Інтерфакс-Україна
14:32 17.11.2020

Автор ОЛЕКСАНДР СТОРОЖУК

Нове обличчя українського ринку e-commerce: що змінив 2020 рік

3 хв читати
Нове обличчя українського ринку e-commerce: що змінив 2020 рік

Олександр Сторожук, інтернет-підприємець, засновник онлайн-сервісу PRNEWS.IO

 

 Поточний рік для України та людства взагалі став періодом суцільних викликів. Маловідомий раніше термін "локдаун" отримав майже офіційний титул найпопулярнішого у світі слова. Неможливість прогнозувати роботу на тривалий термін бізнес "упакував" у відмову від довгострокових стратегій, а навички швидко реагувати на чергову халепу - в "ситуативний маркетинг".

Сфері e-commerce пощастило. Сьогодні вона відноситься до найменш постраждалих від карантинних обмежень ринків. Але стверджувати, що вона пройшла крізь локдаун з мінімальними втратами і безболісно, передчасно. Про це свідчить досвід українських компаній та їхніх керівників, з якими співпрацює наша онлайн-платформа.

Давайте розглянемо, з якими саме труднощами зіткнулися представники сфери електронної комерції, що змінилося в робочих алгоритмах і що прогнозують експерти і учасники ринку на 2021 рік.

Десоціалізація через дистанційну роботу 

З початком пандемії компанії зі сфери електронної комерції опинилися в більш вигідному становищі, ніж представники офлайн-бізнесу. Вони більш оперативно і без втрат в якості організували робочі процеси у формат віддаленої роботи, створили обов'язкові созвони та мітинги в Zoom тощо. 

Але, як продемонстрував досвід першого локдауна, незважаючи на професіоналізм і підготовку, чимало співробітників з часом стали відчувати дискомфорт, зниження концентрації уваги, емоційне хвилювання і т.д. Такі ментальні прояви експерти пов'язують саме з віддаленою роботою і стрімким зниженням соціальних контактів. Навіть дали йому визначення - десоціалізація.

Тож, з одного боку, у 2020 році український бізнес зробив справжній квантовий стрибок в діджитал, і значно прискорив процеси, які могли розтягнутися в нашій країні років на 10-15. Це величезний плюс. 

З іншого, якщо навіть співробітники компаній зі сфери e-commerce відчувають дискомфорт від дефіциту живого спілкування з колегами, партнерами, іншими фахівцями, що незабаром чекає на тих, для кого режим віддаленої роботи став відкриттям?

Чітке планування робочих процесів

За досвідом наших колег з e-commerce, більшість з них з березня поточного року стали чіткіше планувати робочі процеси.

Зокрема, якщо до пандемії COVID-19 співробітникам в офісі компанії виділялося більше вільного (форс-мажорного) часу за рахунок збільшення годин на завдання, під час локдауна довелося скоротити їх і перерозподілити на користь посилення комунікацій. Більшість бізнесів продовжують працювати в такому режимі і, судячи з усього, працюватимуть надалі.

Як продемонстрував досвід, для продуктивної роботи у дистанційному режимі не потрібно винаходити велосипед. Фахівці рекомендують використовувати мінімальний пакет продуктів: системи Jira, календаря для Jira та Google Docs буде цілком достатньо для планування процесів і функціоналу.

Цифрова трансформація бізнесу

Як не крути, але в поточному році цифрова трансформація бізнесу стала життєво необхідністю для представників усіх сфер, форм і масштабу підприємництва. Ті, хто не встиг перестроїти процеси або надавав послуги, які не мають відношення до “цифри”, зійшли з ринку ще в перший локдаун.

У виграші залишилися компанії, які почали цифрову трансформацію першими. А найбільший успіх принесли ті рішення, які якісно оптимізують ключові e-commerce показники (CPO, AOV, CPL, LTV).

Протягом останніх місяців ми спостерігаємо справжній бум розвитку різноманітних систем аналітики і CRM. Адже попит на товари і послуги значно впав, а учасники ринку стали більш організованими і агресивними щодо маркетингу. У плюсі ​​залишаться ті компанії, які вже зараз заробляють, скорочуючи витрати на виробництво і отримуючи  максимальний прибуток з кожної вкладеної гривні.

Розвиток ринку та боротьба за виживання

З одного боку, керівники українських e-commerce компаній дають позитивний прогноз на 2021 рік. Це пов'язано з глобальною інтернетизацією і переходом населення на онлайн-покупки, зростання популярності інтернет-магазинів і маркетплейсів. Тому високий рівень сервісу, якість і швидкість надання послуг стали вирішальними факторами в боротьбі за клієнтів.

З іншого боку, якщо другий локдаун або карантин вихідного дня будуть більш тривалими, ніж перший, ще значна частина малого бізнесу закриється. А це - величезний і цікавий сегмент ринку. Адже саме представники малого бізнесу є основним генератором ідей, нестандартних підходів і рішень в силу обмеженості свого фінансового ресурсу на просування товарів і послуг.

ОСТАННЄ

ВОЛОДИМИР КРЕЙДЕНКО

Оренда без привілеїв: чому час повернути чесні правила користування державним та комунальним майном

ВАДИМ НЕПОСЕДОВ

Сучасні тренди та перспективи розвитку ринку торгової нерухомості України - UTG

ЄГОР ПЕРЕЛИГІН

Коли технології стають геополітичною зброєю

ДАНИИЛ ГЕТМАНЦЕВ

ВВП Польщі перевищив 1 трильйон доларів: роль пенсійних накопичень у цьому успіху

ОЛЕКСАНДР ГАВВА

Як АТ "Оператор ринку" допомагає енергетикам зрозуміти логіку ринку електроенергії

ОЛЕКСАНДР КРАМАРЕНКО

Два інструменти фінансового суверенітету

ТАРАС ЛИЛИК

Як цифрові сервіси та конкуренція змінюють будівельну галузь

ВОЛОДИМИР ХАУСТОВ

Державна атестація української науки: що далі? Огляд та оцінка

ЛЮДМИЛА КРІПКА

Основні тези з аналізу Experts Club про ринок цементу України в останні роки

ІРИНА ЖДАНОВА

Мотивувати до вступу на інженерні спеціальності школа може, якщо?..

РЕКЛАМА
РЕКЛАМА

UKR.NET- новини з усієї України

РЕКЛАМА