Демчишин пропонує реанімувати ідею консорціуму з управління українською ГТС і допускає залучення постачальників з середньої Азії

Створення консорціуму з управління українською газотранспортною системою (ГТС) із залученням під 50%-1 акція як постачальників газу, так і європейських споживачів, допоможе зняти багато ризиків щодо транзиту газу до Європи територією Україну, хоча ця ідея і є заїждженої, заявив міністр енергетики та вугільної промисловості Володимир Демчишин.
"Коли говорю про оператора, я кажу, по суті, про оператора, який не матиме жодного відношення до прав власності, що балансуватиме систему, координуватиме дії між видобувними (компаніями), імпортерами, постачальниками в Європу – тобто, буде, по суті, керівником цієї системи, оператором", - сказав міністр на 13-му міжнародному форумі "ПЕК України: сьогодення та майбутнє" в Києві у вівторок..
Він зазначив, що учасників такого консорціуму може бути багато, а частка України має бути 50%+1 акція.
"Для того щоб завантажити систему ефективно оперувати, однозначно потрібні ми - власники системи, європейці, які будуть покупцями цього газу, і постачальники. Але постачальником не обов'язково може бути лише "Газпром", можуть бути туркмени, можуть бути казахи", - вважає В. Демчишин.
На його думку, якщо учасників буде багато, то завжди можна придумати відповідну комбінацію для задоволення інтересів всіх.
"Україна 50+1%, а інші 50% можуть бути розділені між 4-5 учасниками, що гарантуватмуть ефективне використання системи", - пояснив міністр.
Він уточнив, що поки що немає якоїсь готової концепції, "кінцевою і навіть робочої".
Водночас Міненерговугілля спільно з НАК "Нафтогаз України" та "Укртрансгазом" підготували презентацію і направили Єврокомісії, щоб почати цей процес, повідомив В. Демчишин. "Мені здається, в дискусії народжується істина, давайте почнемо спілкуватися", - зазначив міністр.
За його словами, деякі європейські учасники позитивно сприйняли ці пропозиції.
Як повідомлялося, 10 вересня 2014 року набули чинності закон "Про реформування системи управління єдиної ГТС України". Згідно з ним ГТС і підземні сховища газу (ПСГ) залишаються в держвласності, однак відтепер їх можна передавати в управління спеціально створеним компаніям. У цих керуючих компаніях українська держава отримає контрольний пакет, а інші акції можуть придбати європейські та американські компанії.
Уряд планує створити дві компанії, які обслуговують ПСГ і ГТС, за участю американських і європейських партнерів. Згідно з документом знімаються обмеження на передачу в оренду чи концесію магістральних газопроводів і ПСГ підприємству/підприємствам на платній основі без права відчуження для здійснення функцій оператора ГТС та/або ПСГ.
Це передання майна в оренду може здійснюватися виключно з метою та на виконання зобов'язань, взятих Україною відповідно до закону "Про ратифікацію протоколу про приєднання України до договору про заснування Енергетичного співтовариства" на підставі договору і на умовах, затверджених Кабміном, з урахуванням принципів дотримання економічної безпеки держави.
При цьому функції оператора єдиної ГТС України можуть бути закріплені за підприємством, засновником і власником якого може виступити виключно держава, державне підприємство (володіння не менш як 51% корпоративних прав) або юридична особа (юридичні особи), яке належить та контролюється резидентами країн Європейського Союзу, США чи Європейського Енергетичного співтовариства, а також є оператором системи транспортування газу або членом Європейської мережі операторів системи транспортування газу, сертифікованим відповідно до вимог статті 10 директиви 2009/73/ЄС Європейського парламенту та Ради щодо спільних правил для внутрішнього ринку природного газу.
Такі ж умови мають бути застосовані стосовно оператора ПСГ.
Водночас прем'єр Арсеній Яценюк 18 вересня 2015 року констатував, що бажаючих взяти участь у консорціумі з управління ГТС та ПСГ України наразі немає.