17:02 03.09.2020

Автор ОЛЕКСАНДР СКІЧКО

Фінансовий план "УЗ" - ризики, закладені на майбутнє

5 хв читати
Фінансовий план "УЗ" - ризики, закладені на майбутнє

Олександр Скічко, народний депутат, голова підкомітету з питань залізничного транспорту

 

Лише 27 липня поточного року Кабмін України затвердив оновлений фінансовий план АТ "Укрзалізниця".

Попри те, що керівництво "УЗ" затягло с оформленням документу більш ніж півроку, якість його виявилась вкрай низькою, а окремі положення, окрім здивування та дратування, жодних емоцій не викликають.

Нагадаю, що фінансовий план повинен розроблятися виходячи з того, які проблеми має вирішувати компанія та якої мети досягати. І бути достатньо збалансованим, щоб наявні ресурси використовувались із максимальною ефективністю. Особливо сьогодні, коли показники діяльності "УЗ" свідчать про те, що компанія знаходиться на межі колапсу, а структурні підрозділи Укрзалізниці мають критичний стан локомотивної тяги, що вже не дозволяє якісно забезпечити залізничні перевезення.

Зокрема, середній знос локомотивів становить – 96,6%, у тому числі електровозів – 94,4 %, тепловозів 98,3%. Локомотиви експлуатуються зі значним перепробігом нормативного терміну експлуатації, а 95,5% з них потребують глибокої модернізації або заміни! В той самий час як "УЗ" регулярно звітує про нестачу локомотивів, а сотні електровозів та тепловозів стоять роками під парканами депо в очікуванні капітального ремонту, який можна було би зробити на заводах, які належать самій "УЗ" - на що саме попереднє керівництво "УЗ" збиралось витрачати кошти?

Наведу декілька найбільш показових прикладів того, як можна викидати на вітер мільярди гривень, постійно бідкаючись при цьому і свідомо планувати гірші результати діяльності, ніж в попередні роки, виставляючи їх за мету у фінансовому плані.

Наприклад, документом передбачається зростання адміністративних витрат на 526,8 млн грн. порівняно із 2019 роком. Тобто приблизно в 1,5 рази. Що це означає? Що в "УЗ", попри корпоратизацію, що триває з 2018 року, постійно зростають витрати на ТОП-менеджмент. В усіх країнах світу, де компанії вдавалися до оптимізації структури через корпоратизацію, адміністративні витрати – зменшувались. Тому що корпоратизація перебачає централізацію функцій та зниження рівня адмінвитрат. А нас – все навпаки. І що це як не прихована корупція?

Також, в два рази або більше ніж на 6 млрд грн. планується збільшити операційні витрати порівняно із 2019 роком. Пояснюється це тим, що витрати/доходи від операційної діяльності включають витрати або доходи від зміни курсу валюти, за операціями, активами і зобов’язаннями, пов’язаними з операційною діяльністю "УЗ".  Ну добре, читаємо далі: "курсові різниці по зобов'язаннях розраховані виходячи із курсу 23,6862 грн/дол. станом на 31.12.2020, середньорічного курсу на 2020 рік – 30,0 грн/дол. та курсу на кінець року – 29,5 грн/дол.". Оцінюємо різницю між 23,6862 та 30. Вона становить 6,3168 грн на 1 дол. або +26,7% в поточному році порівно із 2019 роком. Відповідно, видатки могли б зрости не більше ніж на 30%, проте закладено зростання на 100%.

Шановні, різниця між 2 млрд. грн. (+30% курсової різниці) та 6 млрд. грн. (+100% курсової різниці) становить 4 млрд. грн. Цих коштів вистачило б для того, щоб впродовж року запустити прямі експреси класу "Інтерсіті+" з Києва до Черкас, Чернігова, Житомиру,  Кропивницького та  Сум одночасно!

Окрім того, саме збитками від операційної діяльності, а також зменшенням обсягів вантажних перевезень на 4,8% і пасажирських на 52,1%, пояснюється у фінансовому плані зниження чистого прибутку з 3 млрд грн. (за звітом 2019 року) до 69 тис. грн. у планах на 2020 рік.

Жодних логічних чи раціональних пояснень не може бути тому факту, що витрати на утримання службового автотранспорту в 2020 році передбачено в сумі 29,5 млн грн, що більше звіту за 2019 року на 8,5 млн грн (або на 40,5%)! І це відбувається в той самий час коли понад половина вагонів "УЗ" знаходиться в неробочому стані. Відсоток справних вагонів за останні роки погіршився з 65% до 49%. То може керівництву "УЗ" варто частіше пересуватись мотрисами, а не "мерседесами" чи "лексусами"?

Ще одна незрозуміла стаття витрат – це витрати передбачені на забезпечення потреб АТ "Укрзалізниця" в консультаційних послугах з підвищення операційної ефективності. Не зрозуміло на що йдуть ці гроші. "Підвищення" використовується для обґрунтування витрат на відповідні консультаційні послуги на суму 77,4 млн грн. Можливо, це ті самі кошти, які планувалося сплатити представникам німецького Deutsche Bahn зі їхні консультації? Але відповіді на це питання у фінансовому плані немає.

І підсумовуючи, не можна оминути проблему корупційної складової, закладеної у закупівлю палива. У фінансовому плані "УЗ" на 2020 рік запланована закупівля 238 тис. тон дизельного палива за середньорічною ціною 29,1 тис. грн за тонну (з ПДВ) – на 2% вище, ніж в 2019 році. (Довідково: за 7 місяців 2020 року середня оптова ціна дизельного палива в Україні склала менше 20 тис. грн за тонну з ПДВ). Норми споживання дизельного палива, закладені при складанні прогнозу потреб "УЗ" – 54 кг на 10 тис. тонно-кілометрів. Для порівняння: в 2018 році фактична питома витрат дизельного палива в Росії склала 28 кг, в Казахстані - 23 кг. Планування закупівлі палива, виходячи з норми споживання хоча б в 42 кг, і відповідне зменшення крадіжок дозволять зменшити планові витрати на 1 млрд грн. А планування закупівель за ринковими цінами дозволить зменшити планові витрати на дизельне паливо ще на суму близько 2 млрд. грн.. Тобто вартість корупційної складової, щонайменше, 3 млрд грн.. А разом із 4 млрд. грн. різниці на операційних видатках, про які я казав раніше,  то маємо вже 7 млрд. грн. коштів, що закладені у фінансовий план на потреби, дуже далекі від профільної діяльності "УЗ".

Проте, є надія, що ситуація в "УЗ" почне виправлятися. Нещодавно уряд призначив нового голову правління "Укрзалізниці". Впродовж найближчого часу, як мені відомо, замість "виконувачів обов’язків", правління "УЗ" буде функціонувати у повному складі. Відповідно, є шанс, що цього року ми побачимо фінансовий план "Укрзалізниці" на 2021 рік вчасно. Тобто до Нового Року, що необхідно для його затвердження урядом, а не за 5 місяців до наступного Нового Року, як це сталося в 2020ому.

Загрузка...
Завантаження...
РЕКЛАМА
РЕКЛАМА
РЕКЛАМА
РЕКЛАМА
Завантаження...
РЕКЛАМА

UKR.NET- новости со всей Украины

РЕКЛАМА