Інтерфакс-Україна
14:01 02.06.2021

Автор АНДРІЙ НІКОЛАЄНКО

ВВП-варанти - економічна бомба уповільненої дії для України

3 хв читати
ВВП-варанти - економічна бомба уповільненої дії для України

Андрій Ніколаєнко, народний депутат України, член комітету  ВР з питань фінансів, податкової та митної політики

 

31 травня Україна вперше у своїй новітній історії провела виплату за ВВП-варантами в розмірі $40,8 млн. Ця досить незначна порівняно з  розмірами українського зовнішнього боргу виплата (нагадаю, в кінці квітня розмір держборгу перевищував $91 млрд) стала знаковою через те, що вперше українські платники податків зі своїх кишень заплатили не за вже звичне обслуговування або погашення зовнішнього кредиту, а за зростання економіки нашої країни у 2019 році. Але ще більш сумним фактом є те, що нам доведеться це робити аж до 2040 року!

Такий екзотичний стан речей став можливим завдяки досить нестандартній угоді 2015 року щодо реструктуризації зовнішнього боргу України -  між урядом України в особі тодішнього Міністра фінансів Наталії Яресько та міжнародним Комітетом кредиторів. Тоді частина платежів ($14,4 млрд) були відстрочені на 4 роки,з  2015-2023 рр на 2019-2027 рр, а  п'ята частина боргових зобов'язань вартістю $3,6 млрд були нібито списані.

 Втім, у реальності під цю останню суму були випущені ті самі ВВП-варанти, а уряд взяв на себе зобов'язання протягом 20 років виплачувати кредиторам додаткові кошти через так звані інструменти відновлення вартості (value recovery instruments або VRI) на наступних умовах погашення:

виплати проводяться щорічно, з 2021 року, у разі, якщо номінальний ВВП перевищить $125,4 млрд. Цього рівня економіка України досягла у 2018 році;

виплати залежать від динаміки зростання ВВП України. При темпах зростання до 3% в рік - виплати нульові; від 3% до 4% - 15% приросту ВВП; більше 4% - 40% приросту ВВП;

у 2021-2025 рр, в залежності від динаміки зростання ВВП України, виплати обмежені розміром 1% ВВП.

Яка практика застосування цих борговоих інструментів? Експерти МВФ в Записці для обговорення ролі окремих інструментів в реструктуризації суверенного боргу, датованій листопадом минулого року, характеризують ВВП-варанти (GDP-linked warrant або GLWs) як інструменти «з нестандартним дизайном, слабкою ліквідністю та ідіосинкразичними профілями ризику», а їх використання називають спорадичним.

Фактично, впродовж останніх 30 років ВВП-варанти використовувалися лише двома країнами в трьох випадках з більш ніж 50 фактів реструктуризації зовнішнього суверенного боргу. А саме - в Аргентині (2005 і 2010 роках) і Греції (2012 рік). При цьому, у 2020 році, в ході останньої великої реструктуризації боргу, Аргентина відмовилася від зазначеного механізму через те, що швидке зростання економіки призвело до вибухового зростання виплат, які досягли в 2012 році частки в 30% від загальних витрат держави на обслуговування зовнішнього боргу.

Таким чином, на сьогодні ВВП-варанти - це важко прогнозована практика з непевними економічними наслідками для України. Ті ж експерти МВФ прогнозують  реальних мінус 0,55 ВВП на поточний рік. А українські розрахунки, хоча і такі категоричні, але вказують на те, що виплати можуть в 2,3-3.2 рази перевищувати суму списання боргу. Тобто, ВВП-варанти - це економічна бомба уповільненої дії.

Але, на жаль, і це ще не всі проблеми. На відміну від тих же Аргентини і Греції, українські виплати після 2025 роки взагалі не мають верхнього рівня обмеження. Що в умовах бурхливого відновлення економіки після наслідків панднеміі 2020-2021 років (ефект низької бази) робить їх прихованим податком на економічне відновлення з потенціалом переростання в одну з найбільших спекуляцій XXI століття. І хоча Україна в середині серпня минулого року змогла «таємно» викупити близько 11% своїх VRI на відкритому ринку, здійснити подібний маневр в майбутньому і скоротити ризики гігантських виплат вже навряд чи вдасться.

З огляду на ці факти, розумним і правильним рішенням для України є відмова від політики очікування і початок вже найближчим часом важких, але необхідних переговорів про нову реструктуризацію інструментів відновлення вартості. Зокрема  - з більш чесним і передбачуваним для України механізмом їхнього погашення.

ОСТАННЄ

КИРИЛО ГОНЧАРУК

Національний скринінг, що змінює медицину: чому Україна стоїть на порозі системного прориву

ЮРІЙ БОЛОХОВЕЦЬ

Працівники з Бангладеш: чому є інші рішення проблеми

ОЛЬГА СИДОРЧУК

Запроваджено державні компенсації збитків бізнесу за знищене чи пошкоджене майно внаслідок агресії РФ

ЄГОР ПЕРЕЛИГІН

Епоха сировинних матеріалів "жорсткої сили"

ОЛЕГ ВИШНЯКОВ

Чому політика репатріації може стати ключем до повернення українців та відновлення країни

ВЛАДИСЛАВ СЕДИК

Європейський парадокс: від України очікують того, чого не робила жодна країна ЄС

В’ЯЧЕСЛАВ БУТКО

Проблеми та базові основи ефективного формування планів відновлення економіки

ВОЛОДИМИР ДУБРОВСЬКИЙ

Що не так з "новими" ідеями реформувати спрощенку?

МИХАЙЛО МІЩЕНКО

Еволюція ідеології війни: від "СВО" до "Четвертої вітчизняної війни проти Заходу"

ВОЛОДИМИР БОРЕЙКО

Міндовкіля прирікає ведмедів на голодну смерть

РЕКЛАМА
РЕКЛАМА

UKR.NET- новини з усієї України

РЕКЛАМА