15:31 16.02.2021

Автор ВІТАЛІЙ БУНЕЧКО

Менше менеджерів, більше зварювальників. Як трансформується система профосвіти на прикладі однієї області

4 хв читати
Менше менеджерів, більше зварювальників. Як трансформується система профосвіти на прикладі однієї області

Віталій Бунечко, голова Житомирської обласної державної адміністрації

 

Як подолати дисбаланс на українському ринку праці? Досвід Житомирської області готовий до масштабування: перетворити "ПТУ" на сучасні навчально-практичні центри, що дають учням можливість проходити практику на підприємствах-замовниках кадрів

Колись було модно відсилати дітей навчатись на бухгалтера, менеджера, економіста та юриста. Зараз ми пожинаємо плоди цих рішень – і ті, хто опанував ці професії, в Україні зазнають найбільших труднощів із працевлаштуванням.

Лише у Житомирській області (станом на 1 лютого) послуги державної служби зайнятості отримували 37 тис громадян, з них 18,5 тис були безробітними (це на 21% більше, ніж торік на відповідну дату). 42% з цих людей мають вищу освіту. Попри те що 62% вакансій заброньовано за робітничими професіями.

Отже, основною проблемою ринку праці в Україні та Житомирській області зокрема є дисбаланс між попитом та пропозицією робочої сили. Дипломованих випускників ВНЗ надлишок, водночас бізнес відчуває суттєвий дефіцит фахівців професій, де потрібно працювати головою та руками, – зварювальник, електрик, слюсар, машиніст дорожніх і с/г машин, водій, швачка, верстатник деревообробних верстатів.

Опуститись на землю

Здавалось би, це шанс для української професійно-технічної освіти (ПТО) зірвати своєрідний "куш" та довести свою потрібність. Але de facto вона не може готувати фахівців, які б відповідали потребам бізнесу.

Як ми вирішуємо ці нюанси у Житомирській області? Практика довела, що трансформація закладів ПТО в навчально-практичні центри (НПЦ) з сучасними обладнанням та програмою – це найкращий варіант. Саме у таких закладах учні отримують компетенції, що затребувані на ринку й гідно оплачуються.

Але ближче до конкретики. Житомирська область впродовж 2021-2025 років уважно стежитиме за перебігом двох пілотних проєктів ПТО – "Модернізація закладів" та "Впровадження елементів дуальної форми навчання".

  • Модернізація закладів ПТО та створення на їх базі сучасних галузевих навчально-практичних центрів

В 6 закладах П(ПТ)О функціонує 12 галузевих НПЦ. 8 із них створені за кошти державної субвенції, 4 - державно-приватного партнерства.

Фінанси надходять з різних джерел – Міносвіти (відкриття торік НПЦ у Головиному Черняхівського району), Фонду регіонального розвитку (кілька проєктів у 2021-му) тощо. Співфінансують цей процес й самі навчальні заклади, місцеві органи влади та обласний бюджет. До суми 3 794 000 грн, передбаченої у 2020 році субвенцією з державного бюджету, вперше з обласного бюджету виділили кошти для співфінансування проєкту на 1 056 000 грн (30%).

Трансформація зі звичайного "ПТУ" у сучасні навчальні центри приносять очікувано добрі плоди. Приміром, Головинське ВПУ нерудних технологій перетворилось на два НПЦ - зварювальних технологій та експлуатації й обслуговування дорожньо-будівельних машин і техніки. У перший заклад - звивиста черга з тих, хто прагне вступити, адже нині зварювальники з легкістю знаходять роботу. Другий центр, відкритий наприкінці минулого року, навчає професії на будівельній техніці Volvo Car Ukraine – сучасному навантажувачі та екскаваторі. Для створення цього НПЦ Міносвіти виділило понад 3 млн грн, з них 320 тисяч – кошти самого закладу. Компанія-постачальник техніки додатково надала центру запчастини на суму 600 тис грн. Випускники Головинського вищого училища будуть точно затребувані роботодавцями, адже торік завдяки програмі Президента України "Велике будівництво" ми бачили стрімкий розвиток видобувної галузі та відновлення транспортної інфраструктури.

Ще один НПЦ область відкрила на початку цього року в Новоград-Волинському. Заклад готуватиме фахівців для деревообробної промисловості. Учнів навчатимуть на 20 сучасних верстатах і обладнанні виробництва Австрії, Швеції, Бельгії та Болгарії. Щороку цей НПЦ зможе випускати до півсотні фахівців для ринку, який вкрай потребує працівників даної професії.

Які відгуки роботодавців про випускників цих центрів? Схвальні. Вони не лише з задоволенням беруть на роботу колишніх учнів, але й відправляють до центрів своїх робітників для підвищення кваліфікації. Якщо в попередні роки працевлаштовувались 81-85% випускників закладів, то торік – вже 90%!

  • Впровадження елементів дуальної форми навчання у професійну підготовку кваліфікованих робітників

Головна перевага цього сучасного підходу - можливість здобувачам професійної освіти проходити виробниче навчання та практику на підприємствах-замовниках кадрів. Це, як кажуть, makes a difference.

Станом на 1 січня цього року елементи дуальної форми навчання впроваджуються в 10 закладах ПТО з 16 робітничих професій спільно з більш як 160 підприємствами області. Так здобуває освіту 949 учнів. Найкращі практики співпраці ми спостерігаємо у:

- Малинському професійному ліцеї (спільно з "Малинська швейна фабрика "Ельфа" (спеціальності швачка та кравець))

- Бердичівському ВПУ (спільно з "Житомирські ласощі" (спеціальність цукерник))

- Новоград-Волинському ВПУ (спільно з меблевою фабрикою "Мірт" (столяр будівельний і верстатник деревообробних верстатів))

- ПТУ №16 м. Коростеня (спільно з "Коростенський завод хімічного машинобудування" (електрозварник ручного зварювання)).

До перспектив

Систему професійної освіти, як і знання мов, потрібно постійно розвивати. То ж у Житомирській області ми розширюватимемо перелік професій, на фахівців з яких потребує бізнес, залучатимемо значно більшу кількість підприємств для дуальної форми освіти та створюватимемо мережу закладів ПТО, що здатна надавати якісну професійну освіту.

Лише в цьому році ми запланували відкриття 12 галузевих НПЦ за кошти Державного фонду регіонального розвитку на суму 24,7 млн грн..

 

Загрузка...
Завантаження...
РЕКЛАМА
РЕКЛАМА
РЕКЛАМА
РЕКЛАМА
Завантаження...
РЕКЛАМА

UKR.NET- новости со всей Украины

РЕКЛАМА