10:00 13.11.2020

Автор СВІТЛАНА ПАНАІОТІДІ

Для чого державі свій маркетплейс?

3 хв читати
Для чого державі свій маркетплейс?

Світлана Панаіотіді, заступниця міністра розвитку економіки, торгівлі і сільського господарства України

 

Україна створила онлайн-платформу для державних замовників. Як це працює і навіщо потрібно?
Незважаючи на пандемію та пов’язаною з нею кризу, за 10 місяців 2020 року обсяг ринку публічних закупівель зріс на 16%, до 940 млрд грн*. Частиною цього успіху є і запроваджений в Україні державний маркетплейс Prozorro Market, який тільки набирає обертів.

Що таке державний маркетплейс?

Якщо коротко, це – онлайн-каталог товарів повсякденного попиту, де багато продавців продають одному покупцю — державі. Маркетплейс для державних закупівельників створила команда Prozorro, і на ньому вже працюють 1400 державних установ. Механізм роботи для них нагадує Rozetka чи Amazon: побачив товар, поклав у кошик, отримав замовлення, оплатив. Однак попри таку просту логіку роботи, бізнес отримує додатковий ринок збуту на 30 млрд грн щорічно, а державні та комунальні органи влади і підприємства — можливість замовити товар просто і швидко, минаючи складні процедури та бюрократію.

Prozorro Market — можливість для держустанов обійтися без тендеру. Я впевнена, що це суттєво полегшить їхню роботу та дозволить зекономити час: не потрібно створювати закупівлю, готувати документацію та перевіряти постачальників. Крім того, подібних закупівель зазвичай дуже велика кількість. На Prozorro Market з процедурою можна впоратися за 20 хвилин, а підписати угоду на постачання вже за добу. І приємний бонус: користування електронним каталогом для державних замовників було і залишається безкоштовним.

Наразі державні замовники можуть користуватися бета-версією Prozorro Market для закупівель до 50 тис. грн. Після оновлення електронного каталогу до повної версії він стане альтернативою для публічних закупівель на суму від 50 тис. грн до 200 тис. грн**. Дуже сподіваюсь, що це станеться вже наприкінці 2020 року.

Як конкуренція знижує ціну?

На Prozorro Market продавці бачать ціни один одного і знижують свої. Тож не дивно, що на платформі можна придбати товари за нижчими цінами, ніж на інших видах публічних закупівель. До прикладу, протягом цього року державні замовники купували медичні маски (один із найзатребуваніших товарів) напряму у постачальників за 6,8 грн, а на Prozorro Market у середньому за 3,78 грн (дані за серпень 2020 року).

Після технічних допрацювань закупівлі на Prozorro Market від 50 тис. грн до 200 тис. грн будуть проводитися з використанням функціоналу запиту цінових пропозицій. Це означає, що постачальники пропонуватимуть свою ціну на конкретну партію конкретного товару. Найнижчу система визначатиме автоматично.

Найпопулярніші товари на платформі — офісна техніка, канцелярія, нафтопродукти, пальне, медичні вироби, меблі й продукти харчування. Тобто товари широкого вжитку, без яких не можуть обійтись як школи та лікарні, так і місцеві органи влади та комунальні підприємства. Зазначу, що саме школи та лікарні наразі складають левову частку замовників: 22% усіх покупок на маркеті — це закупівлі медичних установ.

В чому вигода?

Можу впевнено сказати, що для України держави Prozorro Market — це прорив у сфері публічних закупівель, і провідний досвід. Адже, не зважаючи на те, що схожі системи існують в Італії, Австрії, Португалії та Чилі, в багатьох розвинених країнах, наприклад США, їх немає.

Адмініструванням каталогу займаються централізовані закупівельні організації. Так, Централізована закупівельна організація ДУ "Професійні закупівлі" кваліфікує постачальників, наповнює платформу товарами, приймає скарги на постачальників, які порушують правила закупівель. Вона ж контролює цінові межі для кожного профілю товарів: моніторить ринок і встановлює максимально можливу ціну, за якою можна продавати на Prozorro Market.

Принцип роботи платформи нівелює можливість людського втручання і ризик непрозорого проведення публічних закупівель. Для державних установ — знімає багато головного болю та економить чимало людино-годин. А заощаджуємо при цьому всі ми.

-------------------------------------------------

*за показником очікуваної вартості, тобто суми, яку державні замовники мали у своєму розпорядженні та були готові витратити

** раніше поріг для проведення тендерів був від 200 тис. грн і надавав можливість для великої кількості зловживань у сфері закупівель

 

Загрузка...
Завантаження...
РЕКЛАМА
РЕКЛАМА
РЕКЛАМА
РЕКЛАМА
Завантаження...
РЕКЛАМА

UKR.NET- новости со всей Украины

РЕКЛАМА