14:10 05.10.2021

Автор ЛАРИСА БІЛОЗІР

Революція в кабінетах чиновників. Чому необхідно ухвалити законопроект про адмінпроцедуру

4 хв читати
Революція в кабінетах чиновників. Чому необхідно ухвалити законопроект про адмінпроцедуру

Днями мій колега по комітету з питань організації державної влади, місцевого самоврядування, регіонального розвитку та містобудування Олександр Качура коротко розповів про те, що наш комітет встиг зробити за два роки роботи.

Я ж хотіла би більш докладно зупинитися на тому, над чим зараз працює наш комітет і чому він приділяє велику увагу вже більше року. Я маю на увазі законопроект «Про адміністративну процедуру», який вже ухвалено в першому читанні і, дуже сподіваюся, найближчими тижнями буде ухвалено в цілому, як закон.

Довкола цього проекту не ведуться гучні політичні баталії. Про нього, на жаль, не виходять численні публікації в ЗМІ. Він не є предметом жвавої суспільної дискусії. А дарма. Бо його ухвалення і імплементація якісно змінять відносини між державою і громадянином в сфері надання адміністративних послуг, зроблять їх більш зрозумілими і прозорими.

Щоб розібратися, що саме зміниться, давайте трохи зупинимось на тому, як зараз вибудовуються ці відносини. Я не буду узагальнювати, але думаю всі, або майже всі хто колись отримував адміністративних послуги, стикався з ситуацією, коли від рішення одного чиновника навіть не дуже високого рівня залежало отримання документу, оформлення чи скасування субсидії тощо. При чому логіку і порядок ухвалення цього рішення громадянин подекуди зрозуміти не може, так само як не може ані отримати доступу до матеріалів своєї справи, ані заперечити, ані якось вплинути на ситуацію.

Такі недоброчесні «царьки», які маючи найменші владні повноваження починають «вирішувати долі людей», вимагати хабарі за виконання своїх прямих обов’язків, вимотувати людям нерви, вже давно стали героями численних анекдотів, скетчів, жартів. Але коли з ними доводиться стикатися в реальності – стає геть не смішно. Так само не смішно людям, яких ставлять перед фактом, що їх з незрозумілих причин позбавили пільг, субсидій, інших соціальних виплат.

Законопроект «Про адміністративну процедуру» покликаний концептуально змінити ситуацію і запобігти виникненню подібних ситуацій.

По-перше, він чітко визначає засади, на яких ухвалюються адміністративні рішення: рівність перед законом, обґрунтованість, неупередженість, добросовісність і розсудливість, пропорційність, відкритість, своєчасність і розумний строк, ефективність, а також - презумпція правомірності дій та вимог особи.

По-друге, цей закон буде гарантувати право особи на участь в адміністративному провадженні і ефективні засоби правового захисту. Тобто тепер адміністративні органи будуть ЗОБОВ’ЯЗАНІ інформувати і консультувати учасників адміністративного провадження не лише з питань самого провадження, а й щодо змісту їхніх прав та обов’язків.

При цьому людина, якої стосується провадження, має право витребовувати і надавати документи, а також інші докази, що стосуються обставин адміністративної справи. Адміністративний орган зобов’язаний заслуховувати цю людину, вивчати її пояснення або заперечення. Також адміністративний орган зобов’язаний повідомити особу про спосіб, порядок і строк оскарження адміністративного акту, який негативно впливає на право, свободу чи законний інтерес особи.

Ще одна важлива новація - це запровадження поняття «зацікавленої особи». Це люди, яких прямо або опосередковано стосується те чи інше рішення органу влади. Наприклад перед тим, як виділити ділянку під забудову, орган влади буде зобов’язаний запитати думку людей які проживають поруч. 

Також законопроект передбачає інтеграцію інформаційних систем державних органів та органів місцевого самоврядування до Єдиного державного вебпорталу електронних послуг, що значною мірою полегшить і пришвидшить процес ухвалення рішень і стане важливим кроком в напрямі цифровізації.

Це – далеко не повний перелік тих змін, які передбачає законопроект «Про адміністративну процедуру», але, сподіваюся, навіть це коротке роз’яснення дозволить зрозуміти, наскільки важливим для держави і громадян є його ухвалення.

Ще хотіла би коротко розповісти про ту роботу, яку наш комітет і не лише він, провів для підготовки цього документу до ухвалення. Для опрацювання всіх зауважень і пропозицій до проекту в рамках комітету була створена робоча група, до складу якої увійшли представники центральних органів виконавчої влади, провідних асоціацій органів місцевого самоврядування, неурядових та міжнародних організацій, науковці та експерти.

Ми не лише опрацювали поправки і пропозиції, але й внесли зміни до структури законопроекту, які впорядковують та логічно узгоджують його положення. З метою адаптації положень законопроекту до європейських стандартів у рамках виконання Угоди про асоціацію, ми також врахували в документі пропозиції, надані Програмою підтримки вдосконалення врядування та менеджменту (SIGMA) та Проектом «Підтримка комплексної реформи державного управління в Україні» (EU4PAR) за фінансування Європейського Союзу.

Усього ми опрацювали близько 800 пропозицій, значна частина яких знайшла відображення у фінальній редакції законопроекту.

Я, як і інші колеги з нашого комітету, щиро сподіваюся, що колеги у Верховній Раді з усією відповідальністю поставляться до розгляду цього документу і вже в найближчому майбутньому він буде ухвалений. Це рішення є дуже важливим для того, щоб громадяни відчули якісні зміни у відносинах з органами влади, суттєво зменшить корупційні ризики в сфері адміністративних послуг, воно також стане ще одним суттєвим кроком на шляху інтеграції України з Європейським Союзом.

Загрузка...
Завантаження...
РЕКЛАМА

ОСТАННЄ

ЄВГЕН ГРУШОВЕЦЬ

Зустріч у Горі та відверта розмова з Саакашвілі. Що далі?

ІГОР КЛИМЕНКО

Поліція та громада – партнерство заради безпеки

ОЛЕГ БОНДАРЕНКО

"Питна вода України": чому ця проблема потребує належного фінансування

ІГОР ГОЦИК

Біометан – європейський досвід та українські реалії

ПАВЛО КУЛИК

Цифровізація громад. Як пандемія COVID-19 прискорила зміни у сфері державних послуг - кейс Херсонської області

ЕДУАРД МКРТЧАН

Циркулярна економіка як маркер протидії "Nord Stream-ІІ"

ЛЕСЯ БУРБЕЛЬ

Нова ера ринку страхування в Україні: що змінює новий профільний закон?

ДМИТРО ЧЕРНИШ

Які медичні послуги можна отримати за допомогою електронних інструментів та сервісів

АНДРІЙ НІКОЛАЄНКО

Малому бізнесу потрібне м'яке стимулювання до добровільної детінізації

ТЕТЯНА ПЕРЕВОЩИКОВА

Нарешті! Проголосували Закон про медіацію: що це і кому стане легше

РЕКЛАМА
РЕКЛАМА
РЕКЛАМА
Завантаження...
РЕКЛАМА

UKR.NET- новости со всей Украины

РЕКЛАМА