уряду?

Беззаперечно. Хочу підкреслити, що кожен член уряду, тим більше – це коаліційний уряд, вправі визначати своє політичне майбутнє. Єдине, що для мене буде абсолютно чітко, – не плутати державне з політичним. Якщо це буде якимось чином впливати на дестабілізацію роботи уряду або щось інше, то такий міністр має взяти виробничу відпустку і працювати в політиці.

Сьогодні ви бачите такі загрози?

Ні, не бачу. Ви знаєте, я часто зустрічаюся з міністрами, і ми говоримо про це. Я заявив свою позицію, яка полягає в тому, що уряд працює далі, і він має виконувати свої функції, бо є багато завдань, які потрібно вирішувати.

Але чи можлива ефективна співпраця уряду з парламентом впродовж наступних кількох місяців, зважаючи на близькість виборів?

Мені пророкували, коли я обійняв посаду прем’єра, що я більше трьох місяців не втримаюся, не зможу налагодити контакт з парламентом. Але в принципі, вдалося налагодити цей контакт і прийняти необхідні рішення. Звичайно, є багато рішень, які потрібно було прийняти, але досі Верховна Рада з різних причин не зробила цього. Та в цілому, я вважаю, що цей парламент життєздатний, хто б там що не казав. Далі все буде залежати від політичних консультацій.

Ви готові знову очолити уряд після парламентських виборів і формування нової коаліції?

У мене є розуміння, що робити далі, і я можу очолювати уряд. Якщо український народ вирішить, що я і сформована нами команда буде достойна представляти їх інтереси і реалізовувати ті завдання, які люди перед нами ставлять, то я готовий буду очолити уряд. Головне, щоб була сильна і згуртована коаліція, тому що ефективність уряду залежить від того, наскільки він може спиратися на парламентську більшість.

Після інавгурації ви маєте уже активно співпрацювати з чинним президентом. Ви готові до такого рівня співпраці?

Я вважаю, що всі гілки влади повинні мати конструктивну взаємодію. Не може будь-яка політична доцільність домінувати над інтересами держави, це моя принципова позиція. Я думаю, що потрібно дати всім гілкам влади сповна реалізувати свої повноваження. Взаємодія – це здоровий стан, а протистояння та взаємопоборювання – це не є добре для самої держави, бо може гальмувати багато процесів. Тобто всі розумні ідеї, з якої б гілки влади вони не виходили, я завжди сприймав і підтримував.

Ви нещодавно зустрічалися з обраним президентом. Концептуально спільна мова уже знайдена?

Це була така ознайомча зустріч. У мене вона залишила абсолютно нормальні враження. А далі ми подивимося, як буде розвиватися подальша взаємодія.

Одна з ідей нової команди, яка обговорюється, – це податкова амністія і загальне декларування. У вас свого часу теж були обговорення з цього приводу.

У європейських країнах є загальне декларування. Все інше потрібно трошки детально обговорити, зрозуміти саму механіку ідеї і техніку. Так загально це може сприйматися, але треба зрозуміти, що саме пропонується під цими назвами. Тобто що пропонується амністувати, який попередній обсяг, яка ставка оподаткування, який розрахунковий економічний ефект, які інші плюси і мінуси такої чи іншої моделі.

Перейдемо до інших запитань. Нафтопродуктова криза. Тимчасове призупинення постачання російської нафти вже призвело до зростання цін на українських АЗС. Яким є план уряду на випадок припинення цих поставок після 1 червня? У якому стані робота щодо альтернативних каналів постачання нафтопродуктів і вугілля?

Є традиційні канали постачання, і зрозуміло, що вони використовуються, але коли відбувається історія з непрогнозованістю, то ринок переорієнтовується. Ми працюємо з усіма учасниками ринку, з виробниками, імпортерами, з усіма, для того, щоб мінімізувати будь-який негативний вплив. Але наголошую на тому, що диверсифікація і енергетична незалежність для нас має ключове значення. Ми правильно рухаємося що по атомній енергетиці, що по газу, що по енергетиці в цілому. Зрозуміло, що завжди хочеться швидше, і це важливе питання, яке зараз стоїть перед Національною компанією "Нафтогаз України". Щодо світлих нафтопродуктів ми взагалі не бачимо проблем. По дизельному паливу, по газу є питання, з якими ми сьогодні працюємо і мінімізуємо будь-який негативний вплив.

А щодо вугілля, якщо теж буде ембарго?

Така сама позиція. По енергетичному вугіллю я взагалі не бачу проблем, а по коксуючому працюємо.

Зараз іде дискусія щодо угоди про розподіл продукції (УРП). Одні кажуть, що це не найкращий спосіб залучення інвестицій, інші кажуть, що навпаки. Ваше ставлення до цього.

Весь світ працює за УРП, і ми брали кращий міжнародний досвід і працювали з нашими міжнародними партнерами на відпрацювання саме таких угод. Я вважаю, що це абсолютно прозоро. Зараз буде проходити конкурс, всі можуть брати участь. Ми знаємо, що американці хочуть долучитися, можливо, європейці. Найголовніше – щоб була конкуренція.

У якому стані наразі анбандлінг та залучення іноземного партнера до управління української ГТС?

Що стосується подальшої діяльності газотранспортної системи, анбандлінгу і видобутку газу – це персональна відповідальність НАК "Нафтогаз України" і голови правління Коболєва. Він має на сьогодні мандат, щоб ефективно провести всю цю роботу, збільшити видобуток газу, забезпечити спільно з міжнародними партнерами функціонування газотранспортної системи. Більше того, всі урядові акти, які були потрібні, прийняті ще в 2016 році. Тому зараз ми це включили в контракт як вимогу, тож все це буде оцінкою діяльності правління і голови.

Вірите, що це буде до 1 січня?

Я вірю, що це є абсолютно можливим, якщо цим професійно займатися.

Пан Шевчович сказав, що очікується відновлення тристоронніх газових переговорів. Українську делегацію там очолює Павло Клімкін...

Правильно, делегацію очолює міністр закордонних справ, за уповноваженням уряду, також туди входять представники інших міністерств, зокрема Міненерго, і "Нафтогазу".

Зміна голови МЗС не буде перешкодою для продовження переговорів?

Павло Анатолійович наразі уповноважений урядом займатися цим питанням.

Щодо ціни на газ. За оцінками експертів ціни на газ відреагують із 6-9 місячним лагом на підвищення цін на нафту, тож ринкова ціна знову стане вищою за ціну за спецзобов’язаннями (PSO). Що робитиме уряд за таких умов?

Давайте не будемо робити таких поганих прогнозів. Я все-таки вважаю, що ціни будуть на нижчій межі, ніж 8,55 тис. грн, і "Нафтогаз" має це забезпечити.

З 1 липня має запуститися ще одна реформа – ринок електроенергії. Але знову ж таки, деякі експерти стверджують, що ринок до цього неготовий, і наразі це призведе до значного подорожчання електроенергії для населення. Уряд буде пропонувати, можливо, відтермінування?

Закон про ринок електроенергії був напрацьований разом з нашими міжнародними партнерами. Він ухвалений парламентом та передбачає запровадження ринку електроенергії з 1 липня у відповідності до всіх міжнародних стандартів. Тому зараз на виконання закону Міненерго напрацьовує нормативну базу для його впровадження. Для мене ж дуже важливо, аби будь-які новації не призвели до підвищення цін на електроенергію для людей.

Чи буде продовжено експеримент з монетизації субсидій?

Це не був експеримент. Минулого року ми почали монетизацію субсидій між виробниками послуг, тобто зробили реєстр субсидіантів і запустили перший обіг між виробниками. Друге, що ми реалізували, – це почали з 1 січня монетизувати субсидію всім, хто її отримував вперше. І за нашим планом ми повинні були закінчити оформлення монетизації 15 жовтня, до початку опалювального сезону. Коли ми побачили, що ми з січня починаємо робити монетизацію, але не встигаємо підготувати систему до наступного опалювального сезону, бо у літній період не призначається субсидія, ми вирішили прискоритися. Цю ідею дуже позитивно оцінив президент. Але це не можна завершувати. Далі у нас на черзі монетизувати всі пільги.

А кризи неплатежів не боїтеся?

За різними даними, 15-25% залежно від регіону, немає поганої статистики. Хоча панікери намагаються це накручувати. Але це гроші людей і не треба за них вирішувати, куди ці гроші дівати. Споживач буде намагатися берегти ці кошти, заощаджувати, економити, щоб залишити частинку цих грошей собі.

Суди першої інстанції визнали незаконною націоналізацію ПриватБанку та нечинним договір купівлі-продажу з колишніми його власниками. Є ймовірність, що апеляційні інстанції підтвердять ці рішення, і вони набудуть чинності. Паралельно пан Коломойський і його партнери вимагають від уряду $5,4 млрд у Стокгольмському арбітражі як міноритарії "Укрнафти". Наскільки серйозно ви оцінюєте ці ризики?

Я не хочу коментувати судові справи, бо мої слова завжди можуть бути використані проти держави. Але у мене немає сумніву в законності прийняття всіх рішень українським урядом. Всі ті рішення, що стосуються націоналізації ПриватБанку, були прийняті внаслідок рішення Національного банку України, який визнав цей банк неплатоспроможним, і Ради національної безпеки і оборони. І після того, як банк був визнаний неплатоспроможним, перше, про що подумав уряд, – це про 20 млн людей, які є клієнтами цього банку. Було два варіанти: це націоналізація або ліквідація. Ви самі розумієте, що ліквідація – це кинути всіх людей напризволяще, хто міг на це піти? Зараз Нацбанк оскаржує це, і Мінфін буде оскаржувати, і наша позиція є незмінною. Сьогодні банк у доброму стані, і вкладники почуваються комфортно. Це означає, що ми і далі будемо захищати вкладників. По-друге, ми його докапіталізували на 155 млрд грн, це ті кошти, які належать державі і є в капіталі самого банку. Тому я зацікавлений у збереженні цих грошових ресурсів до копійки. Також я сподіваюсь на справедливість судової системи. Ось три базових позиції.

У травні плановий перегляд нашої програми з МВФ. Як уряд зустрічатиме місію Фонду?

Будуть технічні узгодження. Буде їх анонсування, коли вони приїжджають, і всі про це будуть знати.

Що з приватизацією? Я розумію, що там знову суди, але є "Центренерго", є "Президент готель", хоч щось.

Ви знаєте, що "Центренерго" ми спробували продавати, але Фонд держмайна відмінив торги. А все, що стосується інших об’єктів, повністю відповідає нашій логіці. Ми вже готові знову виставляти "Центренерго" і зараз опираємося на думку радників, у який період це краще зробити. І готель, здається, теж уже майже готовий. А все інше заблоковано судами, це дійсно проблема.

Незаконне збагачення – це питання не до вас, а до парламенту?

Так, це питання до парламенту і до фракцій. Але дивіться: ми створили НАБУ, ми пережили люстрацію, електронні декларації чиновників, створили Антикорупційний суд і мали покарання за незаконне збагачення, навіщо це руйнувати? Ми вже все це створили і зафіксували, тепер з цим потрібно жити. Я за те, щоб його повернули. От у який спосіб, щоб потім знову норма не була зруйнована, – необхідно знайти правильні юридичні формулювання і поставити на цьому крапку.

Загрузка...

ЩЕ ЗА ТЕМОЮ

Завантаження...
РЕКЛАМА

ОСТАННЄ

Михайло Радуцький: "Не можна вводити закон про медичне страхування поки ми не вирішимо питання, що робити з чорним налом і з зарплатою в конвертах"

Разумков: Коли Рада стане лобістом інтересів України – це буде суперпарламент

Крістоф Ляйтль: Інвестори дивляться, чи вибере Україна верховенство права, чи скаже "ні" корупції

Голова НСЗУ: "Ми просимо у Мінфіну додаткові кошти для Програми медичних гарантій"

Баканов: У переговорах зі звільнення українців ми продемонстрували, що життя громадянина безцінне

Глава НАГС Ващенко: Проект перезавантаження держслужби розроблявся за нашої участі

IFOM показав, що лікар в Україні знає лише третину від необхідного - екс-заступник міністра охорони здоров'я Лінчевський

​​​​​​​Гриневич: В освіті не можна приймати волюнтариські рішення

Керуючий партнер юридичної фірми INTEGRITES: "Перші аукціони відбудуться у 2020 році, і тільки тоді ми зрозуміємо, як вони вплинуть на ціну"

Комітет ВР із соцполітики до 1 січня 2020 року розробить і внесе новий Трудовий кодекс - претендент на посаду голови комітету Третьякова

РЕКЛАМА
РЕКЛАМА
РЕКЛАМА
РЕКЛАМА
Завантаження...
РЕКЛАМА

UKR.NET- новости со всей Украины

РЕКЛАМА