14:10 14.12.2021

Ви почуєте вже до кінця року про гучні звільнення в податковій і не тільки – голова податкового комітету ВР Гетманцев

14 хв читати
Ви почуєте вже до кінця року про гучні звільнення в податковій і не тільки – голова податкового комітету ВР Гетманцев

Перша частина ексклюзивного інтерв'ю з головою парламентського комітету з питань фінансів, податкової та митної політики Данилом Гетманцевим

Текст: Дмитро Кошовий, Анна Родічкіна

– Що відбувається в податковій? У Telegram-каналах повно чуток.

– Останні чотири дні (інтерв'ю відбулося 10 грудня – ІФ) ми успішно проводимо боротьбу з розкраданням ПДВ із бюджету. Було заблоковано схеми з системного ухилення від сплати ПДВ, так звані скрутки, коли купують банани і з них нібито, за документами, виготовляють газову станцію. Ми накрили величезний, мільйонний "бізнес" конвертаторам і податківцям.

– Яка реакція була?

– Рівень інформаційного напруження вражає, але це ще одне підтвердження того, що ми на правильному шляху. Я вчора оприлюднив свій номер телефону в Telegram-каналі. Мені телефонують люди й розповідають історії, які складно собі уявити. В Харкові за реєстрацію податкової накладної з маленького підприємства з десятьма працівниками вимагали 0,5% суми накладної, а інакше блокували й не давали реєструватися. У Запоріжжі білий бізнес платив 5% за відшкодування "білого" ПДВ, який і так має бути відшкодований. У Кропивницькому не видавали ліцензії на торгівлю "підакцизкою", вимагаючи гроші. Це налагоджений, системний корупційний організм, прогнилий доверху.

– Доверху?

– Так. Це величезна розгалужена мережа, в якій задіяні не лише керівні особи ДПС, а і правоохоронці.

– Тобто дві ключові схеми: в одній брали хабар із білого бізнесу, де накладна реальна, в іншій – "скрутки"?

– Ні, схем набагато більше. Просто ми зараз для прикладу говоримо тільки про дві в ПДВ. А є ж іще акциз, аудит, місцеві податки. Система уражена корупцією.

– Це ваша ініціатива – торпедувати скрутки?

– Це позиція президента, позиція з першого дня. Але яким був підхід раніше? Ставили нормальну людину, з чудовим послужним списком, з очима, що горіли, давали їй карт-бланш, вона призначала людей, які нібито теж нормальні. Десь їм навіть вдавалося збільшувати надходження до бюджету. Проте система ламала людину, перетворювала на "свого". Потрапляючи в банку в солоними огірками, свіжий огірок прокисає. Проте за такий хімічний процес ми не готові брати й не братимемо на себе політичну відповідальність. Скажу більше: якщо ми не поламаємо систему, нам нічого робити у владі. Очолювати її, цю систему, як це робили інші, ми не будемо. Тому зараз питання стоїть дуже гостро: або ми їх, або вони нас. Ви почуєте вже до кінця року про гучні звільнення в податковій і не лише. Ми зобов'язані вичистити систему.

– Ідеться тільки про податкову?

– Податкова – частина державної системи, вона не унікальна. Ще гірша ситуація на митниці. Незадовільний стан справ у правоохоронних органах і судах. Ми ж усі з вами це знаємо. Але податкова та митниця – це зона нашої відповідальності, і фінансового комітету, і моєї відповідальності як його глави. Тому тут ми тепер змушені зайнятися очищенням особисто.

– Коли ви говорите "ми", кого маєте на увазі?

– "Ми" – це я, депутати комітету, чесні податківці та правоохоронці. Так, не смійтеся, такі теж є. Ми зараз призначаємо на ключові посади в центральний апарат співробітників, зокрема й регіональних підрозділів, які мали в областях другі-треті позиції. І які поділяють наші цілі, а також готові працювати в команді. До речі, звертаюся до співробітників податкової з областей: для вас перспектива кар'єрного зростання необмежена, якщо ви хочете працювати на країну, а не на себе.

– Як вони працюють?

– Я, звісно, не розкрию всіх таємниць. Розповім на прикладі. При реєстрації ПДВ є таке поняття – таблиця. Припустимо, ви маєте особливу технологію і ви справді якось виготовляєте із фруктів газову станцію (я перебільшую, щоб було зрозуміліше). Система СМКОР спрямована на виявлення таких нестандартних схем і їх блокування. Але іноді бізнес справді працює за нестандартною, інноваційною схемою. Він розкривається і показує: ось, купили обладнання, воно з одного робить інше. Приходьте, перевіряйте. На такий випадок приймається рішення про так звані таблиці. Тобто податкова погоджується, що це унікальна схема, яка не підходить під загальну систему, і дозволяє зареєструвати такі податкові накладні. Тому що схему перевірили заздалегідь. Таких таблиць 52 тисячі, це переважно білий бізнес із нестандартними бізнес-процесами. Але близько 10% – це "скрутники", які тільки "відмивають" ПДВ і більше нічого. І ось ці таблиці мі знесли зараз.

– Повністю?

– Ну не всі 52 тисячі, а ті, які займаються "скрутками". Поки що це близько 1,5 тисячі таблиць, але ми щодня зносимо нові. Цей процес матиме резонанс. Кінцевим споживачем "скруток" завжди є реальний бізнес, який міг і не знати, що в ланцюжку був наявний схемний ПДВ. Тому за результатами виконаних дій відбуватимуться перевірки й ухвалюватимуться рішення. Проте все буде дуже прозоро та чітко. Хочу пояснити людям, що ми це робимо для того, щоб завтра з них ніхто не вимагав гроші, а система була зрозуміла і прозора для платника податків.

– Є спротив?

- Безпрецедентний. До речі, рівень спротиву свідчить про те, що до нас ніхто насправді цим не займався. Навіть якщо прикривали "скрутки", це робилося на якийсь час для перерозподілу потоків. І я зараз говорю не лише про Telegram-канали. Людям телефонують, людям погрожують, цілі області відмовляються співпрацювати та блокувати схеми, не все керівництво ДПС на нашому боці.

– Може, податківцям потрібно більше платити?

– Безсумнівно! І ми це робитимемо. Але я вважаю, що нам необхідно спочатку припинити всі схеми, вичистити систему від корупціонерів, а потім уже порушувати перед суспільством питання про зарплати, і в податковій, і в митниці. Погодьтеся, безглуздо порушувати питання про підвищення зарплати тим, хто, працюючи все життя на держслужбі, живе в 4-поверховому котеджі в елітному містечку й не готовий працювати за одну зарплату, незалежно від її розміру. З такими людьми нам доведеться розійтися. А ось молоді люди з регіонів мають прийти на їхні місця. І їм ми підвищуватимемо зарплати.

– Як нам зрозуміти, що ви не робите те саме: просто не прибираєте одних конвертаторів на користь інших?

– Зараз ніяк. Хоч би хто вам що казав. А через три-чотири місяці стане все зрозуміло. Платежі до бюджету рік до року збільшаться, і ви не зможете купити схемний ПДВ навіть за бажання. Нині, до речі, ринок схемного ПДВ працює відкрито. У них є своя реклама, Telegram-канали, дистриб'ютори. Це величезна злочинна мережа. Те саме в акцизах, те саме на митниці...

– Ви маєте оцінки, скільки відмова від "скруток" на ПДВ може принести?

– Понад 1 млрд грн на місяць до бюджету. І це тільки від "скруток".

– У цій боротьбі покарання передбачено? Слідом за вами йдуть правоохоронні органи, щоб усі ці схеми логічно закінчувалися кримінальними справами та висновками?

– Щоб довести корупційний злочин, його треба відпрацьовувати, проводити слідчі дії, а це час і колосальна, глибока робота. На жаль, ми не можемо сьогодні похвалитися, що правоохоронці мають на це волю. Основне наше завдання зараз – зупинити, налагодити нормальну роботу. А далі – так, притягуватимемо до відповідальності всіх причетних за минулими періодами.

– У пам'яті відразу виникає 2017-й рік, коли в Києві на аеродромі Нацгвардії приземлилися гелікоптери з Харкова та Дніпра з керівниками податкової на борту, яких підозрювали в корупції. Аваков тоді назвав це наймасштабнішою антикорупційною операцією, але вона так нічим і не закінчилася.

– Ми це робимо без гелкоптерів, тихо. Не скликаємо прес-конференцій, не йдемо на телеканали. Ми працюємо не на піар, а на результат. Усіх причетних ми зупинимо й покараємо разом із тими правоохоронцями, які їм зараз дають гарантії недоторканності.

І я хочу звернутися до бізнесу. Я знаю, спокуса придбати схемний ПДВ велика. Велика спокуса ухилитися. Тим паче, що в цій країні завжди можна було "зарішати". Я не радив би надалі мати справи з конвертаторами, схемним ПДВ. Цю сторінку ми перегорнули.

– Коли ви говорите про правоохоронців, це хто – БЕБ?

– БЕБ іще не запустився, про них говорити нічого. Там 200 осіб працюють. У цих схемах були співробітники ДФС, Служби безпеки, на жаль, ДБР.

– Директор БЕБ – колишній керівник ДФС, половина найнятих на кінець листопада співробітників бюро – теж колишні співробітники фіскальної служби.

– Я не коментую цю частину. Я маю своє ставлення до цього. Я різко й публічно давав своє бачення процесу формування БЕБ, тому що це моя реформа. Я і Ольга Василевська-Смаглюк (депутат фракції "Слуги народу" – ІФ), яка входить до нашого комітету, винесли на плечах цю реформу. Ми поламали через коліно правоохоронців, які були проти. Звісно, за підтримки президента. Якби президент не підтримав, цього не було б. І коли почав формуватися персональний склад, то я досить різко висловлювався про те, що там не повинно бути представників ДФС. Проте якщо рішення було ухвалено саме таким чином, я замовк. Тому що рішення вже ухвалено. Я не хочу дискредитувати роботу органу. Оцінку потрібно давати у справах. Всілякі дива трапляються. І, можливо, справді люди переосмислять себе, попрацюють на країну. Та якщо ні, якщо ми бачитимемо ті самі процеси, які були тут, то тоді ми точно не мовчатимемо.

– Глава МВС Денис Монастирський ініціював застосування Національною поліцією "сплячих" статей Кодексу про адміністративні правопорушення про порушення правил торгівлі алкогольними та тютюновими виробами, порушення правил госпдіяльності. МВС створило Офіс захисту бізнесу. Як ви все це оцінюєте?

– Я вважаю, що Монастирський діє правильно. Я вважаю, що він першим у країні з усіх правоохоронних органів почав займатися ринком нелегальних підакцизних товарів. І зверніть увагу на цифри листопада. Безпрецедентне зростання. Акциз із виробленого в Україні алкоголю зріс на 18,8%. Такого ніколи не було. Він зайнявся цим питанням у вересні. За акцизом із виробленого в Україні тютюну в листопаді +16%. За одним місяцем складно щось казати, але якщо ця динаміка залишиться у трьох місяцях, а ми зараз з боку податкової це підкріпимо, й динаміка залишиться +20% рік до року... Адже ми розуміємо, що пити-курити менше не стануть, відповідно, з такою динамікою ми виводимо ринок із тіні.

Я категорично позитивно оцінюю діяльність міністра і всіляко йому допомагаю. Зараз податкова його сильно зміцнить. Ми змінимо тих акцизників, які саботуватимуть боротьбу так, як робили це два з половиною роки.

– Щодо нафтопродуктів теж?

– Щодо нафтопродуктів ми ринок контролюємо в комітеті ось уже півтора року, тож там ситуація краща, ніж з іншими підакцизними ринками. В нас рік до року до 20% зростання надходжень від акцизу на нафтопродукти. Причому щомісячний "плюс". Минулого року в нас теж було зростання акцизу. Минулого року значно збільшилася частка продажу "білих" АЗС. Ми бачимо перетікання з чорного ринку. Але я з вами згоден, працювати ще є над чим. Хоч би тому, що в нас 15 міні-НПЗ працюють. Податкове навантаження на одну АЗС – від 1,72 грн на літр і до 8 копійок. Як? Що, підакцизники в податковій не бачать цього? Бачать, але вони також, на жаль, у схемах.

Усі інструменти є, потрібна була політична воля всередині податкової. Тепер вона точно є.

– Зареєстровано допрацьований законопроект про запровадження другого обов'язкового накопичувального рівня пенсійного забезпечення. Обговорювалися якісь компенсатори для нього?

– Законопроект буде розглянуто в першому читанні наступного тижня (поточного тижня – ІФ). Ми беремо 1% ЄСВ з 2023 року, в подальші роки - 1,5% і 2% і переказуємо ці гроші на ваш накопичувальний рахунок.

– У меморандумі при цьому написано, що краще взагалі нічого не переказувати…

– У меморандумі написано правильно, але непопулярно: краще запроваджувати обов'язковий накопичувальний рівень за рахунок збільшення податків, за рахунок людей. Але Мінфін запропонував м'якшу конструкцію, а депутати, які завжди люблять м'які конструкції, беззастережно підтримали.

– Але там є ще "плюс" із держбюджету…

– Причому ми не виключаємо, що на наступному етапі роботодавець дотуватиме відповідну суму. Тобто частину – співробітник, частину – роботодавець. Щоб співробітник міг прийти до роботодавця і сказати: хочу 3% мого заробітку спрямовувати на накопичувальну пенсію. І він буде змушений іще 3% теж заплатити. Але поки що це заплатить держава.

– Такий принцип Кабмін схвалив стосовно покупців об'єктів великої приватизації.

– Як приклад.

– А під це не плануються нові фіскальні ініціативи як джерела для реалізації цієї ідеї?

– Ні, фіскальних інструментів у законопроекті про пенсійну реформу не передбачено.

– І ви сподіваєтеся, що до 2023 року просто бюджет зросте?

– Це питання пріоритетів. Якщо говорити про 1% ЄСВ, це не так багато – близько 3 млрд грн. До того ж, це буде не для всіх. Але 3 млрд грн – це не колосальні кошти, враховуючи обсяг бюджету в 1,5 трлн грн. Ми тільки за рахунок підвищення акцизу на "айкоси" отримали 9,6 млрд грн станом на листопад. +541% лише за те, що зрівняли ставки. Я думаю, за роком буде понад 10 млрд грн. Унаслідок різних домовленостей, зокрема корупційних, у Податковому кодексі накопичилося багато податкових пільг, прибираючи які, ми отримуємо величезний "плюс" до бюджету. Мінфін за акцизом від "айкосів" на цей рік планував +4 млрд грн. Від усього. А отримали +10 млрд грн. Просто прибрали корупційну пільгу. В законі №5600 ми прибрали податкову пільгу для виробника курятини, руди, прибрали багато схем тощо. За рахунок ліквідації таких податкових пільг ми маємо резерв. Є він і за податковою, і за митницею. Взагалі кладезь. Там можна "знайти" тіньових 50 млрд грн.

– Але на два фронти ви не зможете працювати?

– Насправді щодо митниці ми почали навіть раніше, ніж щодо податкової. Два тижні тому ми сформулювали їм чіткі KPI. Ми просто не готові нести відповідальність за те, що там робиться: ні в одному, ні в другому органі. Або ми підемо, або наведемо лад. Взаємовідносини комітету та Держмитслужби набули дуже дивного формату. Ми виявляємо просто кричущі правопорушення, висуваємо претензії, вони їх нібито виконують, а потім уже нова схема вилазить в іншому місці. Загалом ми всі, народ країни, бачимо, наскільки запущена ситуація в цілому в цьому напрямі. І наскільки збагачуються на контрабанді конкретні посадовці митниці та правоохоронці.

Тому поки що ми висунули вимогу звільнити одного з високопосадовців, винного в схемах, і сформували дуже простий KPI для митниці: +12% до індикатива. Якщо індикатив буде виконано за груднем, заглибимося в рамках парламентського контролю у внутрішні процеси служби (тарифи та ціни, робота за окремими категоріями товарів, "зеленка" тощо). Якщо індикатив не буде виконано, звільнимо з посади заступників, котрі відповідають за виконання планів, і керівництво кількох найгірших за виконанням планів митниць. Це робота на декілька місяців, але за декілька місяців ми лад наведемо.

– Під цю мету призначили в.о. глави митниці колишнього голову розвідки Держприкордонслужби?

– Так. Це людина нова. Від імені комітету скажу, що ми не готові наразі давати оцінку його роботі. Зарано. Але можу висловити негатив щодо всіх інших, хто там працює. І в керівництві, й на самих митницях. Ми вирішили розпочати з перевиконання плану за надходженнями. Ми припускаємо, що держбюджет від митниці недоотримує близько 50 млрд грн. Будь ласка – почніть з малого.

– На всі ось ці ваші дії кому скаржитися? До прем'єра, до міністра фінансів чи відразу до президента? До глави фракції Давида Арахамії?

– З першого дня була воля президента – навести лад. Просто способи були різні. Ми довіряли, ми брали людей, яким довіряли, ми помилялися. Була ціла низка кадрових помилок. Але ми навчилися. Я думаю, є дві людини, яким можна було б поскаржитися на мене: керівник фракції Арахамія і президент. Але вони цілком поділяють наші підходи.

– Критика пенсійної реформи полягає в тому, що всі кошти накопичувального рівня, як і кошти "економічних паспортів", підуть в ОВДП.

– Запорука успішної пенсійної реформи – це існування розвиненого фондового ринку, якого в нас немає. По щирості, в нас більше нікуди вкладати гроші зараз. Щоб створити ринок, ми проголосували минулого року закон про деривати. Крім того, наступного тижня у нас стоїть у залі закон про реформування Національної комісії з цінних паперів і фондового ринку. Це база для формування фондового ринку. На підставі цих законів формуватиметься нормальний фондовий ринок. Але ми маємо розуміти, що не буває так, що ось створили якийсь інститут, і він відразу запрацював. Процес завжди зворотний. З'являються економічні відносини, а потім вони вже набувають юридичної форми. Тож запорукою розвитку фондового ринку є розвиток економіки нашої країни. І, звісно, має бути довіра. Довіра – це саме про закони, але, насамперед, це розвиток економіки країни.

– Учасники ринку скаржаться, що в американську акцію вкласти гроші простіше. В Україні є масив законодавства, який на практиці не працює.

– Я цілком згоден із тим, що Національна комісія недопрацьовує. І потрібно на рівні підзаконних актів працювати жвавіше. Ми з ними працюємо щодо цього. В нас буде на наступному комітеті заслуховування Магометова (голови НКЦПФР – ІФ), зокрема і з цих питань. Не хотілося б підміняти собою орган виконавчої влади, проте завдання ми ставимо саме такі.

– А за умови розвитку фондового ринку частка ОВДП може бути знижена?

– Так, звісно, має бути знижена, але повинна з'явитися альтернатива ОВДП. Альтернативи на сьогодні, за великим рахунком, немає.

Друга частина

Загрузка...

ЩЕ ЗА ТЕМОЮ

Завантаження...
РЕКЛАМА

ОСТАННЄ

Голова Укрдержархіву Хромов: Наша галузь, як і вся країна, залежить від результату війни

З початком активної фази агресії Росії в Україні ми бачимо вибуховий попит на хмарні послуги – президент "Київстару"

Загрози втручання у мережі "Київстару" ззовні немає - президент компанії

Індійські фармкомпанії планують відновити імпорт в Україну вже у травні – президент IPMA

Те, що в Україні не настав гуманітарний колапс – результат героїчної работи всієї рітейл-галузі – співвласник мереж EVA та VARUS Руслан Шостак

Голова УІНП Дробович: Остаточна крапка у декомунізації буде поставлена з перемогою у цій війні

Донорська конференція 5 травня має стати відправною точкою Плану Маршалла для України

За час війни прямі та непрямі збитки "Енергоатому" вже сягають 35 млрд грн – в.о. президента компанії

Відновлення житлового фонду буде відбуватися за державні кошти, із залученням донорських коштів міжнародних організацій та репарацій - Олена Шуляк

Під час війни система охорони здоров'я України показала свою працездатність – голова Бюро ВООЗ в Україні

РЕКЛАМА
РЕКЛАМА
РЕКЛАМА
Завантаження...
РЕКЛАМА

UKR.NET- новости со всей Украины

РЕКЛАМА