10:57 11.11.2020

Автор ОЛЕКСАНДР ВАТАЖИШИН

Викривлена реальність: яке пальне дійсно повинна підтримувати Україна

5 хв читати
Викривлена реальність: яке пальне дійсно повинна підтримувати Україна

Олександр Ватажишин, директор ДП "Укравтогаз", дивізіон "Нафтогаз Нафта"

 

Баланс автомобільних палив будь-якої країни - питання стратегічне. Він безпосередньо впливає на енергетичну, екологічну та економічну безпеку будь-якої держави і Україна не виняток. Сьогодні в країні обговорюють перспективи паливної корзини у трикутнику бензин – скраплений газ (LPG) - дизельне паливо. Йдеться про ставки податків (акцизів), корекція яких повинна в майбутньому змінити співвідношення цих палив. У цій дискусії мене дивує кілька моментів.

Перш за все, це спекуляції на понятті газомоторне паливо, яке підтримується і розвивається в Європі. Постачальники скрапленого газу і їхні лобісти наділяють LPG мало не казковими і фантастичними властивостями. Чотирикратний розрив в акцизах на пропан-бутан і бензин (52 євро і 213,5 євро за 1000 л відповідно) вони пояснюють підвищеною екологічністю і, знову ж таки, європейською практикою. Як мінімум, це перебільшення, а як максимум, неправда. Подивімося, що відбувається насправді.

У жодній довгостроковій стратегії Євросоюзу, а також в таких документах як Паризька кліматична угода і Green Deal, зобов'язання за якими взяла на себе і Україна, розвитку застосування такого продукту нафтопереробки як пропан-бутан (LPG) просто немає. Під газомоторним паливом в Європі сьогодні мають на увазі виключно CNG і LNG - стиснений та зріджений природний газ, також біометан.

При оновленні автопарків в ЄС, діє чітка сегментація транспортних засобів за видами палива:

Автобуси - CNG, LNG, біометан, електроенергія, біодизель;

Малотоннажні вантажівки - CNG, біометан, біодизель;

Великотоннажні вантажівки - CNG, LNG, біометан, біодизель;

Легкові автомобілі - CNG, біометан, електроенергія, водень;

Залізничний транспорт - LNG, електроенергія, водень;

Морський і річковий транспорт - LNG.

Ви бачите LPG у цьому списку? Я теж ні.

Остання згадка про LPG є у директиві 2014/94 Європейського Парламенту та Ради ЄС від 22 жовтня 2014 року, яка передбачає розгортання інфраструктури для альтернативних видів палива в країнах Європейського Сюзу. В рамках її виконання в 2014-2019 рр. було побудовано 425 CNG-станцій і 274 LNG-станції, проекти реалізовані компаніями Shell, Gasum, Ham, PGNIC та іншими. Всього в країнах ЄС вже працює понад 4500 біометанових та CNG-, LNG-станцій, і ця кількість постійно збільшується. Інвестиції становлять мільярди євро.

Я не чув, щоб щось подібне відбувалось у сфері розвитку інфраструктури LPG.

Найбільші проекти з розвитку системи реалізації CNG і LNG у Європі

Проект

Країни

Кількість заправних станцій, шт.

The Causeway Study-Impact of CNG on the Irish Gas Network

Ірландія

17

Fuel CNG

Словаччина

14

CNG Romania

Румунія

9

LNG for Trucks

Франція, Німеччина, Бельгія

14

Bio LNG Euro Net

Франція, Бельгія, Нідерланди, Німеччина, Іспанія

39

Більш ніж наочно демонструє пріоритети автопром. Scania, Volvo, IVECO, Audi, MAN, Solbus, Daimler Trucks, Skoda, Merсedes, Volkswagen, Opel, Ford, Fiat, Renault, Seat, Solaris та багато інших протягом багатьох років займаються серійним випуском автомобілів на CNG, LNG, біометані і активно оновлюють автопарки країн ЄС.

Що ж з LPG? Кілька легкових моделей з ГБО пропонує Fiat і Hyundai. Судячи з розміщення інформації про ці моделі в надрах веб-сайтів з продажу автомобілів, вони користуються не надто великою популярністю.

Дійсно, акцизи на скраплений автогаз в Європі в основному дуже низькі, набагато нижчі, аніж на бензин. Але споживання цього ресурсу у порівнянні з іншими мінімальне, правду кажучи, на нього ніхто не звертає уваги. У Бельгії – нульовий акциз на LPG, але його споживання таке ж – практично нульове. Це абсолютно інша ситуація, ніж в Україні, де скраплений газ займає близько 25% корзини моторних палив. Такий обсяг диктує зовсім інше ставлення до оподаткування цього підакцизного товару.

Головною перешкодою на шляху справжнього газомоторного палива в європейському розумінні є висока ціна на автомобілі, що використовують CNG, LNG і біометан – вона на 20-40% вища за ціну «бензинових» або «дизельних» однокласників. Однак у країнах ЄС створюються різноманітні преференції на законодавчому рівні – податкові пільги, компенсації вартості авто, безкоштовні паркінги та ін. Наприклад, в Італії покупець отримує компенсацію 20000 євро при купівлі вантажівки на LNG або 10000 євро – на CNG, платить втричі менший транспортний податок, а обслуговування газобалонного обладнання проводиться за рахунок спеціального Державного фонду; заборонено будівництво автозаправних станцій без блоку заправки машин на CNG; заборонена експлуатація дизельних автомобілів в межах населених пунктів та природоохоронних зон.

Німеччина компенсує частину витрат і надає пільгові кредити на переобладнання автомобіля на CNG; застосовується 15% пільга на страхування; транспорт звільняється від оподаткування на 1-2 роки.

У Нідерландах «метановий» транспорт отримує право безкоштовного паркування на стоянках аеропортів і торгових центрів.

У Франції муніципальні автобуси і сміттєзбиральні автомобілі можуть бути тільки на CNG; до транспорту на метані не застосовується тимчасове обмеження (день, час доби, пора року) для руху по місту.

Як бачимо, українські реалії в цьому питанні докорінно відрізняються від європейських. Поки ми сперечаємося щодо скрапленого газу і дизпалива, який у величезних кількостях змушені імпортувати з Росії, в Європі від цих продуктів просто відмовляються, переходячи на природний газ, біометан, електрику та активно думають про водень. Для нас це теж актуально: якщо імпорт пропан-бутану і дизпалива досягає 80%, то природного газу - 30%. Та головне – у нас є перспектива збільшення внутрішнього видобутку газу. До того ж Україна володіє потужною газовою інфраструктурою, у нас все готово.

 

Завантаження...
РЕКЛАМА
РЕКЛАМА
РЕКЛАМА
РЕКЛАМА
Завантаження...
РЕКЛАМА

UKR.NET- новости со всей Украины

РЕКЛАМА