COVID створив нові тренди в бізнесі. Ось на чому зараз можна заробити
Владислав Савченко, засновник "Powercode", "Foodex24"
Саме час запускати коворкінг, онлайн-школи, служби доставки і відеопродакшн
Жорсткий карантин в першій половині року значно вдарив по бізнесу. Здавалося б - ми це пережили і видихнули, але майбутнє туманне, а вірус з нами надовго. Незважаючи на щоденні ковідні «рекорди», влада поки не закриває все назад. Але думаю, ближче до зими ми від цього нікуди не дінемося. У нас вже відправили школярів на віддалене навчання, у Франції та Брюсселі, по другому колу закрили ресторани, а в Німеччині - заборонили запрошувати на приватні вечірки більше 10 осіб.
Щоб потім не хапатися за голову, саме час запускати бізнеси, які зараз на хвилі. Відкривати що-небудь нове в офлайні зараз просто нерозумно, а от онлайн - на плаву, і буде рости далі. Ось 8 напрямків бізнесів, які можуть зараз злетіти.
1. Студія з розробки сайтів та мобільних додатків
Коронакриза показала: якщо у тебе немає сайту, тебе немає в бізнесі. E-commerce, Saas-системи, відеозв'язок, онлайн-медицина - це все буде в тренді ще довго, і попит поки що вищий за пропозицію.
І - найголовніше - все це треба комусь розробляти. Я відчув на своїй компанії, що попит на розробку онлайн-сервісів зростає. У березні, коли всі тільки починали панікувати і різати витрати, у нас відвалилося кілька замовлень. Але потім продажі різко пішли вгору. Ті, хто був в офлайні, перебираються в онлайн.
У тренді - швидкість. Всі хочуть розгорнути онлайн-бізнес швидше, щоб адаптуватися до Коронавірусних реалій. Наприклад, АТБ створив свій інтернет-магазин буквально за два місяці. Тому чим швидше ваша студія може виконувати замовлення, тим більше їх у вас буде.
2. Сервіс доставки ліків
З 14 жовтня в Україні офіційно запрацювали онлайн-аптеки та доставка ліків. Ви здивуєтеся, але до березня це було заборонено: аптеки не мали права організовувати доставку. Деякі бізнеси знаходили лазівку і підписували з клієнтом договір про делегацію повноважень на покупку ліків - так, наприклад, працював стартап Liki24.
Навесні Кабмін тимчасово дозволив торгувати ліками в онлайні - але тільки на час карантину. А недавно уряд узаконив онлайн-аптеки назавжди. У жовтні цей закон вступив в силу. Незабаром в цій ніші з'явиться серйозна конкуренція, але той, хто зуміє швидко зорієнтуватися і відкрити такий бізнес раніше за всіх, зірве джекпот.
3. Сервіс доставки їжі (і всього іншого)
Сервіси на зразок zakaz.ua вистрілили ще в березні. Щоб мінімізувати контакти з людьми, в карантин всі почали замовляти доставку продуктів онлайн: собі і своїм літнім батькам. Ми в лічені тижні запустили онлайн-супермаркет Foodex24, і зрозуміли: попит дійсно високий.
Після першої фази загального спантеличення попит трохи вщух, але враховуючи, що коронавірус з нами надовго, ця історія буде актуальною і далі. До того ж, багато хто зрозумів: набагато зручніше через сайт або додаток замовити додому 30 кілограмів овочів і молока, ніж тягнути це самостійно.
Тож є сенс заходити на цей ринок. Або в суміжні: запустити сервіси доставки одягу, дитячих товарів або косметики. І ні, конкуренції я не боюся: поконкуруємо якістю, а клієнти зроблять вибір.
Цікаво, що сервіси доставки готової їжі - навпаки, не на плаву. Ресторани і кафе більше не хочуть платити 30-40% від замовлення сторонній службі доставки, і наймають кур'єрів самі. При цьому, попит на доставку їжі з ресторанів трохи впав - через фінансову невизначеність і сидіння вдома, люди почали готувати самі. Навіть ті, хто раніше цю справу ненавидів.
4. Онлайн-магазин
У другому кварталі 2020 роки онлайн-рітейл в Америці зробив небувалий стрибок - найбільш різкий з 2001 року. Продажі в онлайні виросли відразу на 44%. Світ і до цього рухався в бік онлайн-покупок, але коронакриза дала цьому тренду сильний поштовх.
Якщо говорити про Україну, то в минулому році, за оцінкою Netpeak, обсяг українського ринку e-commerce був близько $ 1,5 млрд. Для порівняння, в Німеччині - $ 35 млрд, в США - $ 184 млрд. Це не означає, що у нас все так погано. Це означає, що у нас - величезне поле для розвитку.
Тож навіть, якщо вам здається, що в українському онлайні продається все, що завгодно, і заходити сюди безглуздо - це неправда. Паралельно з появою інтернет-магазинів, зростає і попит. І тут знову працює відоме правило: чим швидше вскочиш у цей поїзд, тим більше бонусів збереш.
Станом на літо близько 36% українців купували товари онлайн. Найчастіше, як не дивно, купують не техніку, а одяг. Техніка та електроніка - на другому місці, косметика і парфумерія - на третьому. Це означає, що ще 64% жителів України рано чи пізно почнуть купувати в інтернеті - це неминуче. А значить перспективи цього ринку величезні.
5. Додаток для онлайн-тренувань
В онлайн переходять не тільки їжа, одяг і ліки, а й спорт. По-перше, тому що ситуація зі спортзалами туманна - їх то закривають, то відкривають. Чи є сенс купувати легінси на новий сезон - не розберешся.
По-друге, у сучасних людей стає все менше часу. Дійти до залу і назад - це цілих півгодини-година, які все складніше знайти у своєму щільному графіку. Звичайно, купувати гору "млинців" і штанги додому готові не всі. Але для любителів йоги і фітнесу мобільні додатки - те, що треба.
Тим більше, що багато айтішників перейшли на віддалену роботу. А це люди, які звикли до спортзалу прямо в офісі, і при цьому вміють і люблять працювати з діджитал-інструментами. Дайте їм зручний додаток для смартфона, з яким можна тренуватися вдома - і вони готові будуть за це платити.
6. Коворкінг
Тут все зрозуміло: через вірус багато компаній переходять на віддалений режим роботи, а деякі - не планують звідти повертатися. Буквально на днях Microsoft дозволив своїм співробітникам працювати з дому - частково або повністю, причому навіть незалежно від карантину.
З українських компаній - наприклад Evo перейшла на віддалений режим назавжди, а це більше 900 працівників. Що вже казати про маленькі компанії, яким не вигідно платити за офіс, поки в нього майже ніхто не ходить. Їм вигідніше оплатити коворкінг тим співробітникам, яким вдома заважають працювати діти, собаки і близькість холодильника.
Загалом, тренд на коворкінг розвивався в усьому світі і до карантину. Зараз це ще актуальніше. Знімаєте приміщення, робите мінімальний ремонт, купуєте смачну каву - і вперед.
7. Відеопродакшн
Світ поступово втомлюється від текстів і фото. Покоління Z вже наповну спілкується з гаджетами голосом, відправляє друзям голосові повідомлення і «гуглить» в Youtube. TikTok зараз - ледь чи не найпопулярніша соцмережа в світі - додаток встановили близько 2 мільярдів разів (притому, що у світі всього близько 7 мільярдів людей). Навіть я завів Ютуб-канал - до речі, там вже більше мільйону переглядів.
Загалом, формат відео - в тренді. Але якщо підлітки можуть записати влоги тремтячими руками на телефон, то бізнесу, серйозним влогерам, інтерв'юерам і власникам авторських Ютуб-каналів треба працювати над якістю відео. Погану картинку люди дивитися вже не готові.
Тобто студія відеопродакшену - той бізнес, який буде тільки набирати популярності. Почніть зараз, і ви зловите цю хвилю.
8. Онлайн-школа з вивчення мов (і не тільки)
Світ стає глобальним, і не знати англійської зараз - соромно. Тому, наприклад, український стартап Grammarly вже «єдиноріг» (тобто, коштує більше $ 1 мрд). Люди активно звикають вчити англійську в діджіталі - через додатки для смартфону, в скайпі, за допомогою онлайн-уроків і навіть в TikTok.
Разом з тим, ростуть всі інші напрямки навчання онлайн. Ринок EdTech (освітніх технологій) - один з найбільш динамічно зростаючих у світі. Україна в цьому плані - неоране поле для можливостей. Інвестицій для запуску такого бізнесу потрібно більше, ніж у випадку стандартної школи (розробка грамотного і зручного ПО - це вам не приміщення орендувати). Але і потенціал - у рази вище.
Вперед!