15:25 11.08.2021

Автор ОЛЕНА ОБУХІВСЬКА

Як виглядає вразливість до невизначеності та що змінилось у PEST аналізі бізнес-середовища

3 хв читати
Як виглядає вразливість до невизначеності та що змінилось у PEST аналізі бізнес-середовища

Олена Обухівська, Директор із комунікацій Arricano

 

Якими би точними не були excel таблиці, змінних у бізнесі завжди більше, ніж констант. Навіть в описі досягнень минулих періодів є частина невизначених факторів, що саме посприяло чи протидіяло досягненню поставлених цілей. І де більше можливостей чи перепон – усередині бізнесу чи зовні на ринку. Тобто у кожному успіху чи невдачі захована незрозуміла таємниця, містика перемоги чи фатальність втрат. Одним із зручних інструментів визначення факторів ринкового ринку є PEST аналіз. Абревіатура розшифровується таким чином:

P (political) – політичне оточення бізнесу та наскільки держава втручається чи підтримує галузь  

E (economic) – економічний стан, перспективи розвитку, ринок і конкуренти, податки та ВВП тощо

S (social) – соціально-культурні фактори, такі як демографія, звичаї та цінності, рівень та стиль життя, роль освіти й культури в суспільстві

T (technological) – нові технології, відкриття, патенти, гаджеталізація та діджиталізація

Кожен із цих факторів рівноцінно вагомий і якщо коректно проаналізувати, то можна передбачити появу нових або занепад існуючих галузей, продуктів та сервісів. Наприклад, із появою факсу на ринку знизилась потреба в поштових марках та конвертах. Тобто технології витіснили послугу масової передачі інформації через пошту. Але в той же час змінився статус «листа в конверті». Однією із найвпливовіших прерогатив використання класичних листів із марками стали дипломатичний корпус та посольства, де лист набув нової значимості та цінності. Та й у більш світському житті отримання листа, який написано від руки власним почерком, стає більш емоційним, персоналізованим та навіть ексклюзивним. Тобто нова технологія передачі інформації спростила та пришвидшила процеси, а за первинним продуктом зберігся статус елітності.

І таких прикладів безліч, із останніх очікуваних змін – це зростання онлайн-торгівлі за рахунок офлайну. Особливо в період пандемії та локдауну, коли доступ у торгові центри булло обмежено, чимало експертів упевнено прогнозували перемогу інтернет-замовлень. Але в реальності перемогла потреба реальних відчуттів під час шопінгу.  Клік не замінив дзеркало в примірочній, а спрацював відкладений попит та бажання споживацької соціалізації, емоційного наповнення, зняття стресу під час покупок та отримання нового досвіду. Це доведено і збільшенням середнього чеку в магазинах категорії Fashion, і динамікою трафіку в ТРЦ, і появою в Україні нових операторів, і постійним оновленням тенант-міксу.  

Однак локдаун додав на ринок інший важливий фактор – це пряма залежність бізнесу, особливо в сфері ритейлу, від державних рішень. І тепер Р із PEST аналізу відіграє вирішальну роль, де саме поставити кому у фразі «працювати не можна закривати».  

2020 та 2021 продемонстрували, що кома після слів «не можна» ставиться дуже швидко, без підготовки та напрацювань, без офіційних постанов та розпоряджень влади, а інколи просто анонсом-цитатою про локдаун під час відеозвернення.

Прогнозуючи можливі сценарії розвитку подій восени, вже літом багато ТРЦ взяли на себе соціальні зобов’язання посприяти вакцинації населення країни, тому встановили спеціальні пункти, де працюють медики, ввели додаткові заходи безпеки на просторі ТРЦ та соціальну модерацію, щоб дотримуватись дистанції між відвідувачами, а також ретельно контролюють респіраторний етикет.

Адже ніхто не прагне знову бути «закритим» згідно з рішенням органів влади. Тим більше, що у бізнесу набагато більше зобов’язань перед працівниками, партнерами та клієнтами, ніж у держави перед бізнесом. 

У  зв’язку з цим змістились фактори впливу на бізнес: із технологічних на внутрішньополітичні, з прогресивних на вразливі, з росту на альтернативний сценарій при закритті. Така ситуація порушує сприйняття ринкових моделей планування та прогнозування. Відтак, невизначеність змушує багатьох підприємців запустити режим очікування, щоби швидко «виключити». 

 

РЕКЛАМА

ОСТАННЄ

ІРИНА МУДРА

Наполегливість дає результат: рішення про конфіскацію активів рф наближається

АНТОН БОЛДИРЄВ

Інструменти для інвестування: Світові тренди та вибір українців

АНДРІЙ СТАСЕВСЬКИЙ

Моторні біопалива: чи здатна Україна до промислово-аграрного прориву

КОСТЯНТИН БОНДАРЄВ

Вибори до Європарламенту: збільшення ваги євроскептиків, але не критично

ЛЮДМИЛА КРІПКА

Якісний цемент для відбудови України

СЕРГІЙ СИЛІН

Мікрогенерація - шлях до автономності родин. Наявні можливості в Україні - до 10 ГВт на місяць

БОГДАН ДОВЖЕНКО ГРИГОРІЙ КУКУРУЗА

Чорна труба на 100 мільярдів за рік

ІРИНА ОЗИМОК

Як містам не програти боротьбу за молодь

ОЛЬГА ОНІЩУК

Які методи майнової агресії використовує росія для захоплення власності українців на ТОТ?

ДАНИЛО ГЕТМАНЦЕВ

Півроку керованого гнучкого курсу  - перші підсумки

РЕКЛАМА
РЕКЛАМА
РЕКЛАМА
РЕКЛАМА

UKR.NET- новости со всей Украины

РЕКЛАМА