19:38 15.07.2020

Автор НАТАЛІЯ ШМИГЕЛЬСЬКА

Яких змін та інновацій потребує бізнес в Україні

6 хв читати
Яких змін та інновацій потребує бізнес в Україні

Наталія Шмигельська, засновниця холдингу "Асторг", компанії "Укрптахосервіс" і ТМ "Готово"

 

 

Бути підприємцем – це завжди виклик і ризик для практичного авантюриста. Бути підприємцем в Україні –  це ризик, кратно помножений на відсутність підтримуючих механізмів та попутних програм з боку держави. Головні «головні болі» підприємців так чи інакше лежать в площині наступних п'яти аспектів.

1. Зупинка імпорту на користь свого виробництва.

Будь-яка розвинена країна прагне захищати свого виробника, дозволяючи імпорт тільки тих товарів, дефіцит яких відчувається на внутрішньому ринку. В Європі існують спеціальні квоти, мета яких не «гасити» свого виробника. У нашій країні з цим поки не все так цивілізовано. Як приклад, ситуація з молочною продукцією, яка ввозиться з Польщі, де цей бізнес існує на дотаціях. Близько 25-30% ресурсів на розвиток бізнесу в сегменті молочних продуктів дотує польська держава. Ясна річ, що наші підприємці не можуть з ними конкурувати через відсутність таких дотацій. Конкуренція, яка виникає через імпорт, ще й ускладнює непросту ситуацію.

2. Допомога держави у програмах з розвитку галузі.

Відповідно, нам потрібна підтримка держави у вигляді безвідсоткового кредитування, як це робиться в інших країнах. Звичайно, різні дотаційні програми не будуть працювати при корупційному уряді, тому що бізнес від цього не виграє – відбудеться просто формальний розпил коштів. Важливий спосіб дотацій, форма і якість контролю за ними.

Один з хороших способів – виділяти гроші через банківську систему або інвест. компанії ... Якщо такі програми будуть працювати в різних бізнес-галузях, то це безумовно підтримає підприємців і економіку країни в цілому. Сьогодні можна легко проаналізувати, як простимулювали економіку розвинених країн дешеві програми кредитування підприємців (до 3% річних) та податкові канікули.

3. Вихід на експортні ринки: увімкнути зелене світло.

Імпорт у нас зашкалює, а ось експорт переважно становить агропромислова продукція. Найчастіше продукт виїжджає з нашої країни у вигляді сировини і повертається у вигляді продукції з доданою вартістю, на чому заробляють інші країни. У наших підприємців поки не вистачає бізнес-культури, освіти та розуміння для того, щоб вдало створити продукт з доданою вартістю та експортувати його. Коли наші бізнесмени добре відчують глобальні можливості і навчаться працювати на інші ринки, то це істотно змінить економічну ситуацію (збільшення в бюджеті суми від оподаткування, кількості робочих місць і т.д.). Для успішного виходу на експортні ринки важлива також підтримка підприємців з боку держави у вигляді конференцій, програм і т.д., а саме: чіткі кроки і прозорі алгоритми для бізнесу, орієнтованого на експорт.

4. Оподаткування: великий податок, який складно платити, коли інші не платять.

Навряд чи влада порадує підприємців найближчим часом зниженням податків, тому що, з огляду на нашу ментальну культуру в цьому питанні, складно спрогнозувати: будуть платити більше меншу суму або все-таки буде діра в бюджеті, тому що платників податків не додасться. Не варто забувати, що в США і Європі несплата податків – це історично вироблене токсичне сприйняття в суспільстві. У нас немає такого ставлення. Проте я вірю в перехідні моделі і моніторинг, і думаю, що перегляд системи оподаткування (спрощення податкових процедур і зниження рівня податків для малого і середнього бізнесу) є неминучим питанням часу для нашої країни.

Важливість цього кроку легко ілюструє звичайний приклад з соняшниковою олією, яка, наприклад, в США на полиці коштує 6 доларів, а купують у нас за ціною 1 долар за літр. Ціна американської передбачає маржу в 6 разів більшу, на якій можуть заробити всі учасники ланцюжка «виробництво-продаж», і виплатити при цьому безкровно податки.

У нашій країні я не можу з такою ж метою поставити націнку навіть в 50% відсотків, тому що конкуренція не дозволяє. У той же час я повинна в існуючих рамках націнки виплатити не тільки податки, а й оплатити роботу співробітників, логістику, маркетинг і т.д. Грубо кажучи, націнка у нас не дозволяє повноцінно розвиватися і масштабувати вільно бізнес, як наприклад, в США, де маржа дозволяє спокійно ставитися до податків. А з маржі в 25% випливає наступне. Підприємцям-початківцям неможливо вижити з такою націнкою. Вони повинні стати дотаційними підприємствами, тому що є витрати, які себе не окупають першими продажами з такою маленькою маржею. І при цьому відразу ж відчувається тиск податкової служби.

5. Корупція: податкова тисне на бізнес.

У нашого підприємця повинен бути сильний імунітет до бізнесу, щоб витримати всі перевірки і зберегти бажання далі працювати законно, якщо воно спочатку є. На це витрачається багато ресурсу у будь-якого бізнесмена. У США бізнесмени не проходять таких додаткових перевірок, крім нечастих уточнюючих запитань після подачі декларації. Підприємець в США не знайомиться за всю свою діяльність з податковим інспектором, якщо він не робить грубих порушень. У нашій країні бізнесмен пильніше наймає бухгалтерів і фінансистів, ніж менеджерів, тому що ми частіше захищаємося, аніж розвиваємося.

В цілому, боротьба з корупцією буде мати сенс, якщо люди, які працюють в державних службах боятимуться втратити не свободу, а своє робоче місце, коли зарплата буде відповідати реальному прожитковому мінімуму і стояти в одній площині з бізнес-доходами. В іншому випадку людина виживає і готова піти на крайні заходи під девізом «пронесе». Це замкнуте коло, вихід з якого step by step, в обхід будь-якого тиску на бізнес.

Інновації: не боятися помилитися

Українські підприємці, на подив, впевнено і досить швидко впроваджують багато прогресивних технологій в свій бізнес. Каси самообслуговування, торгові зали без продавців стали вже буденною справою для українських споживачів. Впевнена, на черзі масове впровадження retail beacons – бездротових пристроїв, які ідентифікують ID смартфона, отримуючи такі чином багато даних про вподобання та смаки його власника. Це дозволить рітейлерам пропонувати максимально персоналізований рекламний контент, враховуючи запити потенційного покупця, хронологічні події його життя і поточне місцезнаходження. Образно кажучи, якщо споживач буде проходити повз ювелірного магазину, то смартфон повідомить йому, що рітейлер пропонує знижки на прикраси, що якраз напередодні дня народження дружини.

Для наших українських реалій поки ще дивним здаються роботи-консультанти, але власники великих торговельних площ цілком можливо вже пильно придивляються до таких помічників, розуміючи всі переваги такого невтомного працівника, якого легко запрограмувати на прості дії-допомогу для покупців.

Впровадження інноваційних технологій – це суттєвий крок у майбутнє, який дозволяє випередити конкурентів і отримати більше лояльності від споживачів. Мета будь-якої інновації – зламати домінуючу галузеву логіку таким чином, щоб клієнт отримав ще більше цінності, а компанія конкурентну перевагу і більше прибутку. Однак наші підприємці часто самі конкурують з інноваціями, не наважуючись застосовувати базові принципи інноваційного бізнес-моделювання:

• ігнорувати статус-кво (домінуючу галузеву логіку);

• перестати озиратися на конкурентів;

• генерувати якомога більше ідей;

• дозволити собі помилятися.

Я раджу не боятися новаторських рішень і своїх найсміливіших ідей. Можливо, саме ці кроки стануть ключовими для успіху у вашому бізнесі.

На закінчення хочу відзначити, що економіка країни буде рости тільки тоді, коли держава зрозуміє, як важливо думати про бізнес і плекати його своєю підтримкою і допомогою, прислухаючись до потреб підприємців, головних платників податків. Тільки так наша країна створить всі умови для того, щоб розвиватися і стати прикладом економічного зростання для всього світу.

Загрузка...
Завантаження...
РЕКЛАМА

ОСТАННЄ

ЮЛІЯ СВИРИДЕНКО

Від радянської спадщини до сучасних стандартів

РОМАН КОБЕЦЬ

Концепція ділової мети: новий старий "must have" для бізнесу

ІГОР СМЕШКО

Віденська кава виявилася занадто гарячою і для Росії, і для США

МИКОЛА СИНИЦЯ

Прозорий конкурс з відбору давальця забезпечить безперебійну роботу Одеського припортового заводу

ЮРІЙ ДРАГАНЧУК

Статус авторизованого економічного оператора як маркер інвестиційного зростання України

ОЛЕКСАНДР СКІЧКО

Деградація Укрзалізниці або Чому державною компанією не мають керувати фінансисти

ОЛЕКСАНДР КАВА

Уряд має розвивати швидкісне залізничне сполучення

ВОЛОДИМИР ПИЛИПЕНКО

Законопроект про народовладдя: Венеційська комісія натякнула, що не потрібно поспішати

АРТЕМ КОХАНЕВИЧ

Скасування КСЗІ ― прорив чи піррова перемога?

СЕРГІЙ БИКОВ

Домовленість в ТКГ як перший крок до контролю над кордоном

РЕКЛАМА
РЕКЛАМА
РЕКЛАМА
Завантаження...
РЕКЛАМА

UKR.NET- новости со всей Украины

РЕКЛАМА