16:56 19.02.2021

Автор ОТТО ВАТЕРЛАНДЕР

Справжній захист споживача природного газу: ринкова ціна та конкуренція на ринку

5 хв читати
Справжній захист споживача природного газу: ринкова ціна та конкуренція на ринку

Отто Ватерландер, Головний виконавчий директор Групи Нафтогаз


 

Опалювальний сезон скоро завершиться, як і тимчасове обмеження ціни на газ для домогосподарств. Ми в Нафтогазі  переконані, що повернення до повноцінного ринку несе тільки позитив для майбутнього. Саме ринковими методами ми зможемо захистити людей від сезонний стрибків цін, надати споживачам всі переваги конкуренції та захистити вразливі домогосподарства. Ось як це працює.

Після лібералізації ринку в серпні 2020 року, ГК «Нафтогаз України» представила нову та інноваційну пропозицію для українських побутових споживачів: продукт з фіксованою ціною на 12 місяців. З квітня 2021 року і надалі, ми плануємо оновити цей продукт та додати продукти з фіксованою ціною на  6 та 24 місяців, як доповнення до звичайних місячних продуктів.

Ми вважаємо, що найкраще рішення для споживачів – дати їм право самостійного вибору. Ми також глибоко переконані, що саме ринок є найкращим способом «регулювати» ціни, якщо дивитися з точки зору тривалої перспективи. Епоха централізованого планування залишилася позаду, і побутові споживачі отримують найбільшу вигоду саме за умов існування справжньої конкуренції!

В Україні сьогодні активно обговорюються рахунки за газ та ціни для побутових споживачів. Швидке зростання ринкових цін здійняло хвилю занепокоєння щодо обґрунтування такої вартості в світі, де зараз панує Covid-19. Як відповідь на дискусію уряд впровадив обмеження ціни для побутових споживачів протягом лютого - березня цього року. Хоча такі дії і є зрозумілими, критичним  є повернення до ринкових умов. Потрібно уникати подальшого втручання, так як інвестори не повинні мати жодних вагань щодо інвестування в український ринок газу.

Коли в серпні 2020 року регульовані ціни було лібералізовано, їхнє підвищення восени та взимку було очікуваним, оскільки ціни взимку, як правило, завжди вищі у порівнянні з літніми. Крім того, ринкові ціни на газ влітку минулого року були найнижчими в історії. Вони навряд могли опуститися ще нижче, і всі аналітики ринку погоджувалися з тим, що ціни знову зростуть пізніше.

Тим не менше, цей уряд мав достатньо сміливості для лібералізації ринку роздрібної торгівлі та ліквідації ПСО якраз перед початком осінньо-зимового сезону.

Зростання цін взимку, як і передбачалось, відбулося надзвичайно швидко та стрімко у зв’язку зі зростанням цін зрідженого природного газу. Ринок, де газ зріджують та транспортують по всьому світу перед тим, як поставити його кінцевому споживачеві, є більш глобальним. Ціни на зріджений природний газ на світовому ринку, особливо в Азії, зросли до рівня приблизно в 4-5 разів більше у порівнянні з українським ринком. На щастя, Україна не залежить від прямого імпорту зрідженого газу, але результат все-таки позначився на цінах на європейському ринку. До речі, це дзвіночок для всіх тих, хто підтримує імпорт зрідженого природного газу в Україну: подумайте двічі! 

  Завдяки продуктам із фіксованою ціною побутові споживачі зможуть уникати несподіваних коливань ринкових цін у майбутньому. За допомогою фіксованих цін «Нафтогаз України»  (або конкуренти, які наслідуватимуть наш приклад) «страхуватимуть» побутових споживачів від щоденних коливань цін на ринку газу.

Постачальники або інвестори зможуть управляти такими ризиками на ринку, якщо уряд не буде в нього втручатися. У такому випадку ми зможемо інвестувати в ретельно розроблену модель торговельної діяльності та зробити так, щоб ця модель, власне, запрацювала. Те, чого прагнуть інвестори – це стабільності у сфері регулювання. Вони, у свою чергу, можуть «застрахувати» побутових споживачів протягом наступної зими.

Несприятливим ефектом обмеження цін на ринку є те, що вона, на жаль, тимчасово усуває конкуренцію. Постачальники, які інвестували в роздрібний ринок газу, зараз уже не бачать припливу нових клієнтів, які переходять від постачальників з вищими цінами. Зокрема, йдеться про постачальників групи РГК, які  минулого року встановили надмірно високі ціни (до 40% вищі в порівнянні з цінами Нафтогазу!) та швидко втрачали своїх клієнтів з відкриттям ринку. Оскільки ця група постачає газ 70% домогосподарств, вони, як і очікувалося, постраждали від швидких змін постачальника клієнтами найбільше. Ось як працює конкуренція! Однак через теперішнє  обмеження ціни споживачі майже повністю припинили переходити до інших постачальників. І реальним наслідком обмеження ціни стало те, що монополіст на роздрібному ринку, який постачає газ 70% домогосподарств, тепер є захищеним! 

Дозвольте конкуренції робити свою справу. Не захищайте постачальників, а дозвольте їм конкурувати та стимулюйте їх, щоб вони були більш ефективними, і, як наслідок, низьковитратними.

Нам потрібно створити базу даних, щоб захистити особливо вразливих споживачів через адресну  допомогу протягом наступної зими. Нафтогаз є прихильником створення такої бази даних та надасть свої дані. Звісно, вона повинна бути повністю захищеною, як і база даних споживачів медичних послух E-health.

На жаль, група РГК не співпрацюватиме в створенні такої бази.

 Окрім того, ми повинні побачити реальне розділення (анбандлінг) функцій розподілу та постачання газу побутовим споживачам. Зараз обидві послуги здійснюються однією і тією ж групою. Вони можуть (і ми знаємо, що вони це роблять) відбити бажання у клієнтів до зміни постачальника. А нам потрібні рівні умови гри. «Нафтогаз України» вже здійснив анбандлінг національної газотранспортної системи, виокремивши незалежного Оператора ГТС (Газотранспортної системи України). Тепер Україна повинна побачити той самий крок із газопроводами, які під'єднують побутових споживачів, та створити незалежних операторів розподільної системи. 

Це необхідно для приведення українського роздрібного ринку газу у відповідність із законодавством та регламентами ЄС. Важливим є й те, що у майбутньому це допоможе уникнути повернення такого монополіста, який би стягував з домогосподарств на 40% вищу ціну, отримував додатковий прибуток та не залишав уряду жодної іншої альтернативи, окрім регулювання цін.

РЕКЛАМА

ОСТАННЄ

МИКОЛА ФІЛОНОВ

Про демократію, медіа і вибори

ІГОР ЖДАНОВ

Путін під танковими ударами росіян: як наступ російських добровольчих формувань вплине на режим

СУСАННА КАРАХАНЯН

Як придбати первинну нерухомість у 2024 році та не втратити гроші?

ДАНИЛО ГЕТМАНЦЕВ

Дефіцит працівників за безробіття під 20%: або як подолати структурні диспропорції на ринку праці

ВІТАЛІЙ КОВАЛЬ

Санкційне майно на мільярди: як ФДМУ працює із цими активами?

ІГОР ПЕТРЕНКО

Роль міжнародних корпорацій у формуванні зовнішньої політики держав: уроки для України

АНДРІЙ ГРИЩУК

Фондовий ринок на максимумах: наскільки стабільні теперішні котирування?

ДМИТРО МАЛЯР

Енергетична Україна в Європі: довгий шлях чи швидкий успіх?

ДАНА ЯРОВА

Децентралізовані закупівлі: як гроші з бруківки спрямувати на дрони?

ОЛЕКСАНДР ІСНЮК

Реалії сільського господарства під час війни: як бізнесу залучити торговельне фінансування

РЕКЛАМА
Milk
РЕКЛАМА
РЕКЛАМА
РЕКЛАМА
РЕКЛАМА

UKR.NET- новости со всей Украины

РЕКЛАМА