Інтерфакс-Україна
13:09 28.08.2025

Автор МИХАЙЛО ЦИМБАЛЮК

Освіта під ніж економії

4 хв читати
Освіта під ніж економії

Михайло Цимбалюк, народний депутат України, ВО "Батьківщина", перший заступник голови Комітету з питань соціальної політики та захисту прав ветеранів

 

"Підвищення доступності та стійкості освіти в умовах кризи в Україні", - гарна ідея з гарною назвою програми LEARN.

Звучить ніби про підтримку дітей, вчителів і шкіл, про розвиток системи в часи війни та нестабільності. Але варто лише заглянути глибше у посібник, аби зрозуміти, що за цією красивою обкладинкою ховається зовсім інша мета.

Коли у грудні 2024 року Міністерство освіти та Світовий банк домовлялися про фінансування, мало хто звернув увагу на дрібні деталі. А саме на те, що гроші не дають просто так. Вони прив’язані до конкретних "цілей розвитку". І ці цілі звучать не як турбота про дітей, а як чіткий план оптимізації шкільної мережі, тобто закриття малокомплектних шкіл.

Все виглядає дуже просто: у 2024 році формула освітньої субвенції мала бути змінена так, щоб мінімальна кількість учнів у школі виросла на 50%. А це означає, що школи з кількістю дітей менше ніж 45 стають фінансово непотрібними. Держава виконає умову – отримає 25 мільйонів доларів. У 2025 році планка піднімається ще вище: мінімум 60 учнів. Це ще 25 мільйонів. Загалом – 50 мільйонів доларів кредитних коштів у обмін на фактичне знищення сотень сільських шкіл.

І тут найболючіше. Верховна Рада звернулась до Уряду з вимогою переглянути один пункт постанови по освітній субвенції і який стосується лише питання 60 учнів. Тобто до питання малокомплектних шкіл де менше 45 учнів не повертаються. Лише наразі хочуть зберегти від 45 до 60 учнів.  Парламент визнає, що школа – це не лише місце навчання, це ще й центр громади, це символ державності у найвіддаленішому селі. Але у той самий час Міністерство освіти підписує документ, де чорним по білому закладена умова: немає скорочень – немає грошей.

Виходить парадоксальна ситуація. З одного боку держава офіційно декларує, що школи треба берегти, бо саме вони тримають життя у громадах. З іншого боку – урядова команда бере позику, яка прямо вимагає цих шкіл позбавлятися.

Міністр освіти Оксен Лісовий і його міністерство подають це як "оптимізацію", як шлях до більш якісної освіти. Але правда в тому, що для маленького села школа – це останній бастіон. Закрили школу – і все, громада вмирає. Люди виїжджають, діти їздять за десятки кілометрів у сусідні райони, а село перетворюється на пустку. Чи можна назвати це "підвищенням доступності"? Чи, може, це навпаки – віддалення освіти від дітей? Звісно лишається варіант фінансування з бюджету громади, але реальність така, що у малих громадах грошей обмаль.

У новому складі Кабміну є обличчя, які не просто викликають запитання – вони руйнують самі основи української державності. Йдеться, зокрема, про міністра освіти. Адже саме освіта формує світогляд, і будь-які реваншистські або сумнівні підходи тут – це удар по майбутньому країни. Рівень ефективності будь-якого міністра освіти найкраще вимірюється не гучними стратегіями і не презентаціями, а звичайною цифрою в платіжці вчителя. І якщо сьогодні ця цифра залишається принизливо низькою, то всі розмови про "реформи" виглядають як порожні декларації.

Один мільярд гривень у межах цієї угоди вже використано. Залишок – ще мільярд, який залежить від того, наскільки швидко і жорстко міністерство буде скорочувати малокомплектні школи. Тобто Україна фактично підписалася під тим, що заради 2 мільярдів гривень позики ми віддамо на знищення сотні освітніх закладів. Попри гучні обіцянки про модернізацію та підтримку освіти, на практиці бачимо інше: кошти будуть витрачені, малокомплектні школи – ліквідовані, а борговий тягар залишиться на плечах прийдешніх поколінь, яким доведеться розраховуватися за чужі рішення.

Так, міжнародні інституції завжди прагнуть "ефективності". Але ж у нас війна. У нас не можна міряти освіту лише цифрами у таблицях. Школа з двадцятьма чи тридцятьма учнями – це не "неефективність", це гарантія того, що село житиме. Це місце, де діти отримують шанс залишитися в Україні, а не тікати з неї.

У підсумку маємо дуже просте питання. Що для нас важливіше: кредит Світового банку чи збереження українських шкіл і громад? Бо ціна питання чітко виписана в документі – 50 мільйонів доларів. Виходить, саме стільки оцінили майбутнє українського села.

 

 

ОСТАННЄ

ОЛЕКСАНДР ГАВВА

Як АТ "Оператор ринку" допомагає енергетикам зрозуміти логіку ринку електроенергії

ОЛЕКСАНДР КРАМАРЕНКО

Два інструменти фінансового суверенітету

ТАРАС ЛИЛИК

Як цифрові сервіси та конкуренція змінюють будівельну галузь

ВОЛОДИМИР ХАУСТОВ

Державна атестація української науки: що далі? Огляд та оцінка

ЛЮДМИЛА КРІПКА

Основні тези з аналізу Experts Club про ринок цементу України в останні роки

ІРИНА ЖДАНОВА

Мотивувати до вступу на інженерні спеціальності школа може, якщо?..

ВОЛОДИМИР КРЕЙДЕНКО

Шолом, що рятує життя і гроші: чому Україні потрібен новий стандарт безпеки для мотоциклістів

ОЛЕКСІЙ ШЕВЧУК

Адвокат ≠ клієнт. Чому закон про заборону ототожнення — це захист правосуддя, а не удар по свободі слова

ОЛЕГ ВИШНЯКОВ

Рош га-Шана в Умані: молитви про життя і мільйони для міста

ЮРІЙ ЩУКЛІН

Чек - лише в обмін на чек-лист: що Єврокомісія має ставити умовою допомоги "Укрзалізниці"

РЕКЛАМА
РЕКЛАМА

UKR.NET- новини з усієї України

РЕКЛАМА