Як нинішнє керівництво Укрзалізниці не розуміє елементарних економічних речей
Володимир Гусак, генеральний директор Федерації роботодавців транспорту України (ФРТУ)
Я вже не одно десятиліття займаюся взаємодією з Укрзалізницею, неодноразово спілкувався з майже усіма очільниками компанії останніх 15 років. Питань до Укрзалізниці завжди було дуже багато. Укрзалізниця і раніше подекуди намагалася вирішувати свої проблеми за рахунок монопольного підвищення тарифів для всієї економіки України, нехтуючи власною операційною ефективністю. Але раніше керівництво Укрзалізниці принаймні розуміло базові економічні речі та основи бізнесу компанії.
Укрзалізниця 6 серпня видала офіційний прес-реліз під просто дивовижною назвою «Збільшення обсягів перевезень збиткових вантажів негативно впливає на фінансовий результат Укрзалізниці». У прес-релізі зокрема повідомляється, що “за результатами роботи в липні [2024] Укрзалізниця вперше з початку року отримає негативний фінансовий результат”. Збитки було зафіксовано попри те, що «загалом у липні 2024 року було перевезено 13,6 млн тонн вантажів, що на 12% більше аналогічного показника минулого року». Вийти із прибутків у збитки при зростанні обсягів перевезень (а відтак і доходів) – це неабияке «досягнення» менеджменту інфраструктурної компанії. Ще у першому півріччі 2024 року фінансовий результат Укрзалізниці склав плюс 3.1 млрд. грн., тоді як у першому півріччі 2023 року - плюс 4.8 млрд грн.
Як одну з причин раптової збитковості Укрзалізниця наводить «збільшення обсягів перевезень збиткових вантажів (доходи від перевезень цих вантажів не покривають витрати на їх організацію): у липні 2024 року перевезено 3,6 млн тонн залізної та марганцевої руди, що на 65% більше липня 2023 року». Взагалі-то зростання залізничних перевезень за останній рік стало великим досягненням усієї України, а насамперед ЗСУ. Адже завдяки перемогам Збройних сил відновився морський експорт України, а це – додаткові залізничні перевезення (до портів), а ще податки, заробітна плата, валютні надходження, робочі місця. І лише Укрзалізниця чомусь каже, що для неї збільшення обсягів вантажів не дуже добре. Хоча насправді це не так.
Укрзалізниця – інфраструктурна компанія, і 75-80% її витрат є постійними. Ці витрати практично не залежать від обсягів перевезень і йдуть на утримання залізничної колії, станцій, обладнання, зарплату більшості персоналу тощо. Змінні витрати, тобто витрати які з’являються коли фактично перевозиться додатковий вантаж, в Укрзалізниці порівняно незначні. За такої умови збільшення обсягів перевезень дає суттєве підвищення доходів і відносно невелике збільшення витрат. Результатом стає зростання прибутку, а не поява збитків. Це економічна аксіома, і зворотні твердження від Укрзалізниці свідчать про кричущу некомпетентність.
Припустимо, що перевезення наприклад залізної та марганцевої руди повністю припиняються. Чи зросте в цьому випадку прибуток Укрзалізниці? Якраз навпаки, адже витрати на утримання інфраструктури нікуди не дінуться, а доходів від перевезень руди не буде взагалі. А це не менше чверті усіх доходів Укрзалізниці зараз. До речі, керівництву Укрзалізниці можливо доведеться переконатися в цьому на власному досвіді. У разі чергового підвищення залізничних тарифів є загроза припинення перевезень руди на певний час. Ціни на руду на світових ринках зараз низькі, а в українських виробників останнім часом різко зросла вартість електроенергії.
В реальності основні причини фінансових проблем Укрзалізниці зовсім інші. Перша – низькі ціни на залізничні пасажирські квитки. Відповідно, постійно мають місце збитки від пасажирських перевезень: мінус 15,7 млрд. грн. в 2023 році, очікувані мінус 20 млрд. грн. Друга причина – постійне зростання витрат. У першому півріччі 2023 року загальні витрати Укрзалізниці склали 40 млрд грн, а в першому півріччі 2024 року - вже під 50 млрд грн. Характерне збільшення інших операційніх витрат, які у першому півріччі 2024 року зросли більш ніж на 2.5 млрд грн. (або на 78%!) порівняно з першим півріччям 2023 року.
Варто звернути увагу ще на одне твердження Укрзалізниці, яке не відповідає дійсності. У згаданому прес-релізі також говориться: «Укрзалізниця виступає за зближення вартості перевезення вантажів різних тарифних класів. Немає жодного економічного обґрунтування існування великої різниці у вартості перевезення вантажів різних тарифних класів, адже інфраструктурна складова (витрати на обслуговування інфраструктури) для всіх вантажів однакові». Це зовсім не так. Візьмемо два вантажі, які найбільше любить порівнювати менеджмент Укрзалізниці – зерно та руду. Для перевезення руди по Україні і на експорт використовується десь 25 залізничних станцій та 3 тис. км магістральних залізничних шляхів. Для перевезення зерна – 15 тис. км залізничних шляхів (у 5 разів більше) та приблизно 500 залізничних станцій (у 20 разів більше!). Відповідно, і витрати на обслуговування інфраструктури для цих вантажів відрізнятимуться у рази.
Показово, що нинішній голова правління АТ «Укрзалізниця» Лященко Є.А. має профільну економічну освіту та багато років працював саме фінансовим директором на різних підприємствах. З його призначенням були сподівання на ретельний аналіз фінансового стану Укрзалізниці, зокрема запровадження коректного обліку собівартості по видах вантажів, постійне покращення операційної ефективності. Поки що цього не сталося. Натомість спостерігається небажання менеджменту Укрзалізниці контролювати та скорочувати витрати.
Ніхто не збирається применшувати внесок Укрзалізниці в успішне протистояння злочинному військовому вторгненню Росії в Україні. Чудово пам’ятаємо ефективні дії керівництва Укрзалізниці з швидкої перебудови діяльності компанії відповідно до умов і потреб воєнного стану з перших днів вторгнення. Тоді Укрзалізницю очолював нинішний міністр з питань стратегічних галузей промисловості України О.М. Камишін. Укрзалізниця продовжує відігравати украй важливу роль в обороні України.
Тяготи війни в Україні несуть усі. І тут кожному варто зосередитися на власній ефективності, а не намагатися вирішувати свої проблеми за рахунок інших. Решта економіки України не повинна платити за неконтрольоване зростання витрат Укрзалізниці. Кожне підвищення залізничних тарифів призводитиме до того, що частина підприємств просто закриється і вже не зможе відновити свою роботу після перемоги України. Це – незворотні втрати і для України, і для Укрзалізниці. Їх потрібно уникнути, і для цього є всі можливості.