15:10 18.12.2020

"Нафтогаз" обговорить свою участь у роботі "Укртатнафти" з мажоритарними акціонерами заводу - глава нафтового дивізіону Гавриленко

12 хв читати
"Нафтогаз" обговорить свою участь у роботі "Укртатнафти" з мажоритарними акціонерами заводу - глава нафтового дивізіону Гавриленко

Ексклюзивне інтерв'ю генерального директора АТ "Укртранснафта", директора з управління нафтовим дивізіоном групи "Нафтогаз" Миколи Гавриленка агентству "Інтерфакс-Україна"

Текст: Олексій Єгоров

 

- Почнімо з основної діяльності дивізіону. Який обсяг транзиту нафти очікується за підсумками 2020 року?

- Близько13,3 млн тонн.

 

- Тобто, навіть більше, ніж у 2019 році (13,1 млн тонн - ІФ). За рахунок чого?

- Тому що у нас буде понад 800 тис. тонн транзиту в Білорусь. Якщо говорити про транзит лише у Європу, то показник буде меншим, а якщо в цілому, то завдяки транзиту до Білорусі – більшим. У грудні був ще один танкер для Білорусі, і з ним на цей рік буде 880 тис. тонн.

 

- Це разом із 80 тис. тонн азербайджанської нафти, придбаними "Укртранснафтою" навесні і проданими БНК чи лише прямі закупівлі білорусів у SOCAR?

- Разом із цими обсягами. Але вони в іншому режимі йшли – в експортному.

 

- Транзит в Білорусь здійснюється на підставі рамкового контракту, який, наскільки я розумію, можуть продовжити в кінці грудня?

- Уже продовжили.

 

- І як давно?

- На початку грудня. В робочому порядку.

 

- Які умови? Тариф не змінили?

- Умови ті ж. Від білоруської сторони було прохання зробити певний дисконт на тариф, але з огляду на наші виробничі особливості прокачування в режимі, який передбачений договором, ми їм пояснили, що зниження можливе за умови збільшення обсягів транспортування нафти в їхній бік. Диференціали у них є, вони чітко розуміють, які варіанти зниження тарифу можливі. Збільшуватимуться обсяги – знижуватиметься тариф.

 

- Чи є вже заявка від них на перший квартал?

- Заявка робиться на місяць відповідно до номінації танкерів. На першу декаду січня номіновано один танкер.

 

- Я розумію, що в нинішніх умовах робити прогноз щодо транзиту на наступний рік доволі важко, але, можливо, завдяки початку вакцинації від COVID-19 варто очікувати відновлення обсягів транзиту до Європи на рівні 15 млн тонн?

- Якщо говорити "якщо", то зняття карантинних обмежень і зростання промислового виробництва повинні стати причиною збільшення обсягу споживання нафтопродуктів. Для нас це означатиме відновлення обсягів транспортування нафти.

 

- Наскільки профітною для компанії стала операція з покупки двох танкерів азербайджанської нафти на спаді цін навесні і її продажу восени?

- Ми провели управлінський аналіз ефективності. Заробимо близько $13 млн, після сплати податків – трохи більше $10 млн.

 

- Оплата вже проведена усіма покупцями? БНК, Trafigura, Укргазвидобування?

- Trafigura ще не все оплатила, тому що нафта перебуває на території України. Вони оплатили 70% вартості, плюс платять сьогодні за зберігання нафти.

 

- Хтось ще зацікавився послугою зі зберігання, після отримання у вересні дозволу на створення митного ліцензійного складу (МЛС) на базі частини ділянки Кременчук-Лисичанськ?

- На рівні переговорів спілкування йде із компаніями SOCAR, Vitol і Trafigura.

 

- За нинішніх умов це взагалі ще цікаво?

- Якщо ринок буде в режимі contango, то, напевно, це буде цікаво. В цілому для нас цей проект має стратегічне, довгострокове значення. Ми припускаємо, що в певні періоди часу така потреба виникатиме. Головне, щоб у нас була можливість надавати такі послуги.

До того ж, якщо буде реалізована програма зі створення стабілізаційного запасу, то це дасть нам можливість оперативно і без значних капіталовкладень, як мінімум, на стартовому етапі, бути технічно готовими брати участь у цій програмі.

 

- Чи розглядає компанія можливість отримання дозволу на зберігання понад наявних 400 тис. тонн на ще якихось ділянках?

- Ні. Це єдина ділянка нафтопроводу, яка на сьогодні технічно може бути завантажена нафтою, оскільки вона законсервована. У діючій частині нафтопроводу ми не зможемо організувати зберігання, тому що не пройдемо необхідні вимоги зі створення такого складу.

Інше питання – ми в середньостроковій перспективі хочемо наростити резервуарний парк на МНТ "Південний", щоб бути більш оперативними з погляду обсягів зберігання в рамках МЛС. Зберігання в нафтопроводі все ж нестандартне для цього ринку.

 

- Середньострокова перспектива щодо розширення резервуарного парку заявлялась і п'ять років тому.

- Ми всі ці роки не стояли на місці, і провели модернізацію існуючого парку. На сьогодні при експлуатації нафтотранспортної системи у нас досить комфортне становище з резервуарами, ми цілком маневрені в різних режимах. З погляду створення додаткових потужностей зі зберігання у нас, на жаль, до весни цього року не було економічних обґрунтувань для розширення парку. Пройшовши цей період, ми переконалися в тому, що його варто розширити. Навіть самостійна участь в трейдингу нафти показує ефективність нашої присутності на цьому ринку, а для цього повинні бути можливості зберігання.

Крім цього, до 2022 року повинна бути реалізована програма стабілізаційного запасу нафти, і правильніше її реалізовувати за допомогою розширення резервуарного парку, а не зберігання у трубопроводі.

 

- Наскільки компанія прогресує в плані швидкості прийняття рішень? Наприклад, скільки знадобилося часу від появи ідеї і розрахунків, щоб вигідно здійснити операцію із закупівлі нафти до її реалізації, провівши низку погоджень?

- До ідеалу в прийнятті трейдингових рішень нам ще далеко, але дорогу здолає той, хто йде, і ми нею йдемо. Щоб бути максимально ефективними в таких операціях необхідно прийняти низку послідовних рішень, які дозволять нам наблизитися до існуючих на ринку стандартів стосовно тривалості. Якби не почалась трансформація і структурні зміни у Групі "Нафтогаз", то цієї операції не було б взагалі. В ідеалі такі операції повинні узгоджуватися в компанії протягом декількох годин на рівні внутрішнього менеджменту, оскільки це дуже динамічний ринок. Зовнішні чинники узгодження таких операцій - банки, страхові компанії, контрагенти - це вже інша історія.

 

- І все ж, скільки часу зайняло узгодження? Тиждень, два тижні, місяць?

- Це зайняло близько півтора місяця.

 

- І смішно, і сумно.

- На жаль, так і є, але для такої великої компанії як "Нафтогаз" сказати, що ми намалюємо і перейдемо на логіку швидкого прийняття таких рішень вже завтра - це дуже оптимістично. Є ліміти відповідальності конкретних менеджерів, зокрема, мої ліміти, є законодавчі вимоги, які передбачають необхідні узгодження. Якщо говорити як популіст, то можна говорити про неефективність. Якщо говорити по факту, знаючи існуючу структуру компанії і вимог до неї з боку державних органів, то більш об'єктивною оцінкою буде: так, можна було прийняти рішення не за п'ять тижнів, а за три.

 

- Оскільки ми вже торкнулися тематики внутрішніх процесів трансформації в "Нафтогазі". Чи можна сказати, що стосовно підпорядкування нафтовому дивізіону дочірніх компаній "Укравтогаз", "Укспецтрансгаз" і управління з переробки "Укргазвидобування" вже немає якихось дублюючих розкладів, які уповільнюють управлінські процеси?

- Мій коментар дещо відрізнятиметься від запитання. Не скажу, що нам далеко до оптимальної структури управління бізнес-процесами, але над цим потрібно ще працювати. Більшою мірою це пов'язано з адміністративними питаннями, які на сьогодні в рамках Групи уніфікуються і об'єднуються для досягнення оптимізації та ефективності. Сполучення цих адміністративних питань з бізнес-функціями і тією роботою, яку ми повинні виконати найближчим часом для того, щоб отримати максимально ефективну форму управління бізнесом Групи "Нафтогаз", яку ми запланували в процесі цієї трансформації.

З погляду управління бізнес-процесами, я можу сказати: так, я ними керую. З погляду сполучення з адміністративними питаннями – нам ще є над чим працювати.

 

- Я звернув увагу, що після того, як ви стали ще й директором нафтового дивізіону "Нафтогазу", ви почали висловлювати публічно думку стосовно ринку нафтопродуктів в цілому і, зокрема, стосовно акцизу на скраплений газ. Ця позиція пов'язана з тим, що ви хочете таким чином збільшити завантаження Кременчуцького НПЗ, що відповідно збільшить доходи "Укртранснафти" від внутрішнього транспортування?

- Ні, не лише. Це багатогранна позиція. Вона абсолютно прагматична, хоча монетизація всієї цієї історії в цій ситуації теж присутня. Я чітко розумію, що на сьогодні розподіл ринку за корзиною нафтопродуктів і зрідженого газу, з його 33% -ю часткою споживання в балансі моторних палив, неприродне. Колись прийняте рішення стосовно діючого рівня акцизів на скраплений газ і бензини було досить волюнтаристським. Я наполягаю на тому, що нафтопродукти і скраплений газ не є предметом соціального блага, на який потрібно давати дисконт. Це високоліквідні продукти, і у всіх країнах вони є підакцизним товаром.

Так, є США, у яких зовсім інша доктрина розвитку економіки, але у них бюджет в основному наповнюється за рахунок податків з фізичних осіб. У нас бюджет наповнюється дещо по-іншому, і виручка бюджету від надходження акцизів досить істотна. Недоотримувати акциз з мінімум 1,5 млн тонн бензину, який витіснили з ринку в основному імпортним LPG, для бюджету неправильно.

Акцизні гроші майже завжди направляються на ремонт і будівництво доріг, що призводить до розвитку дорожнього господарства та попиту на нафтопродукти. У нас є ринок збуту, який потрібно зберегти і розвивати. Для цього потрібно мати правильно вибудувану програму хоча б на найближчі десять років. На мою думку, цією програмою має бути розвиток внутрішньої переробки рідких вуглеводнів.

Так, компанії Групи "Нафтогаз" зацікавлені в цьому розвитку як з погляду отримання додаткового прибутку від транспортування нафти, так і з погляду збільшення переробки на Шебелинському НПЗ. Це вигідно для економіки компанії і для економіки держави.

 

- Чи є у "Нафтогазу" хоч якесь розуміння роботи "Укртатнафти", в якій компанія володіє 43%. Я розумію, що завдяки чинному законодавству мажоритарій може, умовно кажучи, наплювати на міноритарія, але чи є у "Нафтогазу" хоч якесь бачення своєї участі в цьому активі?

- Як керівник нафтового напрямку в "Нафтогазі", я зараз не готовий коментувати діяльність цього заводу з погляду ставлення Групи до цього активу. Можу сказати, що 18 грудня ми повинні закрити перший етап питання стосовно "Укрнафти", а в 2021 році перейдемо до подальшого обговорення долі цієї компанії, і паралельно до обговорення долі "Укртатнафти", оскільки з певних причин це пов'язані речі.

 

- Мова йде про можливий продаж або обмін?

- Мова йде про те, що стратегія "Нафтогазу" – це вихід на IPO, і в цій ситуації володіння 43% "Укртатнафти" для Групи також повинно бути ефективним. Або ми повинні брати участь і розуміти перспективу дивідендної політики цього активу, або якимось чином повинні від цього активу позбавлятися, щоб "Укртатнафта" для нас не була токсичним активом.

 

- Я правильно зрозумів, що 18 грудня завершиться низка дій щодо взаєморозрахунків держбюджету, "Нафтогазу" і "Укрнафти"?

- Так, вона повинна завершитися, бо це пов'язано з ПДВ. Щоб він потрапив в декларації – треба встигнути завершити всі транзакції.

 

- Чого чекати далі? Це питання вам, як голові наглядової ради "Укрнафти".

- Від "Нафтогазу", як акціонера, спілкування з іншими акціонерами "Укрнафти" веде фінансовий директор Групи Петрус ван Дріл. В рамках тих доручень, які ми, як наглядова рада, отримаємо від акціонерів, я і діятиму.

 

- До речі, на який термін укладено контракт з головою правління "Укрнафти" Олегом Гезом?

- На один рік.

 

- Цього літа виникла проблема зі штучним заниженням ціни нафти "Укрнафти".

- Це не зовсім так. Питання реалізації хвилює і наглядову раду, і правління компанії. Правління не може ефективно відповідати за реалізацію нафти, оскільки вона перебуває в площині чинного закону. Те, до чого цей закон призводить – це вже наслідок. З огляду на механізм управління менеджментом компанії, який призначається наглядовою радою, і який може цілком ефективно виконувати контролюючі функції за такими речами, як ціна реалізації нафти, причому дуже оперативно, потрібно скасувати закон. У нас щомісяця проходять засідання комітету з аудиту, який має можливість в повному обсязі отримувати інформацію про життєдіяльність компанії. Протягом місяця також можуть проходити і засідання ради, де можуть прийматися кадрові рішення, якщо менеджмент не справляється з поставленими завданнями.

Я вважаю, що у зв'язку з тим, що структура компанії істотно змінилася - потрібно суттєво змінювати законодавство, і право продажу нафти залишити за правлінням компанії, до якого ми і зможемо висувати вимоги. Зараз менеджмент компанії говорить: "Є закон, моніторинг цін по ньому здійснюється таким-то органом, довідка випускається таким-то органом, нафта продається на такому-то майданчику, відповідно, що я можу зробити? Я можу не підписати договір на продаж, але де я завтра візьму гроші, куди я подіну цю нафту".

 

- Але ж був у серпні момент вирішення питання заниженої ціни, коли "Укртранснафта" сказала, що викупить нафту.

- Я б не сказав, що ми вирішили це питання. Ми з боку "Нафтогазу" подивилися, що, якщо нафта по такій низькій ціні, то на цьому можна заробити, і сказали, що прийдемо і купимо, якщо виходить така ціна, коли навіть ринок day-to-day вищий на 70%. Але оскільки з'явилися бажаючі купити дорожче, то "Нафтогаз" прийняв рішення за вищою ціною не купувати.

 

- Повернемося до "Укртранснафти". Яким буде 2020 рік для компанії – прибутковим чи збитковим?

- Я не бачу причин, через які вона буде збитковою. Навіть в більш довгостроковій перспективі.

 

- Показник чистого прибутку за підсумками 2020 року буде кращим, ніж у 2019 році?

- Так.

 

- За рахунок курсових різниць?

- Так. Близько 0,5 млрд грн ми отримаємо за рахунок курсових різниць. Плюс ми збільшили обсяг транспортування, як внутрішній, так і транзитний, і незначно, але скоротилися наші операційні витрати.

 

- За рахунок чого?

- Дещо за рахунок того, що ми трохи дешевше стали купувати електроенергію і менше її витрачати. Плюс певне, також незначне, скорочення чисельності персоналу. Крім того, певну суму операційних витрат ми не понесли у зв'язку з карантином: зменшилася кількість відряджень і роботи в понаднормовий час.

 

- А якщо говорити про фінпоказники інших компаній, які входять до дивізіону. На скільки я розумію, "Укравтогаз" залишається збитковим?

- "Укравтогаз" збитковий, і об'єктивно тут поки нічого не поробиш. На жаль, поки обсяги продажу CNG в Україні знижуються, завантаження станцій від номінальної потужності становить 6-7%, а операційна модель компанії, як на мене, не оптимальна. Застаріле обладнання не дає нам можливості оптимізувати виробничі витрати. Все це позначається на фінансовому результаті компанії. Якщо взяти аналіз 81 станції, то 35% з них є збитковими навіть без врахування адміністративних витрат.

Рішення – це закрити збиткові станції, які немає сенсу розвивати. Водночас ми станції закрити не можемо, оскільки для зменшення збитків їх потрібно повернути власнику, і вже він повинен з ними щось робити. Для нас, як для Групи, передача проблемного активу державі – не зовсім правильне рішення. Звісно, можна було б почати процес їх повернення власнику, яким, за реєстром, є Міністерство енергетики, але ми розуміємо, що і вони з ними нічого не зроблять. Це буде безперспективна гра в перекидання документів одне одному, а станції продовжать генерувати досить серйозні витрати.

З огляду на безперспективність деяких з них – єдиним рішенням є їх повне закриття і демонтаж. Для цього потрібно отримати якийсь механізм. На нашу думку, потрібно провести приватизацію усіх станцій. Та я не вірю, що до них хтось проявить інтерес, тому ми зможемо їх викупити у держави, провести роботи з демонтажу, і в середньо- і довгостроковій перспективі мережа АГНКС не матиме збитків.

 

Загрузка...

ЩЕ ЗА ТЕМОЮ

Завантаження...
РЕКЛАМА

ОСТАННЄ

Міністр охорони здоров’я про вакцинацію і закупівлі вакцин від COVID-19

Шмигаль: Влада завжди має знаходитися під тиском опозиції – в цьому полягає принцип демократії

Є окремі локації або власники, які не хочуть дотримуватися карантинних обмежень, з ними працюватимуть контролюючі органи – Віктор Ляшко

Без поповнення ресурсу приватизації об’єктів для продажу вистачить до літа 2021 року – голова ФДМУ

Навантаження на "екстренку" відбувалися приблизно в жовтні-листопаді 2020р - керівник експертної групи з екстреної медичної допомоги МОЗ

Без поповнення ресурсу приватизації об’єктів для продажу вистачить до літа 2021 року – голова ФДМУ

Голова ВРП про довіру до судів та суддів: це один з маркерів довіри до влади в цілому

Уряд України робить більше, ніж максимум, для забезпечення захисту прав родичів загиблих під час знищення літака "МАУ" в Ірані – Єнін

Українським політичним елітам потрібно домовитися між собою і вирішити, що робити з Росією - нардеп Верещук

Мовний омбудсмен Кремінь: Держава повинна оголосити 2021-й роком української мови

РЕКЛАМА
РЕКЛАМА
РЕКЛАМА
Завантаження...
РЕКЛАМА

UKR.NET- новости со всей Украины

РЕКЛАМА