12:52 16.02.2021

Автор ОЛЕНА ШУЛЯК

Скільки економічних взаємозв’язків мало відбутися, щоб ви змогли спекти пиріг

4 хв читати
Скільки економічних взаємозв’язків мало відбутися, щоб ви змогли спекти пиріг

Олена Шуляк, народний депутат України IX скликання, заступник  голови фракції "Слуга народу"

 

Щоб замісити тісто вам потрібне борошно, яке хтось виготовив із зерна, яке хтось виростив, зібрав та привіз. А ще мав бути магазин, де ви його придбали. І так з усіма інгредієнтами. Це не говорячи про постачання газу, електрики й води. Виглядає так, що ваша любов до випічки стимулює багато економічних процесів. А що казати про будівництво амбулаторії? А сотні шкіл? А тисяч кілометрів доріг? В економіці усе взаємопов'язане. Ми можемо вимірювати й аналізувати, що саме і як сильно здійснює вплив — про це далі.

Про що свідчить мультиплікатор?

У вузьких експертних колах виникла дискусія щодо ефекту будівництва на економіку України. Мова йде про розрахований ще декілька років тому мультиплікатор впливу будівництва, який намагаються поставити під сумнів або навіть знівелювати. Хоча позитивний вплив будівництва на стимулювання економіки — перевірений роками міжнародний досвід. А стосовно ролі будівництва саме в українській економіці, авторитетні спеціалісти розрахували, що коефіцієнт мультиплікації в загальнонаціональному масштабі за різними підрахунками складає від 2 до 6-ти. Тобто, кожна гривня, вкладена в будівельні роботи, призводить до зростання економіки України.

Що ж таке мультиплікатор? Це коефіцієнт, який допомагає порахувати, з якою швидкістю зростає кількість грошей в обігу або з якою швидкістю вони обертаються в економіці. Величина мультиплікатора залежить від впливу на суміжні галузі. Повертаючись до прикладу із пирогом — тут є зв’язок з аграрним сектором, перевезеннями, роздрібною торгівлею тощо. Тобто, чим більше спеціалістів та ресурсів залучає справа, тим більш вона економічно вигідна.

Чому у світі інвестують в інфраструктуру?

Згідно з дослідженнями McKinsey & Company для стійкого економічного зростання у світі до 2035 року необхідно інвестувати щорічно близько 3,7 трлн доларів, що становить 4,1% світового ВВП. У ЄС існує спільна транспортна політика для країн-членів, основним напрямком якої є виведення країн на один рівень розвитку інфраструктури. Країни Західної Європи інфраструктурно значно переважають країни Центральної та Східної Європи. Останні отримали суттєву підтримку для покращення інфраструктури.

Економічні ефекти від розвитку інфраструктури особливо помітні на прикладі Польщі. Протягом 2007-2012 років Польща отримала понад 10 млрд євро на дорожнє будівництво і зайняла перше місце у Європі за зростанням автошляхів. Це призвело до зростання внеску будівництва доріг у ВВП на 0,3% щорічно, а також зростанню доходів місцевих бюджетів і кількості зайнятого населення у регіонах, де значною мірою була простимульована дорожня галузь.

Як виміряти економічну доцільність будівництва?

У випадку з будівництвом для України порахували: кожна гривня вкладена у будівництво після 2017-го року принесла в рази більше. Тобто, було окреслено тренд зростання впливу розвитку будівництва на ВВП, поступове збільшення внеску галузі в економіку. Це дослідження про будівельну галузь загалом, без розподілу на різні сфери, такі як житлове, нежитлове будівництво, інфраструктурні об’єкти тощо. Кожна з цих сфер запускає розвиток різних суміжних галузей і має свої особливості.

Розбудова інфраструктури сприяє розвитку транспортних перевезень, туризму, збільшує мобільність працівників тощо. Будівництво транспортної інфраструктури за різними підрахунками у різні періоди різні експерти оцінюють від 2 до 6.

Аналітики Ukraine Economic Outlook розрахували мультиплікатор Великого будівництва за 2020 рік на рівні 2,05. Збільшення державних інвестицій в інфраструктуру було одним із рекомендованих антикризових заходів. На думку економістів, окрім антикризового ефекту, буде спостерігатися також довготривалий внесок у подальше економічне зростання від Великого будівництва, принаймні на 10−15 років (час тривалості життєвого циклу дороги).

Мультиплікатор житлового будівництва оцінюють дуже оптимістично. Житлові новобудови в Україні використовують вітчизняну сировину та матеріали понад 90%, стимулюють ринок ремонтних робіт, дизайну інтер'єрів тощо. Запуск програм іпотечного кредитування з фіксованою ставкою 7% може стати потужним драйвером для галузі житлового будівництва, а також стимулюватиме розвиток банківського сектору. Україна має шалений потенціал росту, адже обсяг іпотеки до ВВП України наразі лише 0,67%, у той час, як у наших сусідів він становить 6% (Молдова), 20% (Польща), а у розвинених країнах досягає 47% (Німеччина), або навіть 101,5% (Данія).

Безумовно, потребу у розвитку тої чи іншої галузі не можна розглядати лише з точки зору її впливу на економіку. Система національних доріг була зношена і потребувала оновлення. Так само ринок доступної іпотеки необхідний для тисяч сімей, які не мають можливості купити житло або взяти його в іпотеку під високі ставки. Розбудова транспортної та соціальної інфраструктури, запуск програми іпотеки — це все необхідно перш за все для підвищення якості життя українців. Проте, усвідомлюючи, що економічно усе взаємопов’язано, ми розуміємо додаткові переваги та вигоди розвитку цих ключових для держави галузей. 

Загрузка...
Завантаження...
РЕКЛАМА
РЕКЛАМА
РЕКЛАМА
РЕКЛАМА
РЕКЛАМА
Завантаження...
РЕКЛАМА

UKR.NET- новости со всей Украины

РЕКЛАМА