13:31 22.01.2021

Автор ОЛЕКСАНДР ВАТАЖИШИН

Як Україна купувала CNG у 2020 році

5 хв читати
Як Україна купувала CNG у 2020 році

Олександр Ватажишин, директор ДП "Укравтогаз", дивізіон "Нафтогаз Нафта"

 

         2020 рік приніс багато випробувань для кожного з нас. Ми пристосувалися до нових умов життя та правил світової пандемії, а бізнес, не лише зумів адаптуватися, але й навчився функціонувати в умовах обмежень. І хоча досягнення, здобуті протягом 2020 року варті докладених зусиль, реалії 2020 року значно вплинули на обсяги реалізації стисненого природного газу в Україні та CNG сферу загалом.

         Говорячи про ситуацію на ринку, можемо провести паралелі з ринком традиційних автомобільних палив, де протягом року спостерігалося зменшення обсягів реалізації. За інформацією Консалтингової групи А-95, падіння ринку дизельного пального у період активного карантину сягнуло 40%-50% у квітні.

Ринок CNG теж піддався впливу карантину. Наприклад, у 2019 році середньомісячний обсяг ринку CNG в Україні становив майже 15 млн м куб., а після введення карантину у 2020 році – близько 12 млн м куб. За інформацією "Укравтогазу", минулого року продажі CNG у мережі зменшилися на 7,1% у порівнянні з 2019, а в період активного карантину, до прикладу, у квітні, зменшення реалізації сягало 41% порівняно з аналогічним періодом 2019 року. Ми виділяємо декілька причин такого зниження.

         Першою і найвагомішою причиною падіння обсягів реалізації CNG у 2020 році є введення карантинних обмежень в умовах світової пандемії. За інформацією Держстату України, лише за 10 місяців попереднього року транспортні компанії України перевезли 2,13 млн пасажирів, це на 39,8% менше, ніж за аналогічний період 2019 року. Загальний пасажиропотік транспортних підприємств України у січні-жовтні 2020 року зменшився ще більше – на 55,9% у порівнянні з 2019 роком. Дещо менше, однак постраждала і сфера логістичних перевезень. У січні-листопаді 2020 року обсяги перевезень вантажів автомобільним транспортом скоротилася на 21,6% у порівнянні з 2019 роком. Оскільки основним споживачем CNG палива в Україні є компанії-перевізники товарів та місцевий муніципальний транспорт – закономірність падіння обсягів продажів CNG очевидна.

         Середній вік автомобільного транспорту України становить більше 22 років. Наприклад, за інформацією Міністерства інфраструктури України середній вік автобусів малого класу (маршрутки) сьогодні сягає 8-10 років, а великогабаритних автобусів – 15-18 та більше. Транспорт, переобладнаний на CNG ще за радянських часів, продовжує "старіти" та зникати з доріг України, а частина водіїв шукають альтернативу в дешевшому вживаному дизельному транспорті з Європи. І хоч темпи появи в Україні нового транспорту на CNG збільшуються щороку, але ще не досягли показників рівня Європейського Союзу. Це друга вагома причина зниження обсягів реалізації CNG в Україні.

Ще однією важливою причиною, чому темпи розвитку CNG ринку в Україні не такі швидкі як у західних країнах, є значна інертність держави стосовно законодавчого стимулювання використання CNG як альтернативного та екологічно чистого виду пального. Україна продовжує ігнорувати важливість введення преференцій для власників приватного та комерційного транспорту на екологічному CNG. Саме в цьому ми кардинально відрізняємося від колег з Європи, які активно долучаються до ініціатив з декарбонізації економіки.

Наприклад, у 2019 році Європа обрала стратегічний курс, задекларований у "Зеленій Угоді"  –  досягнути нульових викидів до 2050 року. Також винесено законопроект "Кліматичного закону" щодо скорочення парникових викидів на 55% до 2030 року. Введено у дію Директиву 2019/1161 стосовно просування екологічно чистих та енергоефективних транспортних засобів, яка передбачає для виробників та замовників транспорту врахування енергетичних та екологічних наслідків при купівлі певних видів автомобілів. Метою Директиви є стимулювання ринку чистих транспортних засобів та покращення внеску транспортного сектору у навколишнє середовище і кліматичну політику Європейського Союзу. Окрім цього, ухвалено нову Директиву про чисті автомобілі з новими стандартами вуглецевих викидів та Директиву 2014/94/ЕU щодо сприяння розбудові інфраструктури для заправки транспорту на альтернативних видах пального (водень, CNG, LNG, біопаливо, електроенергія, LPG).

Однак деякі позитивні кроки простежуються і в Україні, яка також доєдналася до  програми "Зелена Угода" зі зменшення викидів CO2, стратегії з низьковуглецевого розвитку до 2050 року в рамках Паризької угоди та сформувала власну Енергетичну стратегію до 2035 року, що включатиме стимулювання збільшення використання екологічних видів моторного палива.  

При цьому варто зазначити, що зростання загальної популярності CNG транспорту в Україні серед транспортних компаній (як пасажирських, так і вантажних) має стійку позитивну тенденцію. У 2020 році українські підприємці придбали більше 200 одиниць транспорту зі встановленою заводською системо ГБО на CNG. Найпопулярнішими стали пасажирські автобуси бренду MAN, кількість яких в Україні минулого року зросла на 133 одиниці. Поповнився ринок й автобусами Mercedes Benz (38 шт.), Solaris (18 шт.), Scania (5 шт.), Volvo (4 шт.), тягачами Scania та Iveco. У 2021 році також заплановано поставки автобусів на екологічному CNG у низку міст України: Луцьк, Львів, Дніпро, Вінниця, Запоріжжя, Київ, а також для внутрішніх корпоративних перевезень Оператора ГТС України.

Зважаючи на європейські тенденції та інтерес українських перевізників до транспорту на CNG мережі газонаповнювальних станцій (АГНКС) запроваджують додаткові знижки на CNG паливо для стимулювання продаж та полегшення фінансового навантаження на підприємства клієнтів. Наприклад, у жовтні 2020 року мережа АГНКС "Укравтогаз" запровадила програму компенсації витрат на придбання нового та вживаного транспорту на природному газі метані CNG Forward. Програма передбачає довгострокову фіксовану знижку на CNG пальне та щомісячну компенсацію залежно від кількості спожитого пального. У такий спосіб учасники програми можуть повернути частину коштів, витрачених на придбання транспорту на CNG. До прикладу, залежно від категорії транспортного засобу, за 5 років участі в програмі власник нового автомобіля зможе повернути до 48% його вартості, а власник вживаного – 62% і більше.

Сподіваємося, у 2021 році ситуація на ринку CNG України покращуватиметься, а розвитку CNG сфери сприятиме і поява нового транспорту на стисненому природному газі, і мотиваційні заходи з боку держави.

РЕКЛАМА

ОСТАННЄ

ІРИНА МУДРА

Наполегливість дає результат: рішення про конфіскацію активів рф наближається

АНТОН БОЛДИРЄВ

Інструменти для інвестування: Світові тренди та вибір українців

АНДРІЙ СТАСЕВСЬКИЙ

Моторні біопалива: чи здатна Україна до промислово-аграрного прориву

КОСТЯНТИН БОНДАРЄВ

Вибори до Європарламенту: збільшення ваги євроскептиків, але не критично

ЛЮДМИЛА КРІПКА

Якісний цемент для відбудови України

СЕРГІЙ СИЛІН

Мікрогенерація - шлях до автономності родин. Наявні можливості в Україні - до 10 ГВт на місяць

БОГДАН ДОВЖЕНКО ГРИГОРІЙ КУКУРУЗА

Чорна труба на 100 мільярдів за рік

ІРИНА ОЗИМОК

Як містам не програти боротьбу за молодь

ОЛЬГА ОНІЩУК

Які методи майнової агресії використовує росія для захоплення власності українців на ТОТ?

ДАНИЛО ГЕТМАНЦЕВ

Півроку керованого гнучкого курсу  - перші підсумки

РЕКЛАМА
РЕКЛАМА
РЕКЛАМА
РЕКЛАМА

UKR.NET- новости со всей Украины

РЕКЛАМА