Низка онлайн-ритейлерів продукції Apple провела "чорну п'ятницю" із порушеннями - дослідження
Низка онлайн-ритейлерів електроніки, зокрема продукції Apple, провела розпродаж "чорна п'ятниця" з порушеннями, вводячи покупців в оману щодо цін на товари, випливає з моніторингу ГО "Споживча довіра" та центру експертиз "Тест".
"Ми провели дослідження саме перед «чорною п'ятницею», тому бачили ціни, які були до початку акцій у магазинах. Кожен магазин сам встановлював і розміри знижок, і період їхньої дії. На жаль, ми побачили, що у п'яти магазинів склалася досить цікава ситуація з, чесно кажучи, брехнею щодо цін", - повідомив заступник президента обох організацій Валентин Безрукий під час пресконференції в агентстві "Інтерфакс-Україна" у вівторок.
Моніторинг проводили на підставі придбання у форматі "таємний покупець" навушників Air Pods у 10 фізичних магазинах ("Ябко", Yabluka, "Техноїжак", iPeople) і десяти онлайн-магазинах ("Ябко", Yabluka, MyCloudStore, Skay.ua, Touch, iStore, Appleroom.ua, Grokholsky, myApple, eStore.ua).
За підсумками моніторингу було виявлено, що в п'яти з 20 магазинів розпродаж "чорна п'ятниця" відбувався із порушеннями.
Так, в онлайн-магазині "Ябко" ціна на товар на "чорну п'ятницю" відповідала ціні, за якою його було придбано до розпродажу, хоча магазин зазначає на сайті, що ціну знижено, у такий спосіб свідомо обманюючи покупця, повідомив Безрукий. Аналогічна ситуація спостерігалася і в магазині iStore.ua
В інтернет-магазині Appleroom.ua до розпродажу з'явилася прив'язка до курсу долара. Крім того, фактична знижка на товар виявилася значно нижчою, ніж зазначено на сайті. Таку саму проблему було виявлено в онлайн-магазинах Touch.com.ua і Skay.ua.
За підсумками моніторингу, придбані товари в усіх магазинах не мали передбаченого законодавством маркування державною мовою, позначок про оцінку відповідності технічним регламентам, а також інформації про імпортера та суб'єкта господарювання, що несе гарантійні зобов'язання перед споживачем.
Також у восьми з 10 фізичних магазинів не було цінників на товарах. Три магазини не видали обов'язковий фіскальний чек, ще три не вказали продавця (суб'єкта господарювання).
Фіскальний чек не видали вісім онлайн-ритейлерів, водночас семеро не ідентифікували продавця. Крім того, два інтернет-магазини відмовилися повертати передоплату (300 і 500 грн), назвавши це "витратами на логістику", що порушує законодавство, зазначив Безрукий.
В інтернет-магазинах Grokholsky і MyCloudStore також пропонують різні способи оплати, що впливають на кінцеву вартість товару (додаткові 1-3% від вартості товару під час оплати банківською карткою), водночас під час повернення товару сума націнки не повертається. Також у магазині myApple процедури купівлі та повернення товарів розділені між різними ФОПами, що в перспективі ізначно ускладнює захист прав споживача, зазначив експерт.
"Порівняно з літнім моніторингом, це навіть певний прогрес, оскільки минулого разу фіскальний чек видав лише один магазин. Але незмінною є тенденція, що покупки в онлайні мають більше ризиків для споживача, як-от неповернення передоплати за товар або комісія за оплату банківською карткою. Але обидва формати магазинів об'єднують ознаки нелегальності проданого товару - усі 20 магазинів продали товар, на якому відсутня інформація українською мовою про імпортера та оцінку відповідності технічним регламентам", - пояснив Безрукий.