10:45 19.03.2024

Автор МИХАЙЛО ЦИМБАЛЮК

Приватизація протезних заводів в Україні – загроза руйнування стратегічно важливої сфери чи нові підходи

4 хв читати
Приватизація протезних заводів в Україні – загроза руйнування стратегічно важливої сфери чи нові підходи

Михайло Цимбалюк, народний депутат України, ВО "Батьківщина", перший заступник голови Комітету з питань соціальної політики та захисту прав ветеранів

 

В Україні понад 630 тисяч осіб з інвалідністю потребують забезпечення засобами реабілітації. Від початку бойових дій у 2014 році на сході України та в умовах широкомасштабної російської агресії, українці щодня як цивільні, так і військові, зазнають мінно-вибухових травм та важких поранень, які уже призвели до каліцтва та ампутації кінцівок у понад 20 тисяч осіб, і з кожним днем їхня кількість, на превеликий жаль, зростає, що потребує невідкладної активізації державної політики у цій галузі.

І таки варто визнати, що упродовж останніх років увага держави до сфери протезування дещо посилилась. Проте наразі вона не відповідає потребам громадян як за потужностями підприємств, технологіями протезування, так і якістю надання послуг особам з інвалідністю.

Україна щорічно збільшує бюджетні витрати на виготовлення протезів.  У Державному бюджеті України 2024 року закладено понад 4,5 мільярди гривень на забезпечення громадян допоміжними засобами реабілітації. Це майже вдвічі більше, ніж торік. І тут надзвичайно важливо, що таким чином виконано доручення Президента України Володимира Зеленського щодо подальшого розвитку та вдосконалення галузі протезування саме в нашій країні. Тобто ми маємо непогану тенденцію, проте зараз вона опинилася під серйозною загрозою.

Одночасно відбувається масштабна приватизація державних протезних заводів. Напередодні продали «приватникам» Київський протезний завод з вимогою не змінювати профіль підприємства впродовж 10 років.  Цей продаж може бути лише одним з кроків на шляху масштабного перетворення протезної галузі України. Фахівці стверджують, що всі державні підприємства цього сектору вже невдовзі отримають приватних власників. Навіть ті, які успішно працюють.

І, безумовно, у мирний час, коли кількість людей, які потребують протезування не зростає настільки стрімко і непрогнозовано, така тенденція не несла б зі собою наскільки великих прихованих небезпек, як це є зараз. Адже приватизація протезних заводів має цілу низку ризиків, недопустимих у часі жорстокої війни. Так, засобами приватизації держава фактично позбавляє себе контролю над темпами і динамікою виготовлення протезів, неспроможна буде впливати на цінові коливання, нездатна буде повноцінно покращувати якість такої необхідної у наш час сфери.

Як вже йшлося, впродовж останніх років увага держави до сфери протезування дещо посилилась. Але наразі ми все одно бачимо, що сфера розвинута ще недостатньо і не готова до того, аби відпустити її у вільне, так зване ринкове, плавання. Особливо таке вільне плавання є недопустимим, зважаючи на чутливість питання. Хоча споживачі засобів реабілітації вже мають змогу самостійно обирати відповідне підприємство, у тому числі приватної форми власності, яке здійснює протезування, кількість нарікань на бюрократію, неякісне протезування та неврахування побажань щодо забезпечення безбар’єрності збільшилась. До проблемності також додається застаріле матеріально-технічне оснащення підприємств з виготовлення засобів реабілітації.

Усі ці чинники разом із неналежним державним регулюванням суттєво впливають на повноту і своєчасність відновлення осіб з обмеженими можливостями та їхню інтеграцію у суспільство.

Тому виникають серйозні побоювання щодо того чи приватизація підприємств замість того, аби динамізувати галузь, не загальмує її назавжди, позбавивши державу можливості впливу. Врешті ми вже маємо негативні тенденції приватного господарювання – коли на території протезних заводів починають зводити торгівельні майданчики…  

До низки проблем цієї сфери додається також те, що кількість лікарів-протезистів та реабілітологів зараз дуже обмежена. До прикладу, Національний університет «Львівська політехніка» розпочала підготовку фахівців цієї галузі і тут синергія державних підприємств і державного університету була б дуже навіть доречною, але натомість ми стаємо свідками тенденції не до синхронізації роботи заради досягнення результату, а навпаки – до фрагментації вкрай важливої сфери. До речі, про проблеми у державній політиці протезної галузі стверджує і аудит Рахункової палати України, який напередодні заслухали під час засідання Комітету ВРУ з питань соціальної політики та захисту прав ветеранів.

Те ж саме стосується і львівського реабілітаційного центру для військових «Незламні», який в комплексі з Львівським протезним заводом міг би творити дива, якби держава справно виконувала регуляторну й управлінську функції.

Зараз у Кабміні тривають дискусії навколо передачі місцевого протезного заводу у власність львівської громади. А водночас у місті завершують роботи навколо будівництва протезної майстерні, яку зводять за гроші містян та за підтримки уряду Німеччини. Там планується запустити повний цикл  – від підбору до пристосування протезів. Будівля розрахована на 40 робочих місць і щорічно в майстерні вироблятиметься близько 1000 протезів. І це чудовий приклад реалізації надзвичайно необхідної справи за гроші іноземних інвесторів.

Але водночас загалом по Україні один за одним зникають державні протезні заводи. І надзвичайно важко повірити в те, що держава, яка створює ракети не може навести лад у галузі протезування. Скоріше закрадаються підозри, що є люди в Уряді, які не хочуть наводити порядок у цій сфері, адже набагато простіше розводити руками і показувати у сторону приватників, уповаючи на неможливість впливу, аніж господарювати. А ще закуповувати протези закордоном через посередників. Можливо, було б доцільно ті кошти, які йдуть на посередницькі послуги з кишені платників податків скерувати на розвиток української галузі і створювати спільні підприємства з лідерами цього процесу у світі. І це лише одна із можливих причин, чому відбувається приватизація державних протезних заводів… про інші причини без доказів говорити не личить...

 

РЕКЛАМА

ОСТАННЄ

ТАРАС ЄЛЕИКО

Що таке державна програма Доступний Факторинг

ЕДУАРД МКРТЧАН

"План-Б". як уникнути блокади фермерів ЄС

НАТАЛІЯ АЛЮШИНА

Із "хати скраю" мають вирости українські "зуби дракона"

СЕРГІЙ ТАБАКОВ

Два роки трансформації: як Україна реформує сферу довкілля всупереч викликам війни

ВІКТОРІЯ ЛІТВІНОВА

Спеціалізація на захисті природних ресурсів: чому це важливо?

ВАЛЕНТИН НАЛИВАЙЧЕНКО

Послання Чорнобиля людству: ціна правди і нехтування ядерними загрозами

ОЛЕКСАНДР КРАМАРЕНКО

Коли воно знадобилось

ОЛЕКСІЙ МОВЧАН

Чому скасування мораторію на продаж майна держпідприємств — це ще один крок на шляху до європейських стандартів бізнесу

ВІКТОР ЛЯХ

Допомога Україні на $60 мільярдів, батько Майка Джонсона та українські пожежники-рятувальники: що тут спільного?

ВОЛОДИМИР БОРЕЙКО

Держлісагентство проти Червоної книги

РЕКЛАМА
РЕКЛАМА
РЕКЛАМА
РЕКЛАМА

UKR.NET- новости со всей Украины

РЕКЛАМА