16:06 19.05.2021

Автор ІЛЛЯ МИХАЙЛОВ

ПроЗорро.Продажі: побудова ринків і довіри в умовах невизначеності

5 хв читати
ПроЗорро.Продажі: побудова ринків і довіри в умовах невизначеності

Ілля Михайлов, Голова Наглядової ради ДП «Прозорро.Продажі»

Побудова державного “e-bay” без бюджетного фінансування, забезпечення доходів в обсязі понад 38 мільярдів гривень – це справжній виклик для України.

Прозорро.Продажі – електронна торгова система з інтегрованими кращими практиками та унікальними власними розробками, створена для ефективного управління (продажу та оренди) державних та комунальних активів. Система побудована з використанням відкритого коду, включає в себе понад 40 незалежних електронних майданчиків та використовує різні моделі аукціонів для продажу різноманітних активів, таких як нерухомість, права вимоги за кредитами, права оренди тощо.

Система має дворівневу архітектуру - на першому рівні розташовані незалежні електронні майданчики-брокери, а на другому – центральна база даних, що адмініструється державним підприємством Прозорро.Продажі та в якій проходять аукціони.

Проект Прозорро.Продажи був відмічений нагородами Citi Tech for Integiry Challenge (T4I) у 2017-му році, C5 “Shield in the cloud award” у 2018-му році та Global Public Service Team of the Year award від Apolitico у 2019-му році.

Серед основних факторів успіху та невідворотності реформи варто відзначити політичну волю з мандатом на перетворення, вмотивовану та висококваліфіковану команду з протагоністом та два інтегровані принципи: «золотий трикутник» - держава, бізнес та громадянське суспільство і «всі бачать все» - прозорість процесів.

Перенесемось на п’ять років назад. В Україні відсутній цивілізований ринок, прозорі правила, накопичені мільйони різноманітних активів, включаючи дефолтні кредити та нерухомість. Буйним цвітом квітне інсайдерська торгівля, скрізь присутня асиметрія інформації та одночасно здійснюються хаотичні спроби зберегти вартість вище перелічених активів, яку роздирають між собою представники різноманітних бізнес-груп – все це реалії того часу, безнадійно далекі від кращих практик. Іншими словами, відсутність правил гри та шансів на отримання справедливої вартості активів, відсутність контролю, прозорості процесів та довіри.

Як раз в той час і народилася ідея проекту Прозорро.Продажі.

Все розпочалося з отримання політичного мандату та відповідальності за реалізацію проекту. Слідом за цим – акуратний аналіз існуючих ризиків та побудова архітектури майбутнього рішення (правова рамка та ІТ-логіка) силами невеличкої проектної команди. Важливим аспектом було також здійснення належної координації всіх стейкхолдерів та чітка візуалізація бажаного результату на початку процесу для його досягнення в майбутньому.

Процес побудови рішення та моделювання сценаріїв розвитку був критично важливим на наступному етапі разом зі створенням юридичної архітектури, відбудовою взаємозв’язків з усіма учасниками – стейкхолдерами проекту, членами проектного офісу, посадовими особами органів влади тощо. Один з ключових партнерів реформи – ГО «Трансперенсі Інтернейшнл Україна» став тримачем створюваної електронної торгової системи з першого дня реалізації проекту та протягом усіх наступних етапів його розвитку та становлення до моменту безкоштовної передачі до державної власності – Міністерству економічного розвитку і торгівлі України.

Два ключових принципи, які стали фундаментом реформи – «золотий трикутник» (влада-бізнес-громадянське суспільство) та «всі бачать все» (прозорість всіх процесів) були запозичені у проекта Прозорро.Закупівлі. Для запобігання розповсюдженої плутанини, слід чітко розрізняти між собою два проекти однієї родини Прозорро. Прозорро.Продажі забезпечує проведення аукціонів з продажу різних категорій активів в результаті яких генерується грошовий дохід для держави. Прозорро.Закупівлі забезпечує проведення процедур закупівель за державні кошти та економію коштів державного бюджету.

Хочете створити невідворотну реформу – будуйте нову правову архітектуру всередині існуючої, поступово створюючи все з нуля до моменту, коли побудована вами система не замінить собою існуючу. Велика кількість реформ були зупинені через неналежну ступінь інтеграції в існуюче нормативно-правове поле держави. Ми були строго послідовні в своїх підходах та створили цілісну нормативно-правову базу, яка включала в себе інтегровані інструменти публічної оферти для додаткового правового комфорту в ризикових з точки зору розкриття інформації сегментах. Найважливішим елементом нашої правової архітектури були розроблені та прийняті всіма учасниками ринку прозорі правила проведення електронних аукціонів.

Після чотирьох місяців з моменту старту завершився етап пілотування. Було отримано зворотній зв'язок та зібрано інформацію з ринку для проведення оцінки роботи системи та подальшого її розвитку. З метою збільшення швидкості та ефективності продажів (пошуку ринкової ціни активів) спільно з Київською школою економіки була розроблена унікальна модель гібридного голландського аукціону, яка не має аналогів в світі.

Паралельно для вирішення можливих конфліктних кейсів було створено цифровий орган оскарження. Даний орган отримував зворотній зв'язок від ринку та арбітрував конфліктні ситуації між різноманітними гравцями, одночасно здійснюючи моніторинг роботи системи. На цьому етапі (2017-2018 рр.) обсяг грошових надходжень від роботи системи вже перевищував 15 мільярдів гривень.

Після підготовки та прийняття відповідних змін до Закону та підзаконних актів в 2019-му році система почала використовуватись для проведення аукціонів з продажу об’єктів малої приватизації.

Проектний етап тривалістю в три роки завершився створенням державного підприємства Прозорро.Продажі (ДП), яке взяло на себе функцію адміністрування та подальшого розвитку. Система була передана до державної власності. Члени проектної команди стали співробітниками державного підприємства та розпочався процес побудови внутрішніх процедур та структурних підрозділів.

Синхронно йшла розбудова нових ринків – оренди державного і комунального майна, продажу деревини, металолому, вагонів тощо.

У відповідності до державної реформи корпоративного управління в 2019 році на ДП було створено Наглядову раду, основними завданнями якої стали – захист інтересів акціонера, розробка стратегії розвитку та подальшого масштабування реформи. Іншими словами – побудова ринків та довіри.

Декілька корисних висновків про пройдений п’ятирічний шлях. Вчіться делегувати довіру з першого дня. Будь-яка успішна реформа починається з політичної волі та відповідного мандату. Треба забути про швидкі перемоги, якщо метою є серйозні результати (інституційні перетворення). Реальність набагато складніше ніж пишуть у книжках про різноманітні історії успіху. Будьте готовими до тривалого марафонського забігу. Ключовими вимогами до членів команди мають бути – реальна експертиза, професіоналізм та гнучкість. Не намагайтеся сліпо запозичувати ідеї і рішення, прийняті іншими людьми в інших країнах в інших умовах. Завжди лишайтесь націленими на результат, а не на процес.

Вірте і доб’єтесь успіху.

 

 

 

РЕКЛАМА

ОСТАННЄ

КОСТЯНТИН БОНДАРЄВ

Зупинка транзиту російського газу через Україну: агресор втратить мільярди

ІГОР ЖДАНОВ

Як з брудною водою ледь не вилили дитину Або як зберегти вітчизняне виробництво засобів тактичної медицини

ВІТАЛІЙ ГЕРСАК

Коли добра воля держави дійде до добровольців?

РУСЛАН ГОРБЕНКО

Війна триває 10 років. Ми не маємо права про це забувати

СЕРГІЙ ТАРУТА

"Санкційний Рамштайн": як зупинити ракетний терор росіян?

ОЛЕКСАНДР КРАМАРЕНКО

Три запитання колишній очільниці Платінум банку

ВАДИМ ЧЕРНИШ

Сталий розвиток України: вибір між "пушкою" і "маслом"

СЕРГІЙ МАГЕРА

Екоцид світового масштабу: чи відповість Кремль за злочини проти довкілля

ОЛЕКСАНДР КРАМАРЕНКО

Гойдалки? Та це нормально, навіть закономірно для криптовалют

МИКОЛА ОРЕХОВСЬКИЙ

Закон про декриміналізацію виробництва зброї: шлях до захисту та розвитку

РЕКЛАМА
РЕКЛАМА
РЕКЛАМА
РЕКЛАМА

UKR.NET- новости со всей Украины

РЕКЛАМА