11:13 06.07.2020

Автор ВІТАЛІЙ ГАВРИШ

Як Чернівецька міська рада заробила 13 млн гривень завдяки системі Prozorro.Продажі

8 хв читати
Як Чернівецька міська рада заробила 13 млн гривень завдяки системі Prozorro.Продажі

Віталій Гавриш, директор Департаменту Розвитку Чернівецької міської ради

 

Чернівецька міська рада долучилась до системи Prozorro.Продажі ще в березні 2019 року. З того часу ми успішно користуємося цим сучасним способом продажу та здачі в оренду комунального майна і задоволені результатами.

Наш Департамент розвитку Чернівецької міської ради відповідає за економічний та соціальний розвиток міста Чернівці. Зокрема, ми ведемо облік та є єдиним орендодавцем комунального майна територіальної громади міста, розробляємо спеціальні програми з розвитку, долучаємо до участі в цьому процесі місцеві підприємства, підтримуємо зростання внутрішньої торгівлі місцевих виробників тощо.

  1. Перехід до системи Prozorro.Продажі дозволив нам позбутися спірних моментів під час аукціонів

Зазначу, що місто Чернівці було одним із перших, хто виставив свої об'єкти на Prozorro.Продажі. Наш департамент був створений 1 березня 2019 року на базі вже існуючого Департаменту економіки. А він, в свою чергу, працював у системі онлайн-торгів ще з 2018 року. Тому можна сказати, ми розпочали свою співпрацю із сервісом з моменту нашого утворення.

Раніше Чернівецька міська рада реалізовувала об'єкти шляхом так званого конкурсу, коли всі пропозиції надавалися у закритих конвертах, а учасники торгів підіймали руки, щоб зробити ставку. Але ще до прийняття нового Закону про оренду ми вирішили, що цей спосіб застарілий, і потрібно йти вперед в ногу з часом. Перехід до системи Prozorro.Продажі допоміг нам зменшити витрати часу та ресурсів, а також позбутися будь-яких спірних моментів у ході торгів, що могли викликати нарікання та підозри на маніпуляції в конкурсних комісіях. Завдяки Prozorro.Продажі наші процеси продажу та здачі в оренду комунальної власності відбуваються прозоро та з залученням максимальної кількості потенційних учасників. Це вигідно як для міста, оскільки воно отримує більший прибуток від реалізації, так і для учасників торгів.

Щоб користуватися системою, нам необхідно було обрати зручний електронний майданчик. У нас вже був досвід роботи з однією платформою, але ми припинили співпрацю після неприємного випадку. Тоді через технічні питання, які нам не змогли допомогти усунути, у нас зірвався аукціон у системі. Тому на другий раз ми обирали особливо прискіпливо: це мала бути не локальна платформа, яка працює лише в одному місті, а щось серйозніше, з якісною технічною та юридичною підтримкою. Наразі свій вибір ми зробили на користь SmartTender і маємо лише позитивний досвід співпраці. 

  1. Швидка адаптація процесів до роботи в Prozorro.Продажі та їхня оптимізація

З моменту переходу на Prozorro.Продажі навантаження на працівників Департаменту дещо зросло, оскільки нам необхідно було освоїти новий спосіб роботи. Все ж таки це був абсолютно незнайомий для нас програмний комплекс з незвичними інструментами. Але ми швидко адаптувалися і наразі не маємо жодних проблем ні з системою в цілому, ні з її окремими додатками.

Стосовно кількості персоналу, загалом у нас і так було одне з найменших управлінь комунальної власності та один з найменших відділів орендних відносин (наразі в штаті працюють 4 людини). Але в процесі перетворення Департаменту економіки на Департамент розвитку, завдяки вдалій оптимізації своєї роботи, ми зменшили кількість працівників відділу орендних відносин на одну одиницю.

Наразі наші процеси приватизації та здачі в оренду чітко відпрацьовані і займають значно менше часу, ніж до переходу в систему Prozorro.Продажі. Якщо раніше підготовка до аукціону з приватизації могла займати до пів року, оскільки потребувала два сесійних рішення міської ради та ще мінімум два засідання аукціонної комісії, то зараз вона триває максимум 2-3 місяці. Сам же аукціон зазвичай проходить швидко. Цікаві об'єкти у привабливій геолокації реалізуються одразу, з великою кількістю учасників.

Якщо говорити про оренду майна, то раніше підготовка до аукціону тривала до 1,5 місяці. З новим законодавством це все скоротиться та відбуватиметься набагато швидше — максимум тиждень.

  1. Ми відбираємо для реалізації комерційно-привабливе комунальне майно та швидко знаходимо орендарів

Фактично у нас є два критерії: законодавчий, згідно з яким все, що мало йти на конкурс, виставляється на Prozorro.Продажі, та умовний — він використовується безпосередньо у нас в департаменті. Згідно з ним ми реалізуємо привабливі об'єкти в центральній частині міста, де є великий трафік.

Це допомагає нам максимально захистити себе від маніпуляцій та зекономити час. Раніше, при підготовці до торгів, нам потрібно було винести об'єкт у наміри, дочекатися, поки хтось його оцінить та надішле нам хоча б дві заявки на участь в аукціоні. Зараз ми вже розуміємо що на привабливі об'єкти завжди буде попит. Тому одразу виносимо такі об'єкти на аукціони та отримуємо значне зростання цінової пропозиції.

  1. Більшість наших об’єктів має чітке цільове призначення, та це не заважає нам швидко знаходити орендарів 

Зазвичай нашими лотами цікавляться від 2 до 20 потенційних орендарів. Кількість учасників торгів в першу чергу залежить від цільового призначення об'єкта: для більшості воно є чітко визначеним.

Наведу приклади. Вхідна група одного з приміщень має певний архітектурний ансамбль та прикрашена статуєю Гіппократа — тому об'єкт може здаватися виключно під аптеку. В другому приміщенні раніше була книгарня, тому ми здавали його з аналогічним цільовим призначенням. При цьому обов'язковою умовою було проведення ремонту в приміщенні за власний кошт та заборона на подальшу приватизацію об'єкта. Звісно, це позначилося на кількості охочих, але переможцем торгів тоді стало велике українське видавництво, яке підвищило стартову ціну в 4 рази.

Завдяки таким випадкам ми вже давно зробили висновок, що якщо об'єкт розташований у локації з великими потоками людей, то незалежно від стану приміщення для нього з першого разу знаходиться орендар, а ціна лоту значно зростає.

  1. Співпраця з Prozorro.Продажі показала, що міський бюджет може заробляти значно більше коштів, ніж ми очікували

Розкажу про найцікавіші лоти в нашій практиці. Минулий рік був дуже цікавим на реалізацію гаражів. Це був новий для нас досвід, і насправді ми були приємно вражені результатами. Стартові ціни на гаражі зазвичай невеликі, біля сотні гривень на місяць. А от гаражі, які ми почали виставляти у Prozorro.Продажі реалізовувались як правило за 700-1000 гривень на місяць. Тобто, в 7-8 разів дорожче, ніж ми отримували раніше.

Так само великий попит був на офісні приміщення. В центральній частині міста рівень цін на них зростав мінімум у 2-3 рази, незалежно від того, якою була стартова вартість.

Найбільший об'єкт, який ми продали, мав площу 182 квадратних метри та стартову вартість 1,5 млн гривень. Фінальна його вартість склала вже 8,8 млн гривень, а сам аукціон тривав 2 години та привернув увагу 20 учасників.

 Цього року ми виставлятимемо суміжне приміщення та очікуємо на аналогічний результат.

Загалом у 2019 році міський бюджет отримав приблизно 10,5 млн гривень від продажу комунального майна. А от прибуток від здачі об'єктів в оренду склав 2,5 млн гривень на рік — це приблизно 10% від обсягу всієї оренди, що ми отримуємо.

  1. Знаходити потенційних орендарів та слідкувати за ще не зданими в оренду об’єктами нам допомагає спеціальна карта нерухомості міста Чернівці

Нещодавно ми, у співпраці з європейським антикорупційним агентством EUACI, розробили спеціальну карту нерухомості, в яку вносимо всі комунальні об’єкти, що підлягають здачі в оренду. Свого часу в рамках проєкту «Міста доброчесності» EUACI відібрали 5 міст, серед яких опинилися і Чернівці. Було визначено бюрократичні моменти та потенційні корупційні ризики, які можуть виникати під час прийняття рішень щодо оренди та продажу майна, та запропоновано шляхи їх вирішення. Одним з варіантів стала саме карта нерухомості.

Ми хотіли позиціювати, що інформація про все міське майно, в тому числі і нерухомість, є доступною для будь-кого. І основна проблема, яка зазвичай в цьому заважала — це закритість: якась інформація про об'єкти публікувалася, якась — ні. Щоб позбутися цього, ми у співпраці з європейською ініціативою розробили портал з доступною геоінформаційною системою всього міста.

Один з модулів системи — це модуль нерухомого майна, яке досі перебуває у нашій власності, а другий модуль — вся нерухомість, що була передана в оренду. В перспективі ми розраховуємо інтегрувати цю інформацію з Prozorro.Продажі, щоб надалі не витрачати час на публікацію договорів у кожній з двох систем окремо. Поки що ми змушені працювати в них обох, оскільки розроблена карта в перспективі впливатиме на вартість розрахунків оренди. Іншими словами, в ній ми будемо вести бухгалтерську частину.

  1. Оренда вже давно потребувала певних змін

З моменту затвердження нової постанови про порядок передачі в оренду державного та комунального майна у нас відбулася певна централізація наших процесів. В цьому є і плюси, і мінуси. Попередній закон, хоч і з певними обмеженнями, але дозволяв органам місцевого самоврядування приймати рішення щодо оренди на своєму рівні — в цьому була певна унікальність процедури. Тепер органи місцевого самоврядування прирівняли до Фонду держмайна: вони можуть приймати деякі рішення на сесії міської ради, але в цілому процес оренди сьогодні централізований.

Відверто кажучи, оренда вже давно потребувала певних змін. Старий закон був недієвий та не передбачав використання системи Prozorro.Продажі. В свою чергу і новий Закон про оренду, і постанова є сучасними. Наскільки зміниться наша робота з новими правилами — буде видно з часом. У нас вже є досвід реалізації об'єктів в Prozorro.Продажі, тому нам буде легше, ніж колегам, які тільки розпочинають працювати в системі. Тим паче, нам не доведеться чекати жовтня, коли реалізація об'єктів у Prozorro.Продажі стане обов'язковою. За умови затвердження необхідних нормативних актів ми очікуємо приблизно через місяць повністю відновити процеси оренди.

 

Завантаження...
РЕКЛАМА

ОСТАННЄ

МОХАММАД ДЖАВАД ЗАРІФ

Варіанти перед міжнародною спільнотою: верховенство права або повернення до закону джунглів

СВІТЛАНА ПАНАІОТІДІ

Нова хвиля приватизації: велика робота та поштовх для розвитку

ІЛЛЯ ГОРОДЕЦЬКИЙ

Як українцям отримати доступ до сучасної терапії, або чому в Україні лише 9% лікарських засобів — це інноваційні препарати

ТАРАС СЕМЕНЮК

Чи є в білорусів шанс на демократію?

ВАСИЛЬ ШКУРАКОВ

З якими ризиками стикається державний бюджет?

ЮЛІЯ СВИРИДЕНКО

Від радянської спадщини до сучасних стандартів

РОМАН КОБЕЦЬ

Концепція ділової мети: новий старий "must have" для бізнесу

ІГОР СМЕШКО

Віденська кава виявилася занадто гарячою і для Росії, і для США

МИКОЛА СИНИЦЯ

Прозорий конкурс з відбору давальця забезпечить безперебійну роботу Одеського припортового заводу

ЮРІЙ ДРАГАНЧУК

Статус авторизованого економічного оператора як маркер інвестиційного зростання України

РЕКЛАМА
РЕКЛАМА
РЕКЛАМА
Завантаження...
РЕКЛАМА

UKR.NET- новости со всей Украины

РЕКЛАМА