Інтерфакс-Україна
11:59 07.07.2021

Автор ОЛЕКСАНДР СТОРОЖУК

Новина або фейк: як визначити ключові відмінності

5 хв читати
Новина або фейк: як визначити ключові відмінності

Олександр Сторожук, інтернет-підприємець, засновник платформи контент-маркетингу PRNEWS.IO  

 

Інформаційна містифікація, фальшиві новини, дезінформація, маніпулювання фактами, промивка мізків, фейкньюз ... Незважаючи на різноманіття слів, всі вони означають одне і те ж — брехня і неправдива інформація, яку зацікавлені сторони намагаються видати за офіційні новини. 

Здається, що сьогодні більше 90% всіх інформаційних повідомлень не тільки не заслуговують на довіру, але завдають непоправної шкоди суспільству в цілому.

Ще кілька років тому один з найстаріших словників англійської мови Collins нагородив словосполучення "fake news" титулом Вираз року. Аж надто часто воно зустрічається в публікаціях в медіа і лексиці журналістів. Але з розвитком цифрових технологій, соціальних мереж і стрімкого збільшення кількості інтернет-користувачів fake news настільки щільно увійшли в наше життя, що відрізнити правду від маніпуляції стає складно навіть для тих, хто в темі. А для більшості людей (якщо їх робота не пов'язана з журналістикою, медіа, PR, політтехнологіями або комунікаціями) просто неможливо.  

 

Як коронавірус каталізував створення і поширення фейків 

Зокрема, засилля fake news пов'язано з тим, що будь-яка криза є поштовхом для їх росту в десятки разів. Причому не важливо, політичний це колапс, обвал курсу валют або пандемія. Як тільки щось трапляється, щільність фальшивих новин в медіа-просторі миттєво збільшується. 

Природно, що пандемія коронавируса охопила не тільки весь світ, а й інтернет-простір. Досить згадати, як у перші дні локдауна нечистоплотні підприємці і кіберзлочинці пішли в атаку, витягуючи максимальну вигоду, проводячи масштабні «інформаційні кампанії» і фішингові атаки. Вислів про те, що кому війна, а кому мати рідна — це якраз про таких ділків, які в гонитві за наживою не гребують будь-якими методами. 

Так, крім шквалу фейкових новин, в той період в мережі з'явилася маса фальшивих магазинів, небезпечних програм і ПЗ, пов'язаних з темою коронавируса і шахрайських схем. Треба визнати, що на тлі зростаючої паніки і розгубленості населення це спрацювало на 1000% (досить згадати численні афери з медичними масками або апаратами ШВЛ).

Експерти та провідні ЗМІ вже охрестили 2020 рік роком помилкових новин. Тому для того, щоб протистояти брехливому і токсичному інформаційному впливу в майбутньому, важливо розуміти відмінності fake news від офіційних меседжів. У чому вони полягають і як дотримуватися ключових правил інформаційної гігієни, розповідаю докладніше.      

 

Дослідження PRNEWS.IO: звідки люди дізнаються новини, фейки і їх основні ознаки   

Щоб відповісти на питання, як інтернет-користувачі відрізняють фейкові новини від справжніх, ми в PRNEWS.IO провели опитування. Також нас цікавило, з яких джерел люди найчастіше черпають інформацію, наскільки довіряють їм і за якими ознаками визначають достовірність новин.

У дослідженні брали участь більше 130 респондентів, які працюють в сфері PR, зв'язків з громадськістю, маркетингу, реклами, журналістики, консалтингу, телефонії, SMM, фінансів, юриспруденції та освіти.

 

Як виявилося, більшість опитаних сьогодні дізнається новини, відвідуючи інформаційні сайти і онлайн-ЗМІ (40,2%). Черпати інформацію про події в певній галузі, країні або світі за допомогою соціальних мереж вважають за краще 35,9%.

Телебачення повільно, але впевнено здає свої позиції — 6,5%. За допомогою YouTube з новинами знайомиться 5,2% опитаних, а новинні телеграм-канали та форуми виявилися майже однаково затребувані інтернет-користувачами: 3,9% і 3,3% відповідно.

Цікавий, але очікуваний момент: жоден учасник опитування не згадав про свій інтерес до друкованих ЗМІ. 

Це пояснюється швидкістю поширення інформації. Сьогодні вона настільки висока, що будь-якого джерела новин «поза цифри» за нею просто не наздогнати, а читати позавчорашні новини вже ніхто не буде, адже на зміну їм прийдуть ще сотні подій. Свою лепту в згасання друкованих медіа вносять поширення інтернет-технологій і мобільних додатків, завдяки яким в звичайному смартфоні можна знайти відповідь на будь-яке питання і прочитати будь-яку новину.  

Як показують результати опитування, повністю довіряють новинному контенту більше половини опитаних — 57,1%. Не приймають за чисту монету, шукають додаткові факти і першоджерела новин — 42,9%.

Радує, що все більше онлайн-користувачів виробляють в собі звичку критично ставитися до будь-якої інформації, звертати увагу на її подачу і не ділитися сумнівним матеріалом. Так, до головних ознаками фальшивих новин респонденти PRNEWS.IO відносять:

  • відсутність офіційного джерела, посилання на «інсайдера», «інформацію з кулуарів» і т.д. — 29,7%;
  • гіперболізований, абсурдний, занадто емоційний заголовок — 24,3%;
  • маловідомий або підозрілий домен сайту — 24,3%;
  • анонімний матеріал, відсутність автора або інформації про нього у вільному доступі — 13,5%;
  • нав'язування в тексті певної точки зору, пересмикування і підтасовка фактів — 2,7%.

 

Як виробити антитіла до фейків: 7 рекомендацій 

Для того, щоб не стати жертвою фейк, зберегти здатність тверезо мислити і фільтрувати інформацію, я рекомендую систематично дотримуватися наступних правил. 

Перше. Завжди пам'ятайте про те, що інформаційне повідомлення не повинно викликати у людей деструктивні емоції (паніку, страх, гнів, ненависть або жалість). Правильна новина відрізняється від маніпуляції або пропаганди максимально нейтральною подачею фактів, в ній зовсім відсутнє оціночне судження або драма. Завдання ЗМІ — неупереджено доносити інформацію. 

Друге. Не піддавайтеся емоціям, завжди підключайте критичне мислення. Якщо відчуваєте і бачите, що контент надмірно емоційний, є сенс не до кінця довіряти джерелу і пошукати альтернативні джерела інформації. 

Якщо заголовок і матеріал напхані емоційними закликами, пишномовністю і стереотипами, швидше за все, автор або маніпулює аудиторією, або не знайомий з азами класичної журналістики. У будь-якому випадку, така новина не варта довіри і часу.

Третє. Використовуйте кілька джерел новин (краще офіційні інформагентства, а не третьосортні майданчики), які висвітлюватимуть подію з різних ракурсів. Так шанс на те, що ви побачите максимально об'єктивну картину, вище. До речі, намагайтеся читати новини, а не слухати або дивитися: коли ви читаєте, то мислите більш раціонально і легше розпізнаєте спробу маніпуляції своєю свідомістю.   

Четверте. Якщо в матеріалі відсутнє конкретне джерело інформації (правдивість якого теж варто перевірити) і постійно використовуються тільки знеособлені словосполучення на кшталт «експерти розповіли ...», «вчені з'ясували ...» 

або «військові розкрили всю правду ...», то це — стовідсотковий фейк.

П'яте. Відокремлюйте думки від фактів! Тільки факти, зважені і об'єктивні, важливіші за думки, домисли і інтерпретації. Формат «простий і хороший чоловік щось емоційно, з чесним обличчям віщає на публіку» є одним з основних ознак недостовірної інформації і маніпуляції. 

Шосте. Однобока подача матеріалу — ще одна яскрава ознака фейку. Якщо новина звинувачує когось, використовуючи «неспростовні» докази, але не дає коментар обвинуваченої сторони, то, швидше за все, у неї є замовник. 

Сьоме. Час від часу дозволяйте собі влаштовувати інформаційний детокс і не поспішайте репостити матеріал до того, як перевірили його на наявність «червоних прапорів». 

 

Олександр Сторожук, інтернет-підприємець, засновник платформи контент-маркетингу PRNEWS.IO  

 

ОСТАННЄ

КСЕНІЯ МЕЖОВА

Коли Регулятор виходить за межі - як захиститися від його рішень

ВОЛОДИМИР КРЕЙДЕНКО

Оренда без привілеїв: чому час повернути чесні правила користування державним та комунальним майном

ВАДИМ НЕПОСЕДОВ

Сучасні тренди та перспективи розвитку ринку торгової нерухомості України - UTG

ЄГОР ПЕРЕЛИГІН

Коли технології стають геополітичною зброєю

ДАНИИЛ ГЕТМАНЦЕВ

ВВП Польщі перевищив 1 трильйон доларів: роль пенсійних накопичень у цьому успіху

ОЛЕКСАНДР ГАВВА

Як АТ "Оператор ринку" допомагає енергетикам зрозуміти логіку ринку електроенергії

ОЛЕКСАНДР КРАМАРЕНКО

Два інструменти фінансового суверенітету

ТАРАС ЛИЛИК

Як цифрові сервіси та конкуренція змінюють будівельну галузь

ВОЛОДИМИР ХАУСТОВ

Державна атестація української науки: що далі? Огляд та оцінка

ЛЮДМИЛА КРІПКА

Основні тези з аналізу Experts Club про ринок цементу України в останні роки

РЕКЛАМА
РЕКЛАМА

UKR.NET- новини з усієї України

РЕКЛАМА