17:25 29.04.2021

Автор КІРА РУДИК

Атака на компетентність: як влада зламала корпоративне управління держкомпаній

3 хв читати
Атака на компетентність: як влада зламала корпоративне управління держкомпаній

Кіра Рудик, Голова партії "Голос"

 

"Інститути – основа демократії". Ця фраза пройшла червоною ниткою через інавгураційну промову Президента Сполучених Штатів Джо Байдена. Така віра в інститути в США недаремна. Після того, як у минулому році американці стикнулися з реальною загрозою для демократії та мирної передачі влади, саме інституції стали гарантом того, що держава вистоїть.

Наріжний камінь будь-якої незалежної інституції - стабільне, якісне, підконтрольне суспільству корпоративне управління. В Україні за всі часи незалежності лише окремі органи влади та держпідприємства могли похвалитися побудовою ефективної системи управління з незалежним контролем. Система держзакупівель Prozorro, Національний банк, НАК "Нафтогаз", окремі державні банки - саме у цих структурах відбулися дієві трансформації, сформувалися незалежні від чиновників наглядові ради, організації почали системно працювати в довгострокових інтересах суспільства, а не чиновників.

Вчорашнє рішення Уряду про розпуск наглядової ради, а потім і зміну керівника "Нафтогазу" мене не здивувало. "Ми це вже бачили". Українське суспільство не перший раз спостерігає повернення до зручної для чиновників практики ручного управління державою та державною власністю. Як компанія може жити без особистого контроля Прем'єра чи міністрів? Як багатомільярдні контракти можуть існувати без “благословення” потрібних людей? Як можуть існувати незалежні компанії, антикорупційні органи чи суди, коли владі потрібно “вирішити питання”?

Саме тому ми спостерігали підрив незалежності Національного банку, спостерігали атаку на систему антикорупційних органів. Схожі спроби здійснюються у випадку з судовою гілкою влади. 

Кейс “Нафтогазу” дуже показовий. Безвідносно того, хто є керівником головного гравця на газовому ринку, рішення Уряду щодо "Нафтогазу" стало прямим політичним втручанням у роботу держкомпанії. Тимчасово відсторонити наглядову раду, щоб мати можливість тимчасово виконати роль вищого органу управління та звільнити керівника – це варварські методи де-факто знищення Урядом бізнес-підходів у власних політичних інтересах. Кого Уряд намагався обдурити? Враховуючи, реакцію світу на ці події, Україна обдурила саму себе - і міжнародні фінансові партнери, і посли Великої сімки засудили такі дії уряду.

Вчора всі партнери, донори, інвестори України та українське суспільство отримали чіткий сигнал, що уряд Шмигаля заради власних інтересів без питань переступить через процедури, закон, реформу ринку газу та міжнародні стандарти корпоративного управління. І - головне - через національні інтереси України.

Додатковий удар по репутації нашої країни завдає те, що саме цього тижня Уряд вийшов на міжнародні ринки зовнішніх запозичень, розмістивши єврооблігації на 1,25 млрд доларів. Тобто спочатку ми взяли гроші у міжнародних інвесторів, а потім зламали прозору систему корпоративного управління найбільшої державної компанії, створення якої і дає можливості для таких інвестицій та запозичень.

Енергетична незалежність, незалежність НБУ чи антикорупційних органів не можуть співіснувати з бажанням мати підконтрольного керівника на кожній посаді. Так само як ефективність державного управління не може співіснувати з урядом Шмигаля. Бо там, де править “телефонне право” не буде професійного управління. 

Тож ми будемо вимагати від влади перезапуск незалежного та прозорого корпоративного управління у держкомпаніях, в тому числі у НАК “Нафтогаз”. Уряд має забезпечити формування незалежних наглядових рад державних компаній, а також уникати спроб тиску на них. Важливі не прізвища, важливі принципи, бо від цього залежить успіх наших державних компаній,  інвестиційна привабливість країни і - зрештою - успіх України та кожного українця. 

 

Загрузка...
Завантаження...
РЕКЛАМА
РЕКЛАМА
РЕКЛАМА
РЕКЛАМА
Завантаження...
РЕКЛАМА

UKR.NET- новости со всей Украины

РЕКЛАМА