Гендиректор МТСБУ Берназюк: Очолити Моторне бюро для мене - це виклик до глобальних змін і поліпшення обслуговування ринку страхових послуг
Ексклюзивне інтерв'ю генерального директора Моторного (транспортного) страхового бюро України Олександра Берназюка інформаційному агентству "Інтерфакс-Україна".
- Чому ви вирішили очолити Моторне бюро саме зараз?
- Зараз настав період невідкладних змін не лише для нашої країни, а й для ринку страхових послуг. Відповідність європейським стандартам, необхідність цифрової трансформації та зміна устрою страхового ринку на більш прогресивний і клієнтоорієнтований - це те, що драйвить (мотивує) мене вже понад 19 років. Можливість стати керівником Бюро для мене - це виклик до глобальних змін і поліпшення обслуговування ринку страхових послуг, тому рішення брати участь у конкурсі на цю посаду ухвалювалося без жодних сумнівів.
Майже 90% мого професійного стажу припало на вивчення страхової справи. Мені пощастило пройти шлях від звичайного страхового агента до власника власної страхової компанії, і тепер я маю більш ніж достатню експертизу в страховій справі, знаючи всі проблеми учасників ринку зсередини.
Крім того, є досвід створення успішних ІТ-продуктів у сфері юриспруденції та систематизації бізнес-процесів в інших суміжних галузях. Також активно розвиваюся в науковій сфері, маю профільну юридичну освіту і ступінь доктора наук у цій царині.
Упевнений, що синергія мого айтішного досвіду і страхового бекграунду, плюс розуміння юридичних процесів допоможе внести якісні зміни в роботу Моторного бюро, і загалом ринку страхування ОСЦПВ.
- Раніше ви спілкувалися з МТСБУ з позиції його компанії-члена об'єднання. Чи заважало вам щось у роботі і ви хотіли б змінити в діяльності Бюро. Якщо так, то що?
- Багато хто асоціює Моторне Бюро з державною установою і пов'язує його з надмірною бюрократією, яка присутня у всіх його процесах. Це перше і ключове, щоб мені хотілося змінити! Моя мета ̶ зруйнувати цей стереотип і показати, що МТСБУ становить собою сервісну організацію, яка діє для споживачів фінансових послуг і страхових компаній – її засновників
Друге ̶ це відкритість і прозорість надання інформації, як про діяльність ринку загалом, так і про страховиків, і окремо роботи Моторного Бюро. Для мене неприйнятно, що учасники ринку, які, за великим рахунком, є "акціонерами" Бюро, мають випрошувати необхідну їм інформацію і чекати, коли її нададуть. Тому одне з пріоритетних завдань для нашої нової стратегії ̶ це прозорий і швидкий обмін необхідною інформацією.
Третє завдання ̶ поліпшити систему інформаційної безпеки в Бюро та впровадити сучасні процедури реагування на кібератаки.
Четверте завдання ̶ це оптимізація процесів функціонування Бюро, адже наразі МТСБУ виконує безліч функцій, не регламентованих його статутом, що суттєво погіршує ефективність роботи всієї організації.
Вважаю, що основне завдання Бюро як асоціації ̶ якісно виконувати свої основні функції: гарантійну, інформаційну, представницьку та функцію управління резервами.
- Що для цього необхідно зробити?
- По-перше, прагнення до спрощення та автоматизації всіх процесів у роботі Моторного (транспортного) страхового бюро України ̶ це основна мета. Доступність інформації для користувача має бути реалізована за принципом "у 2 кліки": відвідувач заходить на сайт, вводить запит і миттєво отримує відповідь.
По-друге, я прагну чіткої та зрозумілої комунікації зі споживачами, а головне ̶ швидкості у наданні їм рішення. Важливо стандартизувати процеси в Бюро і запропонувати зрозумілий список документів для постраждалих, який їм необхідно надати. Адже за цим напрямом є проблеми із якістю сервісу, особливо це стосується виплат за компанії, які давно залишили ринок, і за якими МТСБУ ще не завершило своїх гарантійних зобов'язань.
Я вдячний членам Президії, які підтримали ініціативу дирекції Бюро щодо зміни порядку повернення додаткових гарантійних внесків страховиків із фонду захисту потерпілих у дорожньо-транспортних пригодах, що дає змогу суттєво посилити гарантійну функцію МТСБУ та покращити процес відшкодування збитків потерпілим у ДТП за компанії, що вийшли з асоціації, не очікуючи тривалих процедур банкрутства та ліквідації.
Тобто МТСБУ вирішило не чекати на ухвалення нового закону про ОСЦПВ, де цю норму закріплено, і ввести її в дію?
- Новий закон передбачає повні виплати за збанкрутілі компанії вже наступного дня після їхнього відходу з ринку. Затверджений підхід передбачає виплати виключно в межах залишку централізованих фондів МТСБУ для конкретного страховика, який вийшов зі складу членів Бюро. При цьому важливо, щоб ця компанія не перебувала в процесі банкрутства або ліквідації. Однак новий закон не встановлює таких вимог.
Як ви ставитеся до прямого врегулювання - непопулярного у страховиків, але необхідного для їхніх клієнтів?
- Дійсно, наразі пряме врегулювання не є особливо популярним вибором серед страхових компаній. Проте, не викликає сумнівів, що для споживачів страхових послуг це є значним плюсом. У контексті прямого врегулювання клієнт може орієнтуватися не лише на ціну, не піддаючись однозначним рекомендаціям або емоціям, а ухвалювати рішення ґрунтуючись на довірі та якості врегулювання конкретної страхової компанії. Це особливо важливо, оскільки клієнт звертається до неї у разі настання страхового випадку.
Сподіваємося, що новий закон про ОСЦПВ, що закріплює обов'язковість прямого врегулювання, буде ухвалено цього року. На практиці показники прямого врегулювання вищі, ніж середні по ринку. Наприклад, рядки виплат скорочуються більш ніж удвічі, при цьому середній збиток аналогічний загальному ринковому показнику.
-А вже визначено механізм роботи цієї системи? Адже не секрет, що чинний не дуже влаштовує страховиків, і деякі компанії вийшли із системи прямого врегулювання.
- На сьогодні пряме врегулювання є добровільним, але після ухвалення закону буде обов'язковим. Наразі учасниками системи є 9 страхових компаній із 35, що працюють на ринку ОСЦПВ. Щоб система прямого врегулювання працювала якісно, як для споживача послуг, так і для страхової компанії, у ній мають працювати всі члени МТСБУ.
Чи функціонуватиме воно у тому вигляді, в якому є сьогодні, чи іншому, наразі не знаю. Це саме завдання дирекції та членів Бюро: або залишити чинний, або запропонувати досконаліший механізм. Національний банк, теж, напевно, поділиться своїм баченням.
-Давайте тепер трохи поговоримо про МТСБУ. Чого нового йому очікувати під вашим керівництвом?
- Ми провели низку підготовчих дій до впровадження нової стратегії розвитку Бюро. За рішенням координаційної ради, функції якої наразі виконує НБУ, було проведено два аудити: ІТ-аудит із кібербезпеки та аудит із бізнес-процесів, частково вони були пов'язані з корпоративним управлінням. Аудити проводила компанія "великої четвірки", і ми врахували її рекомендації.
Ми затвердили нову організовану структуру МТСБУ на президії, і тут будуть нововведення: структуру приведено у відповідність із вимогами чинного закону і з урахуванням норм нового/майбутнього закону. Звичайно ж, основні зміни пов'язані з відкритістю і доступністю інформації. Наразі створюється інформаційний центр, серед повноважень якого ̶ впровадження процесів автоматизації, разом із ІТ управлінням.
Другим важливим напрямом розвитку є ІТ-блок, очікуються якісні покращення роботи вебресурсів та інтеграція новіших інструментів для роботи з клієнтами.
У контексті організаційних витрат нічого не зміниться. Ми не змінюватимемо суттєво штат, який займається управліннями фондами Моторного бюро, і блок регламентних виплат, тому ми гарантуємо стабільну роботу Бюро, навіть у період воєнного часу, коли кількість звернень щодня зростає.
Гарантійна функція - залишається для нас основним пріоритетом!
-Тобто можна сказати, що тепер централізована база МТСБУ буде надійно захищена від кібератак і ситуація, що склалася в січні 2022 року, коли вона тимчасово припинила роботу, не повториться?
- Після цієї ситуації Бюро вдалося до кількох важливих кроків для безпеки даних. Насамперед було ухвалено рішення про перенесення зберігання всіх даних у хмару, що значно підвищило рівень кібербезпеки. Раніше дані зберігалися на локальних серверах Бюро, які перебували у провайдера на території України.
Другим важливим кроком стало впровадження системи бекапування, тобто створення резервних копій, які зберігаються незалежно від основних баз даних. Це забезпечує додатковий рівень захисту інформації.
Третій крок включає в себе розробку проєкту комплексних заходів, зокрема, виконання рекомендацій аудиту з кібербезпеки на 2023-2024 рік.
Національний банк і президія Моторного бюро окреслює перед нами завдання розвивати цей блок і суттєво посилити кібербезпеку Бюро та захищеність інформації, що зберігається в Центральній базі даних.
Ще одна проблема, яка хвилює учасників ринку ОСЦПВ: чи вистачить коштів у МТСБУ для виплати за громадян пільгових категорій, кількість яких значно побільшало в період війни?
- На сьогодні Бюро виплачує в повному обсязі за всіх громадян пільгової категорії, тобто тих, які за законом звільнені від обов'язку укладати договір страхування ОСЦПВ, але стали винуватцями ДТП.
Для виконання цієї та інших функцій Бюро, закріплених законом, відрахування страховиків до Фонду захисту постраждалих Бюро (саме з нього робляться регламентні виплати) було збільшено до 5% загальної суми премій кожного страховика. За розрахунками бюро, до кінця поточного року цього достатньо для виплат. Усі виплати з фондів Бюро здійснюються своєчасно, протягом 90 днів, як того вимагає чинний закон про ОСЦПВ. Для розуміння, цього року загальний бюджет регламентних виплат становитиме понад 400 млн грн.
Дійсно, обсяги виплат за "пільговиків" постійно зростають, пік припав на кінець 2022 і перший квартал 2023 року. Вони становлять приблизно 18% від загальної суми виплат із фонду захисту потерпілих, але основні виплати припадають на категорію водіїв, які на момент ДТП не мали поліса ОСЦПВ. При розгляді перспективи можливим виходом із ситуації є постійне підвищення внесків страховиків до фондів Бюро, розробка нового механізму моніторингу наявності страхового поліса і набуття чинності нового закону про ОСЦПВ.
- З початком війни різко зросли обсяги продажу "Зеленої картки", чи вистачить у МТСБУ і страховиків коштів для виплат, оскільки це "довготривалий" вид страхування, коли на виплати за травмами можна чекати роками?
- Дійсно, обсяги укладених договорів за "Зеленою картою" суттєво зросли, перевищивши показники до початку повномасштабного вторгнення більш ніж удвічі. Проте, ми не стикаємося з проблемами виплат. По-перше, на цьому ринку діє 11 страхових компаній - повноправних членів МТСБУ, які стабільно здійснюють відрахування до фондів Бюро для своєчасних виплат. По-друге, існує проєкт адміністрування української "Зеленої картки" (ПАУЗК), що передбачає обов'язкове перестрахування ризиків цього виду та повне адміністрування процесу врегулювання збитків з боку Бюро. Усі компанії обов'язково перестраховують ризики за "Зеленою карткою".
Бюро ретельно контролює всі резерви за "Зеленою карткою", оскільки є гарантом виплат за нею. Ми співпрацюємо з міжнародним брокером, що забезпечує супровід перестрахувальних програм від високорейтингових міжнародних перестрахувальних компаній. Ця система ретельно продумана і забезпечує надійний контроль.
- Яким ви бачите МТСБУ через рік під вашим керівництвом?
- Відкритою, клієнтоорієнтованою сервісною організацією, оснащеною сучасними IT-технологіями, що надають змогу страховикам надавати послуги інформаційного забезпечення, управління резервними фондами, адміністрування збитків, виконання інших функцій. Для споживачів - організацією, яка якісно здійснює свою основну гарантійну функцію.
Дуже сподіваюся, що новий Закон про ОСЦПВ, який найближчими місяцями буде ухвалено, у цьому нам допоможе.