Додаткове оподаткування купівлі автомобілів ускладнять допомогу постраждалим від домашнього насильства
Тетяна Зотова, голова ГО "Асоціація експертів із запобігання та протидії гендерно зумовленому насильству"
Прийняття проєкту Закону України № 11416 від 18.07.2024 "Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей оподаткування у період дії воєнного стану" в існуючий редакції може призвести до значного погіршення надання послуг постраждалим від домашнього насильства.
Зокрема, цим проєктом Закону передбачено встановлення обов’язкової сплати збору у розмірі 15 % від вартості рухомого майна, що підлягає першій державній реєстрації в Україні.
Наразі триває процес виділення субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на створення мережі спеціалізованих служб підтримки осіб, які постраждали від домашнього насильства. В цьому році більшість коштів субвенції, а це близько 200 млн грн буде спрямовано саме на придбання автомобілів для мобільних бригад.
Важливо зазначити, що ці автомобілі передбачені для оперативної допомоги постраждалим від домашнього насильства, випадки якого зросли в умовах воєнного стану. Лише за офіційною статистикою у першому півріччі 2024 року кількість зареєстрованих кримінальних правопорушень, пов’язаних з домашнім насильством збільшилася на 63% у порівнянні з першим півріччям минулого року.
Отож, у разі прийняття урядового законопроєкту, автівки, які купуються за кошти державної субвенції для мобільних бригад соціально-психологічної допомоги здорожчають на 20% (15% військовий збір + 5% пенсійний збір). Для прикладу, якщо на придбання автомобіля буде виділено 2 млн грн, кожній громаді доведеться додатково сплатити 400 тис. грн коштом місцевого бюджету, щоб поставити ці авто на облік.
Коли громада отримає субвенцію з державного бюджету на придбання автомобіля, то автівка зараховуються на баланс відповідного органу місцевого самоврядування, а вищезгадані витрати, пов’язані з державною реєстрацією мають здійснюватись за рахунок коштів відповідних місцевих бюджетів.
І тут виникає питання, що робитимуть громади, якщо в їх бюджетах буде недостатньо коштів? Очевидно, що тоді реєстрація й використання автомобіля стануть неможливими. Все це вплине на швидкість і якість забезпечення надання послуг постраждалим особам, які проживають у таких громадах.
Щоб уникнути негативної ситуації, існує потреба до другого читання внести відповідні зміни до законопроєкту 11416. Як варіант, можливо розширити перелік виключень, коли додаткове оподаткування не застосовується (це в тому числі авто для мобільних бригад, соціальне таксі та інші). Наразі передбачене єдине виключення - забезпечення легковими автомобілями осіб з інвалідністю.
Задля уникнення колізій з питання, які саме "випадки забезпечення легковими автомобілями осіб з інвалідністю згідно із законодавством" маються на увазі в законопроєкті, до другого читання необхідно внести уточнення в цій частині, передбачивши зокрема випадок придбання автомобілів, оснащених пристосуваннями для осіб з інвалідністю та для мобільних бригад. Тим більше однією з вимог до технічних характеристик автомобілів, які закуповуються для мобільних бригад соціально-психологічної допомоги є можливість перевезення осіб з інвалідністю та інших маломобільних груп населення.
Окремо хочу наголосити, що без належного реагування відповідна державна політика може суперечити міжнародним зобов’язанням України, передбаченим Стамбульською конвенцією, ратифікованою Законом № 2319-IX від 20.06.2022, стаття 20 якої передбачає, що сторони вживають необхідних законодавчих або інших заходів для забезпечення того, щоб постраждалі від домашнього насильства мали доступ до соціальних служб і щоб ці служби мали необхідні ресурси.
Ми своєю чергою, вже направили листи до відповідних комітетів Верховної Ради України та запрошуємо залучитись до адвокації даного соціально чутливого питання!