Чи має споживач право на повернення коштів у закордонних інтернет магазинах?
![Чи має споживач право на повернення коштів у закордонних інтернет магазинах?](https://media.interfax.com.ua/media/thumbs/images/2024/12/dfjrf/J8geo3SQOG0_.jpg)
Ірина Мазепа, заступник начальника Управління захисту прав споживачів та контролю за регульованими цінами Головного управління Держпродспоживслужби в м. Києві
Все залежить від законодавства країни продавця
Більшість країн Європейського Союзу дотримуються Директиви ЄС про права споживачів, яка дає право повернути товар протягом 14 днів з моменту отримання товару без пояснення причин на повернення.
У Сполучених Штатах Америки права споживачів регулюються на рівні штатів, але часто продавці добровільно пропонують політику повернення.
В різних країнах правила можуть відрізнятися, дивлячись яка політика інтернет – магазину:
Багато великих міжнародних платформ (наприклад, Amazon, eBay, AliExpress, Answear, Temu, тощо) пропонують власні умови повернення, зазначені на сайті. До вчинення правочину і оформлення факту покупки, споживач обираючи товар на сайті і здійснюючи оплату, автоматично погоджується на ці умови. Тому при оформленні замовлення важливо уважно прочитати правила повернення, зазначені на сайті.
Порядок повернення товарів до закордонних інтернет – магазинів наступний:
- В першу чергу, необхідно звернутися до продавця товару з письмовою заявою. Додатково можна подати звернення до платформи посередників, так як на великих платформах діють програми захисту покупців.
- Дотримуйтеся інструкцій, які Вам нададуть.
- Отримайте підтвердження на повернення – часто магазини видають спеціальний код чи етикетку на повернення.
- Упакуйте товар у його оригінальну упаковку та додайте усі супровідні документи (розрахунковий документ: чек, інвойс, квитанцію, тощо).
У багатьох випадках витрати на доставку, пов’язані з поверненням товару несе споживач. У той час як при купівлі товарів у мережі Інтернет на території Україні, відповідно до Закону України «Про захист прав споживачів», будь – які витрати, пов’язані з поверненням продукції, покладаються на продавця. Продавець повинен відшкодувати витрати споживача у зв’язку з поверненням продукції.
Але все одно варто перевірити і пересвідчитися, чи передбачає закордонний інтернет–магазин безкоштовне повернення.
- Відстежуйте відправлення, використовуючи службу доставки із відстеження вантажу, щоб мати підтвердження його отримання продавцем.
- Після отримання товару, продавець має повернути грошові кошти протягом обумовленого терміну (зазвичай від 7 до 30 днів).
- Використовуйте виключно захищені платіжні системи. Оплачуйте через PayPal, кредитні картки або інші системи, які передбачають можливість чарджбеку (поверненя коштів через банк у разі виникнення проблем із поверненням).
- Документуйте увесь процес повернення, зберігайте розрахункові документи, електронне листування із продавцем, підтвердження замовлення та повернення).
- Зверніться до платіжної системи, що була використання для оплати.
Однак існують певні і певні ризики для споживача при покупках у закордонних магазинах:
- Можливість неотримання товару, так як товар може загубитися під час міжнародної доставки
- Витрати на повернення, так як зворотна доставка може коштувати дорого, особливо якщо товар важкий або великогабаритний.
- Відмова у поверненні, так як продавець може відмовити у поверненні, посилаючись на Закони іншої країни або умови політики компанії, інформацію про які було розміщено на сайті продавця.
- Повернення товару може ускладнитися через інші податкові витрати або митні збори.
Рекомендації для безпечного online – шопінгу у закордонних інтернет магазинах:
- Досліджуйте репутацію магазину. Обирайте лише перевірені магазини з позитивними відгуками про них.
- Перевіряйте політику повернення. Уважно вивчайте правила та умови придбання продукції, порядок прийняття претензій від споживача та умови повернення товару до оформлення покупки.
- Використовуйте міжнародні платформи. Платформи з програми захисту споживачів забезпечують додатковий рівень гарантій.
- Не сплачуйте за всю вартість товару наперед, якщо інтернет магазин не перевірений і маловідомий. Уникайте повної оплати, якщо магазин не викликає довіри.
- Замовляйте доставку з відстеженням посилки.
Дотримання цих рекомендацій допоможе мінімізувати ризики та забезпечити права споживачів під час покупок у закордонних інтернет – магазинах.
Державний нагляд (контроль) таких суб’єктів господарювання можливий на території України у разі якщо у закордонного online-майданчика (інтернет-магазину) є представництво на території України з фактичною адресою провадження господарської діяльності та найменуванням суб’єкта господарювання, зареєстрованого у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань).
Відповідно до Закону України «Про захист прав споживачів» вимоги споживача розглядаються після пред’явлення споживачем розрахункового документу, а щодо товарів, на які встановлено гарантійний строк, - технічного паспорта чи іншого документа, що його замінює, з позначкою про дату продажу.
У разі порушення Ваших прав закордонним інтернет - магазином, якщо магазин не має представництва на території України і відмовляється в добровільному порядку повернути кошти споживач може звернутися до міжнародних організацій, які займаються захистом споживачів, наприклад таких як European Consumer Centre для покупок у Європейському Союзі.