13:39 27.07.2021

Автор ДМИТРО СЕННИЧЕНКО

Як реалізувати справедливі реформи та утримати результат: досвід Фонду держмайна

10 хв читати
Як реалізувати справедливі реформи та утримати результат: досвід Фонду держмайна

Дмитро Сенниченко, голова Фонду державного майна України

 

Фонд держмайна вже найближчим часом відзначатиме дві річниці. Перша - це 30-річчя незалежності України, друга - дворіччя з того моменту, відколи слово "реформи" перестало бути бутафорією, а стало означати реальні трансформації в основних сферах життєдіяльності держави.

Ринок землі, демонополізація спиртової галузі, ініціативи та дії щодо зниження економічної "ваги" олігархів - це неповний перелік складних, але необхідних кроків, які вдалося реалізувати в Україні за два останні роки. Реформи та боротьба з корупцією - це той вибір, який зробив народ України на Майдані.

По суті, за гучним словом "реформи" стоять цілком конкретні щоденні завдання, за результат яких кожен несе відповідальність. Для нас у Фонді держмайна реформи - це щоденна кропітка праця, те, що ми робимо кожен день і те, в чому домоглися істотного, визнаного в тому числі нашими міжнародними партнерами, прогресу. Це додає нам оптимізму і підтверджує, що ми рухаємося в правильному напрямі. І хоча нам треба буде пройти ще довгий шлях, ми не сумніваємося, що подолаємо його.

Секрет успішних реформ, насправді, дуже простий. Головне, щоб в їхній основі лежав принцип справедливості. І тоді найскладніші і непопулярні трансформації отримують підтримку суспільства, можливості для корупції мінімізуються, а зміни забезпечують довгостроковий позитивний ефект. ФДМ з цим успішно справляється.

Новий погляд на приватизацію

Протягом майже всіх 30 років незалежності України термін "приватизація" був синонімом слів "корупція" і "договірняк". За деякими винятками, таких як кейс "Криворіжсталі", сфера управління державним майном являла собою непрезентабельне видовище: активи, з яких корупціонери викачували всі соки, різноманітні побудовані навколо них схеми та застаріла інфраструктура. Очевидно, що справедливості та прозорості в такій кон'юнктурі бути не могло. Ми вирішили з цим не миритися.

Наразі форма приватизації змінилася - впевнений, що безповоротно. Були ліквідовані чинні десятиліттями корупційні практики: відновлений - іноді з боями - контроль держави над найпривабливішими об'єктами, забезпечена прозорість їхньої роботи. Приватизація перестала бути "хобі для своїх", а стала доступна будь-якому інвесторові доброї волі. Трохи менше двох років тому ми з командою прийняли в управління ділянку роботи, на якій параметр прозорості забезпечували 400 паперових, недоступних примірників "Відомостей приватизації", а альтернативним способом щось дізнатися була тільки покупка флешки з даними у співробітника Фонду.

Зараз інформація про об'єкти приватизації за десятками фільтрів доступна на порталі privatization.gov.ua, і цілі масиви звітності по ним залиті у віртуальні кімнати даних. Принцип "тільки для своїх" змінився на прямо протилежний - "всі знають усе".

Фінансовий результат такої відкритості не змусив себе чекати: з початку 2020 року ФДМ організував понад 2990 аукціонів, з-поміж яких успішні аукціони забезпечили надходження до бюджету на рівні 4,5 млрд гривень. Минулого року ФДМУ перерахував до державного бюджету 2,25 млрд грн, що в 4 рази перевищує результат вдалого 2019 року та у 8 разів - 2018 року.

Фонд докладає максимум зусиль для того, щоб у поточному році приватизація принесла бюджету 12 млрд грн - це в 44 (!) рази більше, ніж у 2018-му. Така динаміка здається дивною і навіть у чомусь нереальною, але їй є пояснення:

●      в ФДМ перестали красти від слова "зовсім", і на всіх рівнях реалізують нульову толерантність до корупції.

●       ціною неймовірних зусиль ми домоглися старту Великої приватизації. Перший надвеликий держоб'єкт - ОГХК - буде виставлений на аукціон вже наприкінці літа.

Я не втомлююся повторювати, що мета приватизації об'єктів будь-якого масштабу - не просто продати якомога дорожче. Скажу більше, найголовнішою метою приватизації є навіть не наповнення бюджету, хоча це, звісно, важливий бонус, адже гроші для країни, що стримує агресора і бореться з пандемією, ніколи не зайві. Але основна мета приватизації - це забезпечити нове життя об'єктам, які через занедбаність і погане господарювання вибули з економічного обороту або навпаки - продовжували успішно працювати, але на користь не держави, а умовної ФПГ.

Трохи більше як місяць тому ФДМ продав у приватну власність покинуту колонію №48, що у Львові, всього за 10 хвилин їзди від центру міста. Поповнення скарбниці держави склало 407,5 млн гривень, але значно важливіше, що занедбаний об'єкт з неоднозначним минулим отримав шанс на нове, впевнений, набагато світліше, майбутнє.

Новим власником колонії стала IT-компанія, яка перетворить напівзруйновану в'язницю в креативний кампус - з головним офісом та інфраструктурними об'єктами для освіти, розвитку талантів і відпочинку. Цей кейс - своєрідний вододіл сприйняття, цінностей і мислення, який необхідно екстраполювати на всю Україну. На місці занедбаної колонії, яка втілює несвободу і старий режим, виросте її повна протилежність - сучасний креативний хаб - епіцентр свободи і нових ідей.

І знову-таки все справедливо: не "договірняк", а відкритий аукціон, не завчасно призначений переможець плюс кишеньковий суперник, а конкурентна боротьба 7 претендентів.

Ми на практиці довели, що приватизація може бути ефективною, прозорою, справедливою. Аби масштабувати цей досвід, Фонд держмайна розробив комплексний законопроект №4572, який ліквідує останні перепони приватизації і дозволить пробратися крізь зарості бюрократії на шляху залучення інвестицій. 15 липня Верховна Рада підтримала його в першому читанні 257 голосами.[1] 

Тепер, коли ефективність програми доведена на практиці, а більшість процесів прозорі та налагоджені - необхідно прискорити й масштабувати приватизацію. І у нас є ключ до цього. Фонд держмайна розробив комплексний законопроєкт №4572, який ліквідує чимало перепон на шляху до приватизації і дозволить пробратися крізь зарості бюрократії на шляху залучення інвестицій.

Законопроєкт удосконалює процеси приватизації та оренди, вводить механізми контролю за використанням держвласності, а також встановлює чіткі критерії передачі об'єктів на приватизацію. Важлива новація - 10% коштів від малої приватизації буде залишатися в місцевих бюджетах, щоб забезпечити розвиток місцевих органів самоврядування.

Очікуваний економічний ефект для України від ухвалення законопроєкту - 200 млрд грн протягом кількох наступних років. Це плюс до ВВП, який дасть залучення інвестицій в розвиток приватизованих об'єктів.

Орендувати в України

Не всі інвестори готові "з порогу" купувати держоб'єкти, та й не всі об'єкти можливо назавжди передавати в приватну власність. Значна частина партнерів держави Україна і ФДМ, як її повноважного представника - це орендарі державного майна. У певному сенсі це навіть вигідніший формат співпраці, оскільки він забезпечує бюджету довгостроковий cash-flow живих грошей.

До останнього часу справи тут йшли трохи краще, ніж у сфері приватизації. Оренда за 1 гривню на рік або зовсім негласно, "мутні" договори, відсутність якісного реєстру площ - така була орендна реальність, яку ми змінили.

Фонд держмайна запровадив механізм орендних онлайн-аукціонів, які забезпечують прозорість передачі в оренду державних об'єктів і справедливі умови як для орендарів, так і для держави.

На онлайн-маркетплейсі orenda.gov.ua, який ми запустили з нуля в стислі терміни, представлені всі поточні пропозиції та вакантні для використання площі. Це понад 4000 об'єктів на будь-який смак і гаманець.

Не так давно на аукціоні по оренді 5 квадратних метрів в аеропорту "Бориспіль" ціна піднялася до 125 тис. грн. За договором, що діяв до цього, вона була в 16 разів менше - всього 7 тис. грн. Але і це ще не все. При укладанні договору переможець аукціону заплатив аванс за 6 місяців і забезпечувальний депозит в розмірі двох орендних плат. Таким чином держава відразу отримала 1 млн грн - за старим контрактом таку суму заплатили б за 12 років.

Хто завгодно може стати орендарем - немає потреби хитатися по коридорах підприємств і Фонду та шукати, з ким "порішати". Правила єдині для всіх: прозорість, ринкова ціна, чесна конкуренція.

Результат - понад 1 млрд гривень надходжень до бюджету від оренди з початку цього року.[2] 

Реалізуючи реформу оренди, ми ще раз переконалися, що цифровізація - ефективний інструмент, який ми використовуємо в реформах. Важливість цифровізації в розвитку України підкреслив і Президент, виступаючи нещодавно на конференції в Литві. І ми повністю підтримуємо заданий курс в своїй роботі, адже перехід більшості державних процесів в діджитал фактично нейтралізує живильне середовище корупції.

Оцінити все

Реформа оціночної галузі - невдячний напрямок діяльності, в тому сенсі, що широкому колу громадян ця тема нічого не говорить. Але це рівно доти, доки їм не знадобиться продати або купити квартиру, будинок, земельну ділянку ... Ось тут і буде можливість оцінити тихий прорив, який здійснив ФДМ, буквально викинувши з цієї сфери компанії-присоски, що на рівному місці наживаються на абсолютно факультативних і необґрунтованих послугах.

Нагадаю, як виглядала процедура оцінки ще зовсім недавно: на рівному місці людина вносила 1800 гривень за - увага! - просто передачу даних до Єдиної бази даних про оцінку ФДМУ однієї з чотирьох компаній-прокладок. Ми ліквідували ці посередницькі майданчики, запустивши безплатний сервіс внесення інформації до Єдиної бази. Чиста економія для громадян - понад 1 млрд грн за півтора року.

Другим етапом став запуск автоматичної електронної довідки - створення безкоштовного сервісу електронної оцінки нерухомості "Єдина база звітів про оцінку", до якого в будь-який момент може звернутися будь-який охочий, який має доступ в інтернет і володіє електронним цифровим підписом. Жодних походів в держустанови, жодних витрат на оцінювачів, жодної варіативності даних з поправкою на людський фактор. Натомість - 18 типів за комплексом параметрів OLX, нотаріуси та історичні дані попередніх угод, сума яких і видає максимально об'єктивний результат оцінки вашого об'єкта. Якщо ж оцінка не влаштовує, то у громадян є право звернутися до оцінювача. Наприклад, якщо об'єкт неординарний і вимагає додаткової оцінки.

Протягом тижня сервісом скористалися 25 тис. громадян, понад 10 тис. договорів зафіксували нотаріуси на основі отриманих документів. Як то кажуть - користуйтеся з задоволенням.

Реформа триває: попереду ще два етапи. В першу чергу, це ліквідація фракційної оцінки - застарілої практики, коли земля та нерухомість на ній оцінюються окремо.

Відповідний законопроєкт зареєстрований у Верховній Раді, ми розраховуємо на сприяння депутатів по його проходженню.

А завершальним етапом має стати запровадження міжнародних стандартів оціночної діяльності, які в Україні не змінювалися з 2003 року. Розроблений спільно зі спеціально залученими фахівцями Світового банку, законопроєкт передбачає перехід на міжнародні стандарти оцінки та нові підходи до професійного навчання фахівців.

Корпоративне управління

Починаючи з кінця 2019 року навантаження на Фонд держмайна різко збільшилося. Ми не скаржимося, але цей фактор необхідно враховувати, аналізуючи інші наші результати і прогрес реформ.

Цифри наочні:

У 2019 році під управлінням ФДМУ перебувало 348 держпідприємств, у 2020 - 724, а в 2021 - 860. Цей вантаж, який, знову-таки, ми покірно прийняли, був не з легких..

Для розуміння масштабу роботи та того, в якому жахливому стані нам передали ці підприємства, скажу, що лише у 12 (!) з декількох сотень ДП на момент передачі були затверджені стратегічні плани розвитку, і лише з 92 керівниками були підписані контракти. Понад половина (53%) підприємств надзвичайно збиткові. Загальна заборгованість перевищила 4,2 млрд гривень. Так катастрофічно виглядала ситуація по так званим підприємствам другого ешелону, що вже говорити про гігантів - потенційні блакитні фішки. Різні близькі до олігархату структури вчепилися в них мертвою хваткою і сприйняли претензії держави на свої права як щось образливе.

Після майже двох років безперервної роботи, ФДМУ відновив справедливість, повернувши державний контроль над 10 великими підприємствами, які роками контролювали різні фінансово-промислові групи. Це стало можливим завдяки зміні менеджменту, тісній співпраці з правоохоронними органами та міцним нервам команди Фонду, здатної ігнорувати як привабливі фінансові пропозиції, так і чорний піар у ЗМІ.

Поступово вирівнюються і жахливі на старті нашої роботи показники: були погашені борги із зарплати для 15 000 працівників на 32 підприємствах, ДП під управлінням Фонду в два рази збільшили податкові відрахування - до 8,4 млрд гривень, інформація про держвласність внесена в єдину базу даних, а підприємства, отримавши реалістичне бізнес-планування, щотижня/щоквартально звітують по KPI.

Завдяки ефективній роботі держава перестає бути донором своїх активів. Навпаки, дивіденди держпідприємств в Україні зростуть цього року в 2,5 рази - з 261 млн до понад 630 млн грн. Державні активи нарешті починають працювати на державу, а не збагачують корупціонерів.

Ці реформи - приватизації як такої, оцінки, корпоративного управління, орендних відносин - все це частина однієї великої трансформації, яку проходить держава Україна, розлучаючись з олігархоцентричною економікою і створюючи нові ринкові відносини, вбудовані в глобальну систему. ФДМ радий бути частиною цих трансформацій і продовжить підтримувати їх усіма своїми силами.

Народ України відвоював незалежність 30 років тому і двічі повставав, демонструючи свою волю до справедливості і незмінний курс на гідне життя. З такою підтримкою ми відчуваємо себе впевнено і працюємо на результат.

Завантаження...
РЕКЛАМА
РЕКЛАМА
РЕКЛАМА
РЕКЛАМА
Завантаження...
РЕКЛАМА

UKR.NET- новости со всей Украины

РЕКЛАМА