11:23 12.10.2020

Автор ОЛЕГ КОЗАЧУК

Енергетичний "пазл": як скласти з вигодою для всіх?

4 хв читати
Енергетичний "пазл": як скласти з вигодою для всіх?

Олег Козачук, засновник Асоціації з енергоефективності та енергозбереження, керівник АТ "Хмельницькобленерго"

 

Не дуже часто буває, коли одразу два важливих державних органи приймають рішення, що однозначно позитивно позначаться на енергетичній галузі. Підтримка Національною Радою реформ при Президенті  України та Міністерством енергетики пропозицій нашої Асоціації щодо RAB-тарифів та перенесення витрат на підстанційну складову саме з таких доленосних рішень. Проте збільшення ставки дохідності RAB-тарифів "зіграє" на споживачів лише разом з полегшенням підключень до електромереж.

Закріплення на законодавчому рівні збільшення ставки дохідності RAB-тарифів на стару базу до 6% з одночасним перенесенням на операторів системи розподілу (ОСР) витрат на підстанційну складову стало безумовним позитивним "дуплетом". Адже воно несе позитивні наслідки одразу для споживачів та енергетиків.

Проте, як це часто буває, рішення, навіть дуже позитивні, можуть не "зіграти", якщо не будуть прийняті в комплексі з іншими важливими кроками. В нашому випадку мова йде про прийняття ще цілого ряду змін до законодавства, які прискорять процес підключення до електромереж бізнесу та населення (Getting Electricity) та допоможуть здійснити ривок у щорічному ренкінгу Світового банку з легкості ведення бізнесу (World Bank Ease of Doing Business report).

Не секрет, що в сьогоднішніх умовах в Україні не стоїть черга з вітчизняних та зарубіжних інвесторів, які згоряють від бажання інвестувати в енергетику. А реалізація наших пропозицій на нормативному рівні дасть можливість енергорозподільчим компаніям за рахунок стимулюючого тарифоутворення не лише інвестувати в модернізацію електромереж власні кошти, а й залучати інвесторів та позичковий капітал. Така собі "приманочка" для інвестиційного капіталу.

А які ж переваги отримають споживачі, чиї інтереси є "альфою" й "омегою" для таких компаній, як обленерго? Відповідь проста. Для потенційного споживача очевидний плюс – це скорочення термінів підключення, зменшення витрат часу на дослідження даних питань при підготовці бізнес-планів та заявок й суттєве зниження вартості підключення до електромереж. Тобто помітна економія двох дуже важливих ресурсів для будь-якої людини – часу та грошей.

Приємно, що дуже важливі для галузі та споживачів рішення на державному рівні підтримали одностайно. Про це свідчить єдина позиція Національної Ради реформ, яку озвучив її голова Михайло Саакашвілі, в.о. міністра енергетики Ольга Буславець, а також підтримав очільник уряду Денис Шмигаль. Така єдність свідчить про наявність політичної волі, що має трансформуватися у конкретні законопроєкти та проєкти нормативних актів. Сподіваємося, що до дуже правильної позиції уряду, Нацради реформ та Міненерго доєднається й профільна комісія - НКРЕКП.

Проте радість від одностайності держорганів не має вселити в нас неоправданий оптимізм. Адже максимально позитивного ефекту підтримані рішення можуть дати лише в комплексі. Тобто мова йде про своєрідний енергетичний "пазл" - "зберемо" його й суттєво виграють і енергетики, і споживачі.

Для додання інших необхідних "пазликів" потрібно на законодавчому та нормативному рівні пакетно включити ще ряд кроків з питань полегшення приєднання до електромереж, що висловлювались останнім часом з боку громадських організацій. Ідеться про комплексний підхід, орієнтований на результат — досягнення суттєвого прогресу щодо параметру легкості підключення до електромереж (Getting Electricity за термінологією ренкінгу Світового банку). Тут варто згадати, що саме таку задачу (прорив у ренкінгу Doing Business) ставив Президент ще у листопаді минулого року. І саме на покращенні ситуації з Getting Electricity наголошував Прем’єр-міністр у травні.

 

Звичайно, що, перш за все, йдеться про покращення нормативно-правового поля, яке регулює енергетичний сектор. Так, нам конче необхідне підвищення якості приєднання до електромереж, врегулювання спірних питань потужностей електроустановок, що мають бути приєднані до мереж, врегулювання розбіжностей законодавчих та підзаконних актів щодо технічних умов підключення до електромереж та їх термінів тощо.

Як бачимо, проблема виходить далеко за рамки лише змін регулювання у енергетичному секторі. Важливий ефект синергії може бути досягнутий у разі прийняття змін до земельного законодавства, зменшення терміну розробки проєктно-кошторисної документації тощо. Тобто варто пам’ятати, що завдання з покращення ситуації з Getting Electricity – комплексне та потребує міжвідомчого підходу і залучення спеціалістів, які до енергетичного сектору прямого стосунку, здавалось би, не мають. І та увага, яку приділяють даному питанню перші особи держави, демонструє, що вони розуміють всю важливість енергетичного "пазлу". І це той випадок, коли високу державну увагу ми можемо лише вітати та підтримувати.

Детальний алгоритм викладений у Дорожній карті World Bank Doing Business report – "10 кроків для покращення рівня легкості приєднання до електромереж", яка доступна, зокрема, за посиланням (http://energy-efficiency.in.ua/doing-business-10-steps/).

Завантаження...
РЕКЛАМА
РЕКЛАМА
РЕКЛАМА
РЕКЛАМА
Завантаження...
РЕКЛАМА

UKR.NET- новости со всей Украины

РЕКЛАМА