12:09 16.04.2021

Автор РОМАН БАБІЙ

Без розсуду не твори суду

4 хв читати
Без розсуду не твори суду

Роман Бабій, український правник, політик, народний депутат України IX скликання

 

Кілька днів тому Президент України Володимир Зеленський ініціював невідкладну ліквідацію Окружного адміністративного суду міста Києва. Проект Закону № 5369 від 13.04.21р. містить всього 3 речення в основній частині, а також прикінцеві і перехідні положення. Суть проста: ліквідувати ОАСК, створити новий – Київський міський окружний адміністративний суд. Далі з цим працювати депутатам.

Суспільство ставиться до цієї ідеї по-різному: від відновлення довіри до суддівської системи через ліквідацію «зашквареного» суду і створення на його місці нового, з доброчесним складом, до «це просто перейменування, а не ліквідація» і «це виконання волі західних партнерів та війна із неугодними владі та неслухняними суддями».

Однак, як завжди, «диявол переховується в деталях», в нашому випадку - у прикінцевих та перехідних положеннях.

Уявімо собі, що цей закон прийнято і він набрав чинності. В цей самий день ОАСК припиняє слухати всі справи, незалежно від стадії, на якій знаходиться розгляд. Навіть ті, в яких всі докази досліджені і всі пояснення заслухані (зараз цей процес може тривати протягом року або навіть довше).

Далі почнеться процес створення нового суду. Доки він триватиме, незакінчені і нові справи має розглядати Київський окружний адміністративний суд (обласний).

ОАСК дуже швидко, протягом двох календарних тижнів має передати ВСІ (і актуальні, і архівні) справи до КОАС , а той має їх прийняти. Не думаю, що це реально, однак, з іншого боку, ніяких негативних наслідків при порушенні цієї норми не встановлено, тому фактично «коли передадуть – тоді передадуть».

Але найважливіше те, як буде забезпечений відносно швидкий розгляд справ та захист прав та інтересів осіб, які звертаються за судовим захистом. В ОАСК працює 50 суддів. В КОАС – 22 судді при 25 штатних посадах, тобто вдвічі менше. В 2020 році в КОАС розглядалося близько 20 тис. проваджень, а в ОАСК – біля 60 тис. - втричі більше.

У разі прийняття законопроекту в поданій редакції все навантаження з 50 суддів ОАСК, які і так дуже умовно дотримувалися строків розгляду справ, одномоментно перейде додатково до існуючого обласного суду. Тобто, якщо брати за орієнтир статистику минулого року, то 22 судді обласного суду з того часу мають розглянути 80 тис справ. Навантаження  на одного суддю зросте в 4 рази!

Виходом могло б стати тимчасове збільшення штатної кількості суддів КОАС. Однак ці посади ще доведеться заповнити суддями. Простіше і правильніше зосередитися на швидкому створенні нового суду. Проте при нинішній ситуації за відсутності Вищої кваліфікаційної комісії суддів України це неможливо в найближчій перспективі.

Законопроект про відновлення роботи ВККСУ ще потрібно підтримати в другому читанні, потім має бути сформована конкурсна комісія для формування ВККСУ, після цього -  проведений конкурс до ВККСУ, а потім потрібен буде якийсь (сподіваюсь, що нетривалий) час для організації роботи ВККСУ. Тільки після цього можна розпочати конкурси для нових суддів, і немалий строк займе власне сам конкурс. До того ж, у ВККСУ за півтори роки недієвості утворилася ціла купа невирішених термінових питань. За найоптимістичнішими оцінками це триватиме близько року.

Не думаю, що при такому навантаженні КОАС за рік встигне розглянути багато справ. Фактично відправлення правосуддя в адміністративних справах майже зупиниться не тільки в Києві, а і в Київській області. Це відбере у громадянин можливість захистити свої права від дій, рішень, бездіяльності органів центральної та місцевої влади. А всі справи, які не встигне розглянути за тимчасовий період обласний адмінсуд, будуть відразу ж передані до новоствореного суду, і … їх розгляд знову почнеться спочатку.

Така невесела картина утвориться у адміністративному судочинстві у разі прийняття перехідних положень законопроекту №5369 саме в цій редакції.

Ще один нюанс. В законопроекті ніяк не пояснюється подальша доля нинішніх суддів ОАСК. Відповідно до Конституції, сам факт ліквідації суду не є підставою для звільнення суддів. Їм має бути запропоновано переведення до іншого суду. І лише у випадку, коли суддя не погоджується на таке переведення - він звільняється.

Але куди мають переводитися судді ОАСК? Варіантами можуть бути нові суди або інші суди адмінюстиції, де є вакантні посади. Додатковою умовою для переведення можна встановити проходження кваліфікаційного оцінювання (більше половини суддів ОАСК його так і не пройшли). І ці процедури також мають бути відображені в законопроекті.

Тому, на моє переконання, необхідно напрацювати більш досконалу модель передачі і розгляду справ ОАСК, ніж та, яка запропонована законопроектом. Варіантів може бути декілька:

  • тимчасово збільшити штатну кількість суддів КОАС і заповнити нові вакантні посади через процедуру тимчасового відрядження з інших адмінсудів першої інстанції.
  • перерозподілити справи між найближчим адмінсудами (сусідніх областей), щоб зменшити навантаження на КОАС. При цьому дозволити цим судам закінчити розгляд справ, які їм будуть передані.
  • дозволити ОАСК закінчити розглядати ті справи, які він розпочав розглядати по суті, а всі нові та нерозпочаті по суті - передати до обласного адмінсуду.
  • розпочати передачу справ після старту роботи нового суду, а до цього ОАСК буде розглядати справи. Хоча цей варіант найменш відповідає підставам подання законопроекту.

Вибір такої моделі потребує окремої дискусії, за результатами якої ми маємо обрати найбільш збалансований варіант для забезпечення права громадян на доступ до правосуддя.

 

Загрузка...
Завантаження...
РЕКЛАМА
РЕКЛАМА
РЕКЛАМА
РЕКЛАМА
Завантаження...
РЕКЛАМА

UKR.NET- новости со всей Украины

РЕКЛАМА